سقوط دولت اتریش با رای عدم اعتماد پارلمان

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۲۴:۳۰
کد خبر: ۱۴۵۵۳۲

گروه جهان| دولت صدراعظم اتریش با رای عدم اعتماد پارلمان سقوط کرد. این پیامد انتشار ویدیویی است که رسوایی مالی هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون او را برملا کرد. سباستیان کورتس با حزب افراطی «آزادی» دولت ائتلافی تشکیل داده بود.

به‌گزارش دویچه‌وله، حزب سوسیال دموکرات اتریش توانست با اکثریت آرا سباستیان کورتس و دولت او را از قدرت ساقط کند. حزب سوسیال دموکرات بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون اتریش است. حالا این الکساندر فان در بلن رییس‌جمهور اتریش، است که باید درباره ترکیب یک دولت دوره گذار تصمیم بگیرد و جایگزین موقتی برای صدراعظم برکنار شده برگزیند.

احتمال دارد او فرانتس فیشلر، کمیسر اتحادیه اروپا برای کشاورزی را جایگزین کورتس کند. کورتس پیش از رای‌گیری در پارلمان حزب سوسیال دموکرات را به‌خاطر تلاش برای ساقط کردن دولتش مورد انتقاد قرار داد. او گفت: «نمی‌دانم چرا عدم اعتماد به من باید شامل حال کل دولت شود؟» او مدعی شد کسانی که می‌خواهند به کل دولت رای عدم اعتماد دهند به مصالح کشور اتریش فکر نمی‌کنند. این رای عدم اعتماد نقطه اوج بحرانی است که چند روز پیش از شروع انتخابات پارلمانی اروپا در اتریش آغاز شد.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل و روزنامه زوددویچه از ویدیویی گزارش دادند که در آن، مذاکره اشتراخه با زنی ضبط شده است که ظاهرا از از یک خانواده ثروتمند روس است. در این ویدیو که در ایبیزا در اسپانیا ضبط شده هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش، دیده می‌شود که به این زن می‌گوید در قبال کمک به پیروزی حزب او در انتخابات به او قرارداد‌های دولتی می‌دهد. این زن همچنین به اشتراخه می‌گوید قصد دارد ۵۰ میلیون یورو در اتریش سرمایه‌گذاری کند و بارها تاکید می‌کند که این پول می‌تواند سیاه باشد؛ امری که اشتراخه توجهی به آن نکرده و از چنین سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند.

پس از برملا شدن این رسوایی، اشتراخه از مقام دولتی خود و رهبری حزبش استعفا کرد. سباستیان کورتس همچنین هربرت کیکل، وزیر کشور خود را که از اعضای حزب راست افراطی «آزادی» است برکنار کرد. این کار باعث شد که کلیه اعضای این حزب که در کابینه کورتس مقامی داشتند کناره‌گیری کنند. قرار است در ماه سپتامبر انتخابات مجدد در اتریش برگزار شود.

 

ارسال نظر