حضور پررنگ شرکت‌های خارجی‌ در پیونگ‌یانگ

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۰۱
حضور پررنگ شرکت‌های خارجی‌ در پیونگ‌یانگ

گروه جهان| سمانه قربانی|

تحولات کره‌شمالی بار دیگر توجه رسانه‌های جهان را جلب کرده است. اما این‌بار خبر، نه درباره آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای بود و نه لفاظی‌های عجیب و غریب کیم جونگ اون رهبر این کشور. کره‌شمالی با حضور صدها شرکت خارجی نمایشگاه بین‌المللی تجاری برگزار کرده و شرکت‌های چینی حضور پررنگی در آن داشته‌اند.

رویترز نوشته، تحلیلگران معتقدند که نمایشگاه بین‌المللی تجاری در کره‌شمالی که این هفته برگزار شد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اینچنینی بوده است. صدها فروشنده چینی و خارجی با وجود فشار تحریم‌ها در این بازار شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی کره‎شمالی (KCNA) گزارش داده، بیست‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «پیونگ‌یانگ» دوشنبه با مراسمی به میزبانی مقام‌های ارشد اقتصادی افتتاح شده است. گفته شده، بیش از 450 شرکت از کره‎شمالی، چین، روسیه، پاکستان، لهستان و دیگر کشورهای منطقه مجموعه گسترده‌ای از محصولاتشان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

به‌گفته تحلیلگران و مفسران رسانه‌ای کره‌شمالی، حضور این تعداد شرکت خارجی در نمایشگاه بین‌المللی بهاره پیونگ‌یانگ، این رویداد را به بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری کره‌شمالی تبدیل کرده است. به عنوان مثال، در سال گذشته میلادی 260 شرکت در این نمایشگاه بهاره شرکت کرده بودند.

شبکه ان‌کی‌نیوز نوشته، در میان شرکت‎هایی که در نمایشگاه امسال حضور دارند، حداقل 216 شرکت چینی وجود دارد. الیور هوتام از تحریریه ان‌کی‌نیوز می‌گوید: «این تعداد شرکت چینی که اخیرا در نمایشگاه کره‌شمالی می‌بینیم نشان‌دهنده تمایل واقعی چین برای استفاده از فرصت‌های تجاری در کره‌شمالی است؛ گرچه به‌دلیل وجود نظام‌های تحریمی فعلی ایالات متحده علیه کره‌شمالی کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند.»

رسانه دولتی کره‌شمالی گزارش داده، مقام‌های کره‎شمالی در مراسم افتتاحیه گفته‌اند که این نمایشگاه فرصتی است برای تسریع تجارت، همکاری اقتصادی و تبادل فناوری با کشورهای شرکت‌کننده در این رویداد تجاری. رویترز نوشته، شرکت‌های خارجی به‌دنبال راهی برای تعاملات تجاری و راه‌انداختن کسب و کار در کره‌شمالی هستند.

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های اعمال شده بر تسلیحات هسته‌‎ای و برنامه‎های موشکی کره‌شمالی، راه را بر تمامی سرمایه‌گذاری‌های مشترک و معاملات تجاری بیشتر با کره‌شمالی خواهد بست. این در حالی است که برخی مجریان کسب‌وکارهای خارجی گفته‌اند که قصدشان از حضور در این رویدادها تنها کسب آمادگی برای دوران پس از رفع تحریم‌هاست.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی اعلام کرده که محصولات نمایشگاه شامل فلز، صنایع الکترونیکی، ماشین‌آلات، مصالح ساختمانی، حمل و نقل، بهداشت عمومی، صنایع سبک، غذا و کالاهای مصرفی بوده است.

تصاویری که از این نمایشگاه توسط رسانه‌های دولتی کره‌شمالی و شرکت‌کنندگان بین‌المللی این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که فروشندگان مکمل‌های غذایی، تلویزیون صفحه تخت، کیف‌های دستی، دستگاه تهویه مطبوع و بخاری، پوشاک، لوازم آشپزخانه و خودروی «اس‌یو وی» کره‌شمالی را در میان محصولات دیگر ارایه می‌کنند.

کالین کروکس سفیر بریتانیا در کره‌شمالی در پست توییتر خود نوشته بخش‌های گسترده‌ و محصولات داخلی ساخت کره‌شمالی و همچنین محصولات وارداتی در این نمایشگاه وجود داشته است. او گفته: «بیشتر غرفه‌های خارجی نمایشگاه‌ در اختیار چینی‌ها بوده است.»  تصاویری که سفارت روسیه در پیونگ‌یانگ از این نمایشگاه در فیس‌بوک منتشر کرده، الکساندر ماتسگورا سفیر روسیه در کره‌شمالی را در یک غرفه دارویی روسیه نشان می‌دهد.

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، از سال گذشته کمپینی دیپلماتیک برای برداشتن تحریم‌ها راه‌اندازی کرده تا بتواند اقتصاد این کشور را تکان دهد. در دوره رهبری کیم، کره‌شمالی شاهد افزایش بازارهای خصوصی و افزایش مصرف بوده است اما کنترل‌های سیاسی و اقتصادی

 در این کشور نیز همسو با این تغییرات تشدید شده است.

دومین نشست کیم جونگ‌اون با دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در ماه فوریه به بن‌بست رسید. واشنگتن گفته کیم جونگ‌اون حاضر نشده تا تضمین دهد که برنامه هسته‌ای خود را در ازای تسهیل تحریم‌ها متوقف می‌کند. با توقف مذاکرات، تنش‌های کره‌شمالی و ایالات متحده بیش از پیش بالا گرفت.

روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی دوشنبه در صفحه نخست خود نوشت که تحریم‌ها با هدف ایجاد مشکلات اقتصادی برای کره‌شمالی طراحی شده بود اما پیونگ‌یانگ به محدودیت‌های اعمال شده وابسته نیست. رسانه‌های دولتی و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی اعلام کردند که خشکسالی‌های اخیر و کاهش برداشت‌ محصولات کشاورزی می‌تواند منجر به کمبود جدی مواد غذایی در سال جاری شود و تعداد زیادی از ساکنان این کشور را با بحران مواجه کند.

 

   شکایت از امریکا

کره‌شمالی اخیرا در نامه‌ای به سازمان ملل از ایالات متحده شکایت کرده است. سخنگوی سازمان ملل نیز در جریان کنفرانسی خبری تاکید کرده به نامه پیونگ‌یانگ در رابطه با توقیف یکی از کشتی‌های باری کره‌شمالی توسط امریکا رسیدگی خواهد کرد. استفان دوجاریک گفته‌: «می‌توانم تایید کنم که ما نامه کیم سانگ، سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل را دریافت کردیم. قطعا ما این نامه را که به مساله تحریم‌های کره شمالی و اقدامات اتخاذ شده برای اجرای این تحریم‌ها مربوط می‌شود، مطالعه می‌کنیم.»

به‌گزارش اسپوتنیک، کیم سانگ در نامه خود به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن امریکا به عنوان یک «کشور گانگستر» به خاطر توقیف یکی از کشتی‌های باری‌اش، از او درخواست کرده بود تا تدابیر فوری را برای کمک به ثبات شبه جزیره کره اتخاذ کند. وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده بود که این کشتی باری کره شمالی مشهور به کشتی «وایز آنست» به‌دلیل نقل‌وانتقال قاچاقی زغال سنگ، تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به همین دلیل توقیف و به منطقه ساموآی امریکا منتقل شده است.

 

 

ارسال نظر