جلیقه‌‌زردهای فرانسه چه به دست آوردند؟

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۶۱

گروه جهان| جلیقه‌زردها شنبه برای بیست و هفتمین هفته متوالی به خیابان‌های فرانسه آمدند. شش ماه پس از آغاز این جنبش به ‌نظر می‌رسد معترضان خسته شده‌اند اما برخی از جلیقه‌زردها هنوز معتقدند که مسوولان اجرایی توجه کافی به اعتراض آنها نکرده‌اند. معترضان از نوامبر گذشته واقعا چه امتیازهایی را توانسته‌اند از دولت بگیرند؟

یورونیوز نوشته، شش ماه از زمانی‌که جلیقه‌زردها به خیابان‌ها آمدند و خواستار عدالت اجتماعی و قدرت خرید بیشتر شدند، می‌گذرد. برای آرام کردن خشم معترضان در شش ماه گذشته، رییس دولت مجبور شده مماشات در مقابل این حرکت اعتراضی را چند‌برابر کند. از ابتدای ۲۰۱۹، افراد با حداقل دستمزد، هر ماه ۱۰۰یورو اضافه‌تر به‌دلیل افزایش پاداش دولتی کار و کمک‌های اجتماعی که ماکرون آن را در دسامبر گذشته اعلام کرده بود، دریافت می‌کنند. قدرت خرید یکی دیگر از خواسته‌های جنبش جلیقه‌زردها بود که ماکرون قول داد مالیات بر درآمد را با رقم قابل‌توجهی کاهش دهد. ماکرون گفته از این پس اخذ مالیات از اضافه کاری‌ها حذف می‌شود. او از شرکت‌ها خواست به‌صورت داوطلبانه، پاداش پایان سال کارمندان خود را بدون کسر مالیات یا هزینه اضافی پرداخت کنند. رییس‌جمهوری فرانسه آوریل اعلام کرده این امتیاز برای ۲۰۱۹ تمدید می‌شود و شامل درآمدها تا سقف ۳۶۰۰ یورو در ماه خواهد شد. طبق اصلاحاتی که ماکرون اعلام کرد، افرادی که حقوق بازنشستگی آنها کمتر از دو هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش مالیات رفاه اجتماعی معاف می‌شوند. بازنگری در مستمری‌ بازنشستگان بر اساس تورم، یکی از اصلاحات مهمی است که توسط ماکرون مطرح شد. ماکرون گرچه همه‌پرسی به پیشگامی شهروندان را که جلیقه‌زردها خواستار آن هستند رد کرده اما گفته برگزاری همه‌پرسی به پیشگامی مشترک تسهیل می‌شود. طبق قانون فرانسه اگر در موضوعات مختلف، یک میلیون امضا جمع شود می‌توان تصمیم‌گیری درباره آن را به رای عموم گذاشت. اما هم‌اکنون رییس‌جمهوری فرانسه

در نظر دارد این میزان امضا را کاهش دهد تا امکان برگزاری همه‌پرسی راحت‌تر شود. درگیر شدن و مداخله در موضوعات محیط‌ زیستی، مقابله با تعطیلی مدارس و بیمارستان‌ها و مقابله با فرار مالیاتی نیز از جمله اقدامات دولت در مواجهه با جنیش جلیقه‌زردهاست.

 

 

ارسال نظر