پیشنهاد ترزا می ‌برای برگزاری احتمالی همه‌پرسی برگزیت

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۳۹:۲۸
کد خبر: ۱۴۵۱۹۵

گروه جهان| ترزا می ‌نخست‌‌وزیر بریتانیا، با اذعان به بن‌بست در طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) پیشنهاد تازه‌ای ارایه کرده که احتمال برگزاری همه‌پرسی دوم درباره برگزیت هم در آن در نظر گرفته شده است.

به‌گزارش رویترز، ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، در لایحه تازه تغییرات بیشتری را پیشنهاد کرده است اما به نظر می‌رسد نمایندگان پارلمان همچنان در موضع خود در مخالفت با توافق خروج از برگزیت تاکید می‌کنند. در این لایحه جدید تضمین‌هایی در خصوص وضعیت مرزی ایرلند شمالی، اتحادیه گمرکی اروپا، همکاری‌های زیست‌محیطی وقوانین کار ارایه شده است. توافق ترزا می ‌با اتحادیه اروپا درباره برگزیت سه بار توسط پارلمان بریتانیا رد شده است. ترزا می ‌قرار است لایحه مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را که تصویب آن قبل از اجرای برگزیت الزامی است اوایل ماه ژوئن در پارلمان به رای بگذارد. ترزا می ‌از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواسته از لایحه او که در آن برگزاری همه‌پرسی دوم نیز دیده‌شده، حمایت کنند.

ترزا می ‌گفته است: «با اعتقاد کامل به نمایندگان پارلمان و احزاب می‌گویم: من مصالحه کرده‌ام و الان از شما می‌خواهم که مصالحه کنید. مردم مسیر روشنی را پیش روی ما قرار داده‌اند، مردمی که قرار است ما آنها را نمایندگی کنیم. پس به من کمک کنید تا راهی پیدا کنم که بتوانم به این خواست مردم احترام گذاشته، کشور و سیاست را در مسیر تحقق آینده‌ای بهترکه همه ما خواهان آن هستیم، قرار دهیم.»

حدود سه سال پس از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که حدود ۵۲ درصد به آن رای مثبت دادند هنوز آینده این تصمیم سرنوشت ساز روشن نیست. آخرین مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت که قرار بود اواخر مارس امسال اجرا شود، ۳۱ اکتبر است. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا می‌گوید از طرح توافق خروج حمایت نمی‌کند. او تصریح کرده است که لایحه تازه ترزا می ‌تکرار موضع دولت بریتانیا در خصوص خروج از اتحادیه اروپا است. با توجه به بن‌بست موجود در لندن اکنون هر حالتی برای آینده این بحران از جمله خروج بدون توافق، احتمال توافق جدید و برگزاری انتخابات زودرس محتمل است.

 

ارسال نظر