هشدار درباره ظهور نیروهای تاریکی

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۴۵۵۲۵
هشدار درباره ظهور نیروهای تاریکی

گروه جهان| سمانه قربانی|

یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اروپایی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، هشدار داد که باید در مقابل نیروهای تاریکی ایستاد و از گسترده‌تر شدن اقبال عمومی این نیروها در میان مردم نیز جلوگیری کرد؛ منظور مرکل از نیروهای تاریکی نیروهای افراطی راستگرا در کشورهای مختلف اروپایی است. بر اساس نتایج اعلام شده، راست‌گرایان و چپ‌گرایان سنتی قدرت خود را از دست داده‌اند و کرسی‌های لیبرال‌ها، سبزها و ملی‌گرایان رشد قابل‌توجهی یافته است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور گفته: «باید برای غلبه بر نیروهای تاریکی در آلمان کاری انجام دهیم؛ نیروهایی که هم از آلمان و هم از نقاط دیگر جهان حمایت می‌شوند.» آنگلا گفته بدیهی است که این نیروها پیشتر نیز در شرایط معینی، مانند ‌شرایط گذشته ما، در آلمان ظهور کرده‌اند و این بدان معنی است که باید بسیار هوشیارتر از دیگران باشند.

آنگلا مرکل گفته: «مجبوریم که با این اشباح گذشته رو به‌رو شویم، مجبوریم به جوانانمان بگوییم که تاریخ ما و دیگر کشورها چه بوده است.» صدراعظم آلمان این صحبت را یک روز پس از انتخابات اروپا انجام داد؛ انتخاباتی که ملی‌گرایان در آن نتوانستند پیش‌بینی‌های گذشته مبنی بر حمایت گسترده از خود را محقق کنند.

در روزهای اخیر یک مقام دولتی به یهودیان آلمانی هشدار داده بود که در پی افزایش حملات ضدیهودی و ضدسامی در اماکن عمومی «کیپاه» (کلاه مخصوص یهودی‌ها) را به سر نکنند. آنگلا مرکل با توجه به افزایش حملات ضدیهودی گفته: «متاسفانه همیشه عده معینی از ضدیهودی‌ها در آلمان میان ما وجود داشته است. اکنون حتی یک پرستشگاه یهود یا یک مهدکودک یا یک مدرسه برای کودکان یهود نیست که نیازی به محافظت پلیس آلمان نداشته باشد.»

مرکل بیش از 13 سال صداعظم آلمان بوده و در این 13 سال با بسیاری از رهبران جهان دیدار داشته است. بخش زیادی از انتقادها درباره همه‌گیر شدن موج پوپولیست متوجه اوست. برخی منتقدان مرکل، افزایش حمایت از حزب راستگرای ضد اسلامی «آلترناتیوی برای آلمان» در این کشور را در نتیجه سیاست‌های مهاجرتی او می‌دانند.

با این حال آنگلا مرکل بار دیگر از سیاست‌های مهاجرتی خود از جمله اجازه ماندن یک میلیون پناهنده در آلمان دفاع کرده است. مرکل در این باره می‌گوید: «بهترین راه برای مدیریت مهاجرت در پی بحران‌های انسانی مانند بحران‌های سوریه و عراق، این نیست که از یکدیگر جدا شویم بلکه این است که هوشیارتر و مطمئن شویم که به اندازه کافی به فرار پناهندگان از این کشورها اهمیت داده می‌شود.»

پیروزی گسترده راست‌های افراطی که هفته گذشته پیش‌بینی شده بود با مشارکت گسترده حامیان احزاب حامی اتحادیه اروپا سبز و لیبرال‌ها اتفاق نیفتاد. در آلمان، حزب سبز جایگاه دوم را به اتحادیه دموکرات مسیحی واگذار کرد. مرکل با اشاره به حضور گسترده واجدین شرایط در این رای‌گیری گفته خوشحال است که افراد بیشتری در انتخابات اروپایی شرکت کردند. او در عین حال تصدیق کرده که عملکرد سبزها در اموری چون تغییرات آب‌وهوایی که این روزها مورد توجه مردم نیز هست، به‌گونه‌ای بوده که اکنون چالشی جدی برای دولت او به شمار می‌رود.

آنگلا مرکل همواره برای مسائلی مانند تکیه بر زغال سنگ و عقب‌نشینی در برابر فشار صنایع آلمان از جمله در موارد مربوط به محیط‌زیست مورد انتقاد بوده است. این در حالی است که مرکل یکی از منتقدان جدی تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، برای خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس بوده است.  مرکل در پاسخ به این پرسش که آیا آن‌طور که عموم مردم تصور می‌کنند، نوعی کیسه بوکس برای ترامپ است، نیز گفته که او و ترامپ گفت‌وگوهای طولانی‌مدتی داشته‌اند اما موفق شده‌اند که زمینه‌های مشترک مورد نیاز را پیدا کنند. او گفته که وظیفه همه صدر اعظم‌های آلمانی این است که با رییس‌جمهور ایالات متحده رابطه برقرار کنند. مرکل در این گفت‌وگو مصرانه تاکید کرده که نباید در برابر پوپولیست‌ها عقب‌نشینی کرد و گفته: «به جای عقب‌نشینی باید نشان دهیم که چرا ما در خدمت دموکراسی هستیم، چرا سعی می‌کنیم راه‌حل پیدا کنیم، چرا همیشه سعی می‌کنیم که خودمان را جای دیگران بگذاریم، چرا علیه تعصب ایستادگی می‌کنیم و چرا نقض حقوق‌بشر را به‌هیچ عنوان تحمل نمی‌کنیم.»  هشدار مرکل درباره ظهور سایه‌های تاریک در اروپا در شرایطی است که رویترز گزارش داده، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به‌دنبال حل اختلاف خود بر سر انتخاب رییس آتی کمیسیون اروپا هستند.

یک مسوول دفتر رییس‌جمهوری فرانسه با بیان این مطلب به رویترز گفته رهبران دو کشور قدرتمند اروپایی گفته‌اند که نهایی شدن انتخاب رییس کمیسیون تا پایان ماه ژوئن برای آنها ایده‌آل خواهد بود. این منبع با این حال افزوده، آنها درباره شیوه این انتخاب اختلافی «جزیی» دارند. ماکرون می‌گوید بهتر است شورای اروپا شیوه انتخاب «خودکار» را برای انتخاب رییس تغییر دهد. شیوه‌ای که رییس‌جمهوری فرانسه به آن انتقاد دارد و در نهادهای اروپایی به نام آلمانی آن یعنی «اشپیتسن‌کاندیدات» خوانده می‌شود، به این صورت است که سر فهرست نامزدهای انتخاب شده به طور خودکار و مستقیم به عنوان رییس کمیسیون اروپا شناخته می‌شود. هدف ماکرون از پیشنهاد تعویض این روش آن است که نامزدهای حزب متبوع او نیز اقبال دستیابی به مسند ریاست کمیسیون اروپا را داشته باشند.

 

ارسال نظر