ترامپ مخالف، پنتاگون موافق

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۶۸
ترامپ  مخالف، پنتاگون  موافق

گروه جهان|

وزارت دفاع امریکا طرحی مبنی بر اعزام هزاران سرباز جدید به خاورمیانه به کاخ‌سفید ارایه کرده اما دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور می‌گوید که الزامی برای اعزام نیروی جدید به خاورمیانه وجود ندارد. خبرگزاری آلمان نوشته، با وجود درخواست پنتاگون برای اعزام نیرو به خلیج فارس، دونالد ترامپ پنجشنبه اعلام کرده در شرایط کنونی الزامی برای این کار وجود ندارد.

ترامپ در این باره گفته: «هرگاه لازم باشد، حتما سربازان بیشتری به منطقه خواهم فرستاد. اما به باور من، نیازی به سربازان جدید نیست. من واقعا به چنین الزامی باور ندارم.»

طرح مبنی بر افزایش شمار سربازان امریکایی مستقر در خاورمیانه اخیرا از سوی پاتریک شاناهان وزیر موقت دفاع امریکا، رسانه‌ای شده بود. شاناهان گفته هدف امریکا بازدارندگی و حفاظت از نیروهایش در خاورمیانه است نه جنگ. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفته بود: «می‌توانید مطمئن باشید که رییس‌جمهور دونالد ترامپ در صورت به مخاطره افتادن جان شهروندان امریکایی و منافع این کشور در منطقه، نیروهای لازم برای مقابله را تامین خواهد کرد.»

برخی از مهره‌های دولت امریکا و پنتاگون در شرایطی بر لزوم اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه تاکید می‌کنند که بسیاری از نماینده‌های حزب دموکرات نیز بعد از پایان جلسه استماعی که هفته گذشته در کنگره برگزار شد، گفتند دولت ترامپ در میزان تهدیدهای ادعایی در خاورمیانه از سوی ایران مبالغه کرده و واکنشی نامناسب نشان داده است.

قرار بود نمایندگان دولت ترامپ در این جلسه، نمایندگان کنگره را در جریان ارزیابی‌های اطلاعاتی خود از تهدیدهای ایران علیه نیروهای امریکایی در عراق و سوریه قرار دهند. مایک پمپئو پنجشنبه در واکنش به انتقادها درباره غلوآمیز بودن ادعاها درباره تهدید ایران مدعی شده: «تهدید ایران همچنان پابرجا است.ما هنوز در وضعیت آماده‌باش قرار داریم و در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم از منابع کافی برخوردار هستیم.» وزیر خارجه امریکا با این حال از پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا دولت امریکا در راستای به دست آوردن مقاصد سیاسی درباره تهدید ادعایی ایران مبالغه کرده، خودداری کرد.‌

آدام شیف، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، از جمله سیاستمدارانی امریکایی است که کاخ‌سفید را به برداشت نادرست از اطلاعاتی که از منطقه خلیج فارس و خاورمیانه منتشر شده،متهم کرده است. شیف در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک گفته: «مساله این نیست که بگویم اطلاعات نگران‌کننده‌ای وجود ندارد. وجود دارد. اما می‌توان گفت بیشتر این مسائل به عنوان واکنش به اقداماتی که ما بدون هیچ توجه خاصی به عواقب آنها در پیش گرفته‌ایم، قابل پیش‌بینی به شمار می‌روند. نگرانی اصلی این است که در حال ایجاد یک پیشگویی درباره درگیری با ایران باشیم که خودمان عامل تحقق آن هستیم و این در حالی است که هیچ برنامه‌ای برای پایان بازی نداریم.»

   تنش دموکرات‌ها  و کاخ‌سفید

همزمان با بالا گرفتن تنش کاخ‌سفید و حزب دموکرات، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، اظهار امیدواری کرده که اعضای دولت و خانواده ترامپ با وساطت در اختلاف به این کشور کمک کنند. سخنان نانسی پلوسی یک روز پس از آن بیان شد که ترامپ جلسه با رهبران دموکرات کنگره را به شکل ناگهانی نیمه تمام گذاشت. رییس مجلس نمایندگان مدعی است که ترامپ در این جلسه خشمگین شده است. این در حالی است که ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشته که در این جلسه بسیار آرام بوده است.  نانسی پلوسی همچنین گفته که از نظر او ترامپ قصد دارد دموکرات‌ها را زودتر از موعد به سوی طرح استیضاح رییس‌جمهوری سوق دهد؛ امری که هدفش تخریب وجهه دموکرات‌ها نزد رای‌دهندگان امریکایی است. رییس مجلس نمایندگان امریکا با این حال تاکید کرده اتهامات کارشکنی در اجرای عدالت و لاپوشانی علیه ترامپ اتهاماتی هستند که می‌توانند منجر به استیضاح او شوند. نانسی پلوسی پیشتر گفته بود دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ در پوشاندن حقیقت در گزارش بازرس مولر مسوول کمیته تحقیقات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در 2016 مشارکت داشته است. ترامپ در پاسخ به این اتهام گفته: «هرگز پنهان کاری نکرده‌ام. شماها بهتر از هر کسی می‌دانید که این کار را نکرده‌ام.» او با اشاره به گزارش مولر گفته: «این خط آخر است که می‌گوید نه تبانی و نه ممانعت از اجرای عدالت وجود نداشته است. همه این کارها تلاشی برای تخریب رییس‌جمهوری است. این طرف مقابل است که مرتکب جرم شد. دموکرات‌ها بیشتر علاقه دارند که تحقیق کنند تا با من در موضوعات، تجارت، زیر ساخت‌ها و کاهش قیمت‎ها همکاری کنند.»

کمیته تحقیقات انتخابات 2016 به سرپرستی رابرت مولر از ابتدای 2017 آغاز به کار کرد و تا مارس 2019 به کار خود پایان داد. گزارش ارایه شده از این کمیته 448 صفحه است که وزیر دادگستری ترامپ با حذف بخش‌هایی، آن را در اختیار کنگره قرار داد. مولر در این تحقیقات، تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه را تایید نکرد اما درباره دخالت ترامپ در روند تحقیقات و مانع‌تراشی وی به صراحت اعلام کند که چنین نبوده است. این مساله باعث شد تا نمایندگان دموکرات و حتی برخی از جمهوریخواهان، خواستار استیضاح رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا شوند که البته تاکنون به دلایل گوناگون که یکی از آنها اکثریت جمهوریخواهان در سنا، در دستور کار مجلس نمایندگان قرار نگرفته است.

 

ارسال نظر