برای شکست ترامپ، «خشم» کافی نیست

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۳۹
برای شکست ترامپ، «خشم» کافی نیست

گروه جهان| سمانه قربانی|

جو بایدن معاون رییس‌جمهور سابق ایالات متحده با محکوم کردن خشم حزب دموکرات از دولت امریکا آنان را به اقدام عملی علیه دونالد ترامپ فراخواند و متعهد شد که کشور را برای دوران پس از ریاست‌جمهوری ترامپ، متحد کند. به‌گزارش رویترز، جو بایدن در تجمعی در مرکز فیلادلفیا، مانند آغاز مبارزات انتخاباتی خود ترامپ را هدف صحبت‌هایش قرار داد و او را تفرقه‌انداز خواند. او همچنین از کاندیداهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات انتقاد کرد و گفت خشم هم‌حزبی‌هایش از دولت ترامپ برای جلوگیری از انتخاب دوباره ترامپ در سال آینده کافی نیست. بایدن گفته پیام او خطاب به دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و افراد مستقل در انتخابات است.  بایدن گفته: «برخی از کارشناسان زیرک می‌گویند که دموکرات‌ها نمی‌خواهند چیزی درباره اتحاد بشنوند. آنها می‌گویند دموکرات‌ها بسیار خشمگین هستند و هرچه یک نامزد انتخاباتی خشمگین‌تر باشد شانس بهتری برای گرفتن نامزدی حزب دموکرات دارد. خب من چنین چیزی را باور ندارم.. من فکر می‌کنم دموکرات‌ها می‌خواهند که متحد باشند.»  رویترز نوشته، حدود شش هزار نفر در گردهمایی انتخاباتی جو بایدن حضور داشتند. با توجه به نظرسنجی‌های حاضر، بایدن در کمپین‌های انتخاباتی خود به‌گونه‌ای عمل می‌کند که رقیب اصلی او دونالد ترامپ است نه 23 کاندیدای دموکرات که قرار است در انتخابات درون‌حزبی با یکدیگر رقابت کنند.  معاون اول رییس‌جمهوری سابق امریکا در گردهمایی شنبه خطاب به جمعیت گفت: «اگر مردم امریکا رییس‌جمهوری می‌خواهند که به تفرقه میان ما دامن بزند و با مشتی گره کرده، دستی بسته و قلبی آهنین رهبری کند، مخالفان را اهریمنی به تصویر بکشد و نفرت‌پراکنی کند، به من احتیاجی ندارند، آنها به ترامپ احتیاج دارند.»  رقابت ‌جدی نامزدهای حزب دموکرات فوریه آغاز می‌شود و در این زمان است که سیاستمداران این حزب تحرکات خود را تشدید می‌کنند. با این حال نتیجه نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که بایدن 76ساله حداقل 20 امتیاز از سناتور برنی ساندرز، نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی‌اش، پیش افتاده است.  بایدن که 30سال سناتور ایالات متحده بوده و در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دو دوره معاون اول رییس‌جمهوری بوده، مدعی است که بهترین گزینه برای جانشینی ترامپ در سال آینده است. شرکت‌کنندگان در گردهمایی شنبه همگی موافق صحبت‌های بایدن بودند.

داریل مورارد 27 ساله از لانگ هورن پنیسیلوانیا در این باره می‌گوید: «بایدن کسی است که ترامپ را از ریاست‌جمهوری پایین می‌کشد و به‌خاطر همین موضوع است که من اینجا هستم.» تیم ریم 48 ساله هم از زادگاهش نیویورک به پنسیلوانیا رفته است. ریم می‌گوید: «فکر می‌کنم این حزب چپ‌گرا است و بخش بزرگی از این کشور را آزاد خواهد کرد. جو بایدن که مواضعی معتدل دارد و می‌تواند به جای تفرقه‌افکنی مردم را متحد کند.»

همچنین بایدن در پاسخ به منتقدانش که تعهد او را برای همکاری با جمهوری‌خواهان به سخره گرفته و چنین صحبت‌هایی را شعاری با هدف پیروزی در انتخابات خوانده بودند، گفت: «می‌خواهم حرف‌هایی تکان‌دهنده بزنم چون می‌دانم چگونه زمامداری دولت را بر عهده بگیرم.» این سخنان بایدن به سرعت با واکنش کمپین «تغییر پیشرو» روبرو شد؛ کمپین انتخاباتی لیبرال حامی سناتور الیزابت وارن، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از حزب دموکرات. این کمپین بایدن را به تلاش برای ایجاد اختلاف در حزب دموکرات متهم کرده است. در یادداشتی که از سوی این کمپین منتشر شده، آمده است: «جو بایدن پس از انتخابات تاریخی 2018 امریکایی‌ها را به چند دسته تقسیم کرد و به رای‌دهندگان گفت که خشمگین بودن آنها اشتباه است. اشتباه است که آنها اتحاد با سیاستمداران فاسد جمهوری‌خواه را نمی‌خواهند. “ در این یادداشت آمده: «ما به نامزد دموکراتی که این حقیقت را که مردم به‌حق در عصر ترامپ خشمگین هستند انکار می‌کند، احتیاجی نداریم.»  جو بایدن کمپین انتخاباتی خود را در فیلادلفیا تاسیس کرده است. انتخاب پنسیلوانیا اهمیت این شهر را در انتخابات سال آینده برای حزب دموکرات نشان می‌دهد. دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 میلادی توانست با فاصله اندکی هیلاری کلینتون را شکست دهد. بایدن قرار است که دوشنبه (امروز) در شمال‌شرق پنسیلوانیا به میان حامیانش برود. پیش از سخنرانی بایدن، کمیته ملی جمهوری‌خواه آمارهایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد پنسیلوانیا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تا چه اندازه بهبود یافته است. در هفته‌های اخیر سناتور کامالا هریس از بایدن برای حمایتش از لایحه جرایم 1994 انتقاد کرده است؛ لایحه‌ای که منتقدان راجع به آن می‌گویند منجر به زندانی شدن تعداد بسیاری ازامریکایی‌های آفریقایی‌تبار شده است. برنی سندرز هم از جو بایدن به‌دلیل حمایتش از توافقنامه تجارت آزاد امریکای شمالی انتقاد کرده است. الیزابت وارن دیگر کاندیدای حزب دموکرات هم به‌دلیل ارتباط نزدیک بایدن با صنعت کارت اعتباری از او انتقاد کرده است.   

رای‌گیری برای تعیین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در ماه فوریه آغاز خواهد شد. اولین ایالتی که رای‌گیری برای تعیین نامزد حزب دموکرات در آن برگزار خواهد شد ایالت آیووا خواهد بود. در حالی که هواداران جو بایدن از تجربه ۳۵ سال حضور او در مجلس سنا و هشت سال حضور در کنار اوباما به عنوان برگ برنده او یاد می‌کنند، مخالفانش در حزب دموکرات به سن بالای جو بایدن اشاره می‌کنند. بایدن پیش از این در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ نیز در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات شرکت کرده بود اما در مقابل مایکل دوکاکیس و باراک اوباما شکست خورده بود.

 

ارسال نظر