نرخ رشد اقتصادی ژاپن صفر می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۴۴۵۹۵
نرخ رشد اقتصادی ژاپن صفر می‌شود

گروه جهان|

آمارهای دولتی نشان می‌دهد اقتصاد ژاپن در بدترین شرایط خود در طول شش ساله گذشته قرار گرفته است. این خبر برای شینزو آبه نخست‌وزیر که انتخابات‌های تابستانی و افزایش مالیات بر مصرف را در پیش دارد، خوشایند نیست.

رویترز نوشته، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان به صفر نزدیک شود. در این میان نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید مناقشه تجاری میان امریکا و چین، قیمت سهام در بازار بورس توکیو را کاهش داده است.

گروهی از اقتصاددانان ژاپنی پیش‌بینی کردند رشد سه ماهه منتهی به ماه آوریل بر مبنای سالانه با توجه به کاهش ۱.۵درصدی میزان صادرات و افت ۱.۸درصدی مخارج سرمایه‌ای به تنها ۰.۰۰۳ درصد کاهش یابد. همچنین میزان کاهش مصارف شخصی در طول این مدت ۱.۸درصد برآورد شده است. هیداکی ماتسومورا کارشناس مسائل اقتصادی در مرکز تحقیقات ژاپن، می‌گوید: «با کاهش رشد اقتصادی چین، تقاضا برای وارد کالاهای ژاپنی هم کاهش یافته و بخش تولید با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهان با مشکلات زیادی مواجه شده است.»

اقتصاد ژاپن در سه ماهه منتهی به سپتامبر سال گذشته به‌دنبال بروز برخی بلایای طبیعی با رشد اقتصاد منفی به کار خود خاتمه داد. برخی از اقتصاددانان معتقدند رشد اقتصادی سه ماهه نخست این کشور نیز منفی ۰.۰۹درصد بوده است. هر چند که دولت هنوز آماری رسمی در این خصوص منتشر نکرده است. کاهش رشد اقتصادی ژاپن بر روی تقاضای واردات این کشور نیز موثر بوده است به‎گونه‌ای که در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال گذشته، حجم واردات ۳درصد کاهش پیدا کرده است.

یوشیکی شینکه کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه «دای‌چی»، تاکید کرده که وضعیت اقتصادی ژاپن به‌هیچ عنوان مطلوب نیست. به نظر می‌رسد با اقدام جدید امریکا در افزایش تعرفه کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، ریسک‌های ناشی از منازعات تجاری افزایش خواهد یافت و این مساله بر روی تجارت ژاپن نیز موثر خواهد بود. ضمن آنکه دولت ترامپ خواهان امضای توافق جدیدی در زمینه تجارت با ژاپن شده است. نشریه فایننشال‌تایمز با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط دولت ژاپن نوشته: ارقام‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن از وضعیت «رشد ضعیف» به وضعیت «بدتر» رسیده است چرا که کمترین رشد اقتصادی در پنج سال گذشته را تجربه می‌کند. این خبر بدی برای دولت شینزو آبه است که قرار است در تابستان با انتخابات مجلس عیان روبرو شود. دولت آبه همچنین در حال زمینه‌چینی برای افزایش مالیات بر مصرف‌ از هشت درصد به 10درصد در فصل پاییز است.

یوشی‌هاید سوگا رییس کابینه وزیران ژاپن، اصرار دارد که افزایش مالیات بر مصرف با وجود افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت ممکن است در این باره تجدیدنظر کند، اجرا خواهد شد. سوگا می‌گوید: «در حالی که ممکن است صادرات و تولید صنایع خاص به‌دلیل کاهش رشد اقتصادی چین، کمتر شود، وضعیت بخش‌های اساسی دیگر مانند بازار اشتغال، درآمد و تقاضای داخلی همچنان خوب است. اگر رویدادی در حد و اندازه شوک ورشکستگی بانک برادران لمان اتفاق نیفتد، ما می‌توانیم اقتصادمان را خیلی خوب مدیریت کرده و در ماه اکتبر همان‌گونه که برنامه‌ریزی شده است، مالیات بر مصرف را افزایش دهیم.»

فایننشال‌تایمز نوشته: این مقام ژاپنی گرچه خیلی مصمم از افزایش مالیات بر مصرف‌ حمایت کرده و گفته تنها اتفاقی چون ورشکستگی بانک برادران لمان (که منجر به آغاز رکود بزرگ شد) می‌تواند مانع اصلاحات اقتصادی دولت شود، شینزو آبه پیش‌تر در سال 2016میلادی طرح افزایش مالیات بر مصرف‌ را به تاخیر انداخت؛ آن‌هم در شرایطی که وضعیت رشد اقتصادی ژاپن به‌مراتب بهتر از امروز بود و نگرانی‌های جدی فعلی وجود نداشت.  بانک مرکزی ژاپن پیش تر اعلام کرده بود که توکیو نخواهد توانست به تورم ۲درصدی هدف‌گذاری شده تا ۲۰۲۲ دست یابد و این نرخ کمتر از این سطح خواهد بود. این بانک نرخ تورم را تا پایان مارس سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۶درصد پیش‎بینی کرده است. اقتصاد ژاپن که اقتصادی وابسته به صادرات محسوب می‌شود سال گذشته رشد ضعیفی را تجربه کرد و این مساله کار بانک مرکزی این کشور را برای افزایش نرخ تورم با مشکلات زیادی مواجه کرد. این بانک از فضای نامطمئن کنونی اقتصاد جهانی و برنامه دولت برای افزایش مالیات بر مصرف از هشت‌ درصد به ۱۰درصد به عنوان بزرگ‌ترین ریسک‌های فعلی بر سر راه اقتصاد ژاپن نام برده است. از سال ۲۰۱۳ بانک مرکزی ژاپن برنامه گسترده‌ای برای خرید اوراق قرضه آغاز کرد تا بتواند نرخ تورم را به دو درصد افزایش دهد اما هنوز از تحقق چنین هدفی ناکام بوده است.

 

 

ارسال نظر