سهل‌گیری واشنگتن بر متحدان برای تمرکز بر چین

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۵۴
سهل‌گیری  واشنگتن  بر متحدان  برای  تمرکز  بر چین

گروه جهان| سمانه قربانی|

با تشدید فشارهای داخلی بر دولت امریکا به‌دلیل بالا رفتن تنش‌های تجاری ایالات متحده با اقصی‌نقاط جهان، دولت دونالد ترامپ تنش‌های تجاری با متحدان امریکا را کم می‌کند تا بتواند بر دشمن شماره یک خود، یعنی چین تمرکز کند. در همین راستا رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دولت امریکا با کانادا و مکزیک بر سر حذف تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم به توافق رسیده است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده ترامپ اعمال تعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا و ژاپن را به 6 ماه بعد موکول کرده است.

فایننشال‌تایمز نوشته، ایالات متحده با کانادا و مکزیک برای حذف تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم به توافق رسیده است. تعرفه‌هایی که در سال گذشته منشأ اختلاف در امریکای شمالی بوده است. این توافق پس از آن صورت گرفت که دولت ترامپ با وجوداعلام اینکه واردات خودروهای خارجی و وسایل نقلیه تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است، تصمیم گرفت تا مالیات موردنظر روی خودروهای ساخت اتحادیه اروپا ژاپن را به‌ سرعت اعمال نکند. به‌گفته دونالد ترامپ، بر پایه توافق‌های انجام شده، امریکا کالاهای خود را بدون تعرفه یا تعرفه‌های ویژه به کانادا و مکزیک صادر می‌کند.

رییس‌جمهوری امریکا به رابرت لایتزر نماینده تجاری ایالات متحده، دستور داده تا مذاکرات با توکیو، بروکسل و دیگر شرکای تجاری امریکا را آغاز کند، مذاکراتی که هدف از آن رسیدن به توافق بر سر تعدیل روند واردات خودرو به ایالات متحده در یک بازده شش ماهه است.

بازارهای جهانی هفته گذشته در پی جنگ تعرفه‌ای ایالات متحده و چین به‌شدت سقوط کرده بودند. رقابت‌های اقتصادی واشنگتن و پکن چهارشنبه و پس از اینکه ترامپ، هواوی شرکت بزرگ مخابراتی چین، را در فهرست سیاه صادرات قرار داد، تشدید شد. به‌گزارش فایننشال‌تایمز، از آنجایی که نمایندگان کنگره به‌ویژه جمهوری‌خواهان نسبت به تبعات ویرانگر سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه و حمایت‌گرایانه دولت ترامپ بیش از پیش نگران شده‌اند، کاخ‎سفید تلاش می‌کند تا دامنه تبعات ویرانگر چنین سیاست‌هایی را کم کند.

ترامپ از ابتدای ژوئن سال گذشته به خاطر آنچه تامین امنیت ایالات متحده خوانده شده تا

 ۲۵ درصد بر واردات کالا از دو کشور همسایه، کانادا و مکزیک تعرفه گمرکی وضع کرده بود. این اقدام ادامه اجرای پیمان بازرگانی میان سه کشور را که در سال ۱۹۹۴ به امضاء رسیده بود با چالش جدی روبرو کرد. مطابق این پیمان داد و ستد کالا و خدمات میان کانادا، مکزیک و امریکا تقریبا بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شد.

توافق بر سر تعرفه‌های فولاد با کانادا و مکزیک از جمله تقاضاهای بلندمدت نمایندگان کنگره بوده است. کنگره قصد داشت که از این توافق برای هموار کردن مسیر تصویب توافق‌ نفتا استفاده کند، توافقی که سال گذشته مطرح بود. در نهایت نیز پس از تماس‌های بسیار جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، این توافق‌ها با ترامپ انجام شد. حذف تعرفه‌های ایالات متحده و تعرفه‌های تلافی‌جویانه کانادا در بخش فلزات یک شنبه (امروز) انجام خواهد شد و برای جایگزینی مالیاتی که واشنگتن از ابتدا دنبال آن بود، هیچ توافقی نشده است. در عوض، کشورهای کانادا، امریکا و مکزیک موافقت کردند روندی برای نظارت بر تجارت فولاد و آلومینیوم ایجاد کنند تا بتوانند هرگونه تغییر را رصد کرده و در صورت نیاز تعرفه‌هایی را بر محصولات خاصی اعمال کنند. همچنین آنها در ظاهر بر سر اقداماتی علیه چین هم توافق کردند، از جمله این کشورها توافق کردند تا از حمل و نقل محصولات آلومینیوم و فولاد ساخته شده در خارج از کانادا و ایالات متحده جلوگیری کنند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، در این باره گفته: «هنگامی که ایالات متحده تعرفه‌ها را اعمال کرد ما برای اقتصاد کانادا، کارگران فولاد، آلومینیوم و خانواده‌های آنان ایستادگی کردیم. بلافاصله دلار را تحریم کردیم که این قوی‌ترین اقدام تلافی‌جویانه در جهان بود. ما ایستادگی کردیم و تا زمانی که به نتایج امروز دست نیافتیم تسلیم نشدیم.» مکزیک نیز اعلام کرده که توافق برای دو طرف سودمند بوده است، معامله‌ای که در آن مکزیک اقدامات تلافی‌جویانه خود را علیه ایالات متحده لغو کرد. آندرس مانوئل لویز اوبرادور رییس‌جمهور مکزیک، با انتشار بیانیه‌ای گفته: «تعرفه‌ها لغوشده و در فهرست تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم امریکا نامی از کشور ما باقی نمانده است.» گفته شده، دو کشور شکایت‌های متقابل از یکدیگر را در سازمان تجارت جهانی پس خواهد گرفت.

به گفته مکزیک، واشنگتن و مکزیکوسیتی برای جلوگیری از واردات آلومینیوم و فولاد با قیمت ارزان اقدامات لازم را انجام خواهند داد و فرآیندی برای نظارت بر تجارت فلزات ایجاد خواهد کرد. مکزیک اما هیچ جزییاتی از نحوه اجرایی کردن این بخش از توافق ارایه نکرده است.

کن اسمیت راموس مسوول تیم مذاکره‌کننده مکزیکی در توافق سه‌جانبه ایالات متحده، مکزیک، کانادا به فایننشال‌تایمز می‌گوید: «تمام مشکلات در همین جزییات است. سیستم نظارت یک چیز است اما ساز وکاری که بتواند صادرات مجدد فولاد از مکزیک را محدود کند، چیز دیگری است، فولاد که از راه قانونی به مکزیک وارد می‌شود. طرفین باید این روند نظارتی را تقویت کنند.»

جسوس سی‌آدی معاون وزیر مکزیک در امور امریکای شمالی، می‌گوید: «مکزیک و امریکا در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد وضعیتی دوستانه هستند.» این مقام مکزیکی تاکید کرده آنچه او لحن دوستانه ترامپ در اعلامیه‌های مهاجرتی‌اش خوانده در واقع منظورش این بوده که رییس‌جمهوری امریکا در این بیانیه‌ها مکزیک را متهم نکرده است.

 

ارسال نظر