عقب نشینی ترامپ از موضع تند علیه ایران

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۳۷:۰۸
کد خبر: ۱۴۵۴۳۱
عقب نشینی ترامپ از موضع تند علیه ایران

گروه جهان|

بدون شک سفر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده به ژاپن فقط موضوع تجاری نبود بلکه موضوعات ایران و کره شمالی هم جزو محورهای مذاکرات او و شینزو آبه ،‌ نخست وزیر ژاپن، بود .

درست هفته قبل بود که محمد جواد ظریف ،‌وزیر امور خارجه ایران ،‌سفری به ژاپن داشت.  در این سفر تحریم امریکا مهمترین موضوعی بود که ظریف و هیات حاکمه ژاپن در خصوص آن گفت و گو کردند. حال یک هفته پس از این سفر ، ترامپ به دعوت شینزو آبه به توکیو سفر کرده است. دیروز ترامپ در مصاحبه مشترکی که همراه با نخست وزیر ژاپن با رسانه ها داشت ، از مواضع تند و سخت گذشته خود در باره ایران کوتاه آمد و دوباره اظهار تمایل کرد که با ایران مذاکره کند . او همچنین از میانجیگری ژاپن میان امریکا و ایران استقبال هم کرد .

در این سفر ،‌رییس جمهوری امریکا اظهار کرد که کشورش هر چه سریع‌تر به یک توافق تجاری منصفانه با توکیو دست پیدا کند. دونالد ترامپ در جریان این سفر چهار روزه گفته که هدف اولش از این دیدار رفع موانع تجاری است تا ایالات متحده بتواند صادرات منصفانه‌ای به ژاپن داشته باشد. ترامپ همچنین گفته ژاپن قصد دارد ۱۰۵ جنگنده‌ امریکایی از نوع اف ۳۵ از ایالات متحده خریداری کند.

به‌گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ علاوه بر دیدار با ناراهیتو امپراتور ژاپن، روز گذشته را به بازی گلف با نخست‌وزیر ژاپن و تماشای سومو، کشتی باستانی ژاپن، گذرانده است. ناروهیتو امپراتور جدید ژاپن 30آوریل یک روز پس از کناره‌گیری پدرش به‌طور رسمی بر تخت نشست. امپراتور ژاپن قدرت اجرایی ندارد و سیستم پارلمانی و دولت امور قانون‌گذاری و قوه مجریه را در دست دارند؛ با این حال بسیاری از شهروندان به جایگاه و مقام امپراتور عمیقا احترام می‌گذارند.  رییس‌جمهوری ایالات متحده نخستین رهبر یک کشور خارجی ا‌ست که با امپراتور جدید ژاپن دیدار می‌کند. پیش‌تر او به عنوان رییس‌جمهوری در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به ژاپن سفر کرده بود.  دونالد ترامپ سفر ۱۲ روزه‌ آسیایی خود را شنبه با دیدار از ژاپن آغاز کرد. هرچند که تجارت یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی ترامپ و شینزو آبه بوده، اما آنها به مسائل نظامی و سیاسی نیز پرداخته‌اند.  امریکا و ژاپن پس از خروج واشنگتن از توافق تجارت آزاد ترنس پاسیفیک هنوز به توافقی تجاری دست نیافته‌اند اما ترامپ گفته امیدوار است که عدم تعادل تجاری میان دو کشور جبران شده و موانع صادرات امریکا برداشته شود. ترامپ گفته پیشرفت بزرگی در مذاکرات تجاری با ژاپن به‌ویژه در عرصه‌های کشاورزی و گوشت گاو در حال به نتیجه رسیدن است. ایالات متحده قرار است از 6 ماه دیگر بر خودروهای وارداتی از ژاپن تعرفه اعمال کند این موضوع آن‌طور که خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داده یکی از موضوعات مهم مورد بحث ترامپ و آبه بوده است. توکیو مصرانه خواستار لغو این تعرفه‌ها است. صنعت خودروسازی ژاپن یکی از ستون‌های مهم اقتصاد این کشور پیشرفته است که علاوه بر کندی رشد اقتصادی با پیری جمعیت و افزایش خیره‌کننده آمار بازنشستگان نیز روبرو است.

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ درباره تحولات منطقه‌ای گفته: «موضع ما با امریکا درباره کره‌شمالی یکسان است.» او همچنین تاکید کرده که ترامپ برای میانجیگری بین ژاپن و کره‌شمالی تلاش می‌کند. نخست‌وزیر ژاپن افزوده، ترامپ از ایده دیدار او با رهبر کره‌شمالی برای حل مشکل ژاپنی‌های ربوده شده از سوی مزدوران کره‌شمالی حمایت می‌کند. او تصریح کرده: «تصمیم دارم بدون هیچ پیش‌شرطی برای حل مشکل ربوده‌شدگان با کیم جونگ اون در آینده نزدیک دیدار کنم و ترامپ هم حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده است.» نخست‌وزیر ژاپن گفته دوست دارد با رهبر کره‌شمالی دیدار داشته باشد. دونالد ترامپ نیز در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرده رهبر کره‌شمالی از فرصت استفاده کند و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره‌شمالی را بپذیرد.

کره‌شمالی با وجود مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با امریکا به‌تازگی موشک بالستیک کوتاه‌برد آزمایش کرده است. ترامپ در توکیو در توییتر نوشت که آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی او را ناراحت نمی‌کند. رییس‌جمهوری امریکا همچنین با اشاره به روابط خوب توکیو ـ تهران گفته از میانجگیری ژاپن برای رفع اختلافات با ایران استقبال می‌کند.

نشریه پولتیکو نوشته، تلاش‌های شینزو آبه برای نزدیکی به رییس‌جمهوری امریکا از زمان پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در شرایطی است که دونالد ترامپ نه تنها در ژاپن محبوب نیست بلکه بسیاری از منتقدان دولت حاکم در این کشور از ارتباط نزدیک نخست‌وزیرشان و رییس‌جمهوری امریکا ناراضی هستند؛ این نارضایتی زمانی بیشتر آشکار شد که شینزو آبه رییس‌جمهوری امریکا را نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرد، اقدامی که در سطح بین‌المللی جنجال گسترده‌ای را به‌دنبال داشت و در ژاپن نیز انتقادها از آبه را به اوج رساند تا جایی که او مجبور شد درباره این مساله در پارلمان کشورش توضیح دهد.

دونالد ترامپ ماه آینده به ژاپن بازمی‌گردد تا در نشست «گروه ۲۰» که قرار است در شهر اوساکا برگزار شود، شرکت کند. در ماه اوت نیز رهبران ژاپن و امریکا در فرانسه در نشست «گروه ٧» با یکدیگر دیدار خواهند کرد و سرانجام در ماه سپتامبر، شینزو آبه به امریکا خواهد رفت تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

 

ارسال نظر