سیاستمدار اتریشی به دام افتاد

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۵۵
سیاستمدار اتریشی به دام افتاد

گروه جهان|

هاینس کریستیان اشتراخه معاون صدراعظم اتریش، در پی انتشار ویدیویی جنجالی از سمت خود استعفا کرد. اشتراخه در این ویدیو به فردی وعده می‌دهد که در قبال کمک به پیروزی حزبش در انتخابات، قرارداد‌های کلان دولتی دریافت می‌کند. او در این نشست به‌ظاهر محرمانه که به اعتقاد کارشناسان تله سیاسی بوده، وعده داده قصد دارد پس از پیروزی در انتخابات رسانه‌ها را محدود کند و سیاست‌های سرکوبگرانه در پیش بگیرد. با انتشار این ویدیو، دولت 17ماهه اتریش دچار مشکل شده و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد. اشتراخه رییس حزب راست افراطی آزادی اتریش است که دسامبر 2017 و با کسب 26درصد آراء در انتخابات به عنوان شریک ائتلافی وارد دولت شد.

نشریه‌های آلمانی اشپیگل و روزنامه زوددویچه زایتونگ شنبه از ویدیویی گزارش دادند که در آن، مذاکره هاینس کریستیان اشتراخه معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب راست افراطی آزادی با «آلیونا ماکارووا» زنی که خود را متعلق به یک خانواده ثروتمند و الیگارش روسیه جا زده ضبط شده است. دو نشریه آلمانی احتمال می‌دهند که کسی یا کسانی برای رهبران حزب آزادی که مدعی دفاع از اخلاقیات و ارزش‌های سنتی اتریش است، تله گذاشته‌اند. در این دیدار سری که در جولای ۲۰۱۷، چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی اتریش، در جزیره ابیزا صورت گرفته، یوهان گودنوس، رییس فراکسیون حزب آزادی در پارلمان نیز حضور داشته است.

هاینتس کریستیان اشتراخه و یوهان گودنوس برپایی چنین نشستی را تایید کرده‌اند اما می‌گویند مرتکب کار اشتباهی نشده‌اند. حزب اپوزیسیون سوسیال‌دموکرات اتریش اما از این واقعه به عنوان بزرگ‌ترین رسوایی در تاریخ معاصر این کشور نام برده است. حزب لیبرال «نئوز» خواهان انحلال دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودرس شده است. گفته شده، سباستین کورتس صدراعظم اتریش، احتمالا پیشنهاد حزب آزادی برای جایگزینی اشتراخه با «نوربرت هوفر» وزیر زیرساخت‌ها در مقام معاون صدراعظم موافقت نخواهد کرد. همزمان رسانه‌های اتریشی گزارش داده‌اند که انتخابات زودهنگام زودتر از سپتامبر (شهریور) برگزار نخواهد شد.

کورتس پیش از این نیز با انتقادهایی از طرف

 هم حزبی‌های خود درخصوص لفاظی‌های ملی‌گرایانه درباره مهاجرت و مسائل رفاهی روبرو شده است.

بر اساس گزارش اشپیگل و زود دویچه زایتونگ، زن به ‌اصطلاح روس در این ویدیو که اصل آن هفت ساعت است، به اشتراخه گفته قصد دارد ۲۵۰ میلیون یورو در اتریش سرمایه‌گذاری کند و بارها تاکید کرده است که این پول می‌تواند سیاه باشد. اشتراخه که به همراه همسرش برای دیدار با این زن به ویلایی در جزیره ایبزای اسپانیا رفته نه‌تنها به غیرقانونی بودن پول توجه نشان نداده بلکه از طرف مذاکره‌اش تقاضای کمک مالی کرده و در این راستا گفته است، کسانی هستند که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از راه‌غیرقانونی به حزب آزادی کمک مالی می‌کنند؛ به این شکل که پول را به حساب یک انجمن غیرانتفاعی می‌ریزند؛ پس او هم می‌تواند پول‌هایش را از طریق کانال‌های مخفی به حزب منتقل کند و قوانین مالی مربوط به کمپین‌های انتخاباتی را دور بزند.

اشتراخه علاوه بر این، از زن روس خواسته است که روزنامه اتریشی «دی‌کرونن زایتونگ» را بخرد و در آن برای حزب آزادی اتریش طوری تبلیغ کند که این حزب بتواند پیروز انتخابات شود. اشتراخه در آن نشست به طرف مذاکره گفته که اگر بتواند کنترل روزنامه را سه هفته پیش از انتخابات در دست بگیرد و آنها را به جایگاه اول ببرد در این صورت می‌توانند درباره همه‌چیز صحبت کنند. اشتراخه در این ویدیو عنوان می‌کند که قصد دارد وضعیت رسانه‌ها را در اتریش تغییر دهد و سیاست‌های سرکوبگرانه‌ای نظیر سیاست‌های ویکتور اوربان نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان، را در سرکوب آزادی مطبوعات در پیش بگیرد. در این ویدیو اشتراخه در یک مقطع به خبرنگاران توهین کرده و آنها را با الفظ ناپسند خطاب می‌کند.

معاون صدراعظم اتریش همچنین به طرف مذاکره وعده داده است که در مقابل می‌تواند در اتریش به شکل کلان سرمایه‌گذاری کند؛ از جمله وعده‌های رهبر حزب آزادی اتریش تاسیس یک شرکت کلان ساختمان‌سازی برای رقابت با شرکت ساختمان‌سازی اتریشی استرابگ و اعطای قراردادهایی در زمینه راهسازی است.

کریستین هافنکر دبیرکل حزب آزادی گفته، وکلای این حزب در حال بررسی فیلم منتشر شده هستند. او با انتشار بیانیه‌ای گفته: «نه اشتراخه و نه حزب آزادی هیچ‌گاه مزایایی از افراد موردنظر دریافت نکرده‌اند. از آنجا که این فیلم ظاهرا بطور غیرقانونی تهیه شده ما همچنین در تدارک اقدامات حقوقی هستیم.»

کارشناسان سیاسی معتقدند که با این رسوایی، از محبوبیت حزب آزادی اتریش کاسته می‌شود و این حزب در انتخابات پارلمان اروپا که قرار است روز ۲۶ ماه مه برگزار شود، آرای زیادی را از دست خواهد داد. دادستان‌های اتریش نیز اعلام کرده‌اند که گزارش‌ها را بررسی کرده و سپس تصمیم خواهند گرفت که آیا علت کافی برای تحقیقات وجود دارد یا خیر. دیوان حسابرسی اتریش نیز از حزب آزادی اتریش خواسته تا درباره این ویدیو توضیح دهد. بلومبرگ نوشته: ارتباطات حزب آزادی اتریش با روسیه همواره در کانون توجه کارشناسان بوده است. اشتراخه و هوفر دسامبر 2016 در مسکو یک توافق کاری با حزب «روسیه متحد» به رهبری ولادیمیر پوتین امضا کردند.

 

ارسال نظر