«ترزا می» به آخر خط رسید

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۶۷
«ترزا  می» به آخر  خط رسید

گروه جهان|

ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا در پی ناکامی‌های مکرر در به تصویب رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا در کشورش گفته هفتم ژوئن از سمت خود استعفا می‌کند. بوریس جانسون بیشترین شانس را برای جانشینی دولت در اختیار دارد. او از حامیان خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

به‌گزارش یورونیوز، ترزا می ‌جمعه در جریان سخنرانی کوتاهی در برابر خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، مقر نخست‎وزیری اعلام کرد از رهبری حزب محافظه‌کار متبوعش کناره‌گیری می‌کند که این در واقع به معنی استعفا از ریاست دولت نیز هست.

ترزا می ‌که یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا چنین تصمیمی را اعلام می‌کرد در حالی که بغض کرده بود و صدایش می‌لرزید، با یادآوری علاقه خود به کشورش گفت: «از اینکه نتوانستم برگزیت را اجرایی کنم، بسیار متاسفم.» ترزا می ‌در سال ۲۰۱۶ اندکی پس از همه‌پرسی برگزیت به نخست‌وزیری بریتانیا رسید و جانشین دیوید کامرون شد. دوره نخست‌وزیری او یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های زمامداری دولت در بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم بود. از بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین، آندرآ لیدسام، وزیر مستعفی کابینه، مایکل گوو، وزیر محیط‌زیست، جرمی هانت، وزیر خارجه، دومینیک راب، وزیر مستعفی دیگر، ساجد جاوید، وزیر کشور و نیز امبر راد، وزیر کار به عنوان جانشینان احتمالی ترزا می ‌در سمت نخست وزیری بریتانیا نام برده می‌شود.

ترزا می ‌جمعه در مقابل دفتر نخست‌وزیری بیانیه‌ای را خواند و گفت: «اکنون برایم روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست‌وزیر تازه بهتر تامین می‌شود. امروز اعلام می‌کنم که جمعه هفتم مه (دو هفته دیگر) از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا می‌کنم. با ریاست حزب به توافق رسیده‌ام که روند انتخاب رهبر جدید از هفته آینده آغاز شود.» به این ترتیب ترزا می ‌زمانی که دونالد ترامپ‌ رییس‌جمهوری امریکا از سوم تا پنجم ژوئن به انگلیس سفر کند در منصب خود خواهد بود.

ترزا می ‌در روزهای گذشته قصد داشت لایحه قرارداد خروج را پس از اصلاحاتی برای بار چهارم به رای پارلمان بگذارد اما در چند روز اخیر تقریبا روشن شده بود که ترزا می ‌از داخل حزب محافظه‌کار زیر فشار زیادی برای استعفا است و عمر نخست‌وزیری او به پایان نزدیک شده است. مهم‌ترین وظیفه دولت ترزا می ، مذاکره با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا بود. او در این باره گفت: «درباره شرایط خروج مذاکره کردم و هر چه می‌شد انجام دادم تا نمایندگان پارلمان به آن رای دهند. متاسفانه قادر به این کار نشدم.»  در اساسنامه حزب محافظه‌کار برای انتخاب رییس این حزب، رأی‌گیری‌های اولیه بین نمایندگان حزب در پارلمان پیش‌بینی شده است. در هر دور رأی‌گیری، نامزدی که کمترین رأی را آورده است، حذف می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دو نامزد بیشتر باقی نماند. پس از آن اعضای حزب باید بین این دو نامزد یکی را انتخاب کنند. اعضای فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) در هفته‌های اخیر در تلاش بودند تا صلاحیت ترزا می ‌را به چالش بکشند.

   واکنش‌های جهانی به استعفای «می»

استعفای ترزا می ‌از نخست‌وزیری واکنش‌های مختلفی را به‌ویژه در میان رهبران اروپا در پی داشته است. روزنامه انگلیسی اکسپرس نوشته، رهبران اتحادیه اروپا قرار است چند روز دیگر در پی استعفای «ترزا می » نشستی اضطراری برگزار کنند. رهبران این اتحادیه در پاسخ به اعلام استعفای ترزا می ‌درباره گام‌های بعدی مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بحث خواهند پرداخت.

یک مقام ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفته: «نخست‌وزیر جدید انگلیس باید دریابد که به بن‌بست داخلی بر سر برگزیت در سریع‌ترین زمان ممکن پایان دهد چرا که تداوم این بی‌اعتمادی در هر دو طرف تأثیر می‌گذارد.» یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا نیز پیش‌بینی کرده که بروکسل حتی نسبت به نخست‌وزیر بعدی سختگیری بیشتری به عمل آورد تا وجهه خود را نزد دیگر کشورها حفظ کند. این مقام اروپایی گفته: «اهمیت اساسی دارد که اتحادیه اروپا همزمان موضعش را در برابر مسائلی مثل پوپولیست ترامپ، تجارت و روسیه حفظ کنند.»  یک دستیار امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز گفته: «هنوز گمانه‌زنی درباره تبعات این تصمیم زود است. اصول اتحادیه اروپا از جمله اولویت داشتن کارکرد مناسب این اتحادیه ادامه پیدا خواهد کرد و این وضعیت نیازمند یک شفاف‌سازی صریح است.» یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفته که ژان کلود یونکر رییس این کمیسیون، از اعلام استعفای ترزا می ‌خوشحال نیست و دوست داشت که طبق چیزی که پیش‌تر گفته به همکاری‌اش با ترزا می ‌به عنوان نخست وزیری ادامه دهد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز گفته کشورش باید برای حل مساله برگزیت انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کند. کوربین گفته: «ترزا می ‌اخیرا اشتباهاتی که در ماه‌های گذشته مرتکب شده بود را پذیرفت. نه ترزا می ‌و نه حزب دچار اختلافش شایسته حکومت بر کشور نیستند.»

کرملین نیز به کناره‌گیری ترزا می ‌واکنش نشان داده است. دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین، گفته: «از نزدیک فرآیندهای مرتبط با برگزیت را رصد می‌کنیم؛ چرا که این فرآیند به شکلی اجتناب ناپذیر بر بریتانیا و وضعیت اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذشت؛ در درجه اول به این خاطر که اتحادیه اروپا شریک تجاری و اقتصادی اصلی ما است.» این مقام روسی درباره تاثیر ترزا می ‌بر روابط دو کشور نیز گفته: «متأسفانه نمی‌توانم اقدام قابل توجهی از جانب ترزا می ‌که به نحوی در توسعه روابط دو جانبه روسیه و بریتانیا تأثیر چشمگیر گذاشته باشد به یاد بیاورم و در واقع نخست‌وزیری ترزا می ‌باعث یک دوره پیچیده در روابط دو جانبه ما شد.»

 

ارسال نظر