هشدار چین درباره مشت مرگبارش بر اقتصاد امریکا

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۴۴۵۹۴
هشدار چین  درباره  مشت  مرگبارش  بر  اقتصاد  امریکا

گروه جهان|

«آقای کونگ‌فو دنیا می‌تواند مشتی مرگبار حواله اقتصاد امریکا کند.» این بخشی از اظهارنظر یک مقام چینی درباره جنگ تجاری کشورش با ایالات متحده است. «وی جیانگوا» معاون وزارت بازرگانی چین، گفته پکن راه‌های بسیاری برای مقابله و مقاومت در برابر امریکا دارد و می‌تواند ضربه‌های فراوانی به ایالات متحده بزند. او گفته: «ما نه تنها آقای کونگ‌فو دنیا هستیم و در فنون رزمی برتری داریم بلکه در زمینه مشت‌زنی هم مهارت داریم و می‌توانیم مشتی مرگبار به اقتصاد امریکا بزنیم.» وی جیانگوا که مسوولیت تجارت خارجی را در وزارت بازرگانی چین برعهده دارد، تصریح کرده اولین ضربه‎ها می‌تواند برای صنعت کشاورزی امریکا شامل گندم و ذرت باشد. او گفته پکن می‌تواند هواپیماها و خودروهای امریکایی را تحریم کند و دیگر اجازه ندهد تا این تولیدات وارد بازار چین شود؛ همچنین چین می‌تواند از بازار تجاری فراتر برود و تحریم‌هایش را شامل بخش‌های خدماتی امریکا نظیر گردشگری، فرهنگی و مالی کند. وی جیانگوا اقدام امریکا را در بالا بردن تعرفه‌ها بر روی200 میلیارد دلار کالای چینی از 10درصد به 25درصد اشتباهی راهبردی خوانده که می‌تواند باعث رویارویی جدی دو کشور شود.  چین با وجود هشدارهای تند دونالد ترامپ در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرده بر60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا تعرفه اعمال می‌کند. به گزارش چاینا دیلی، بنا به اعلام این کشور از این پس تعرفه10تا 25درصدی بر روی نزدیک به60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا اعمال خواهد شد. چین پیش تر نزدیک به 110 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا را در اقدامی تلافی جویانه مشمول 5درصد تعرفه کرده بود که حالا 60 میلیارد دلار دیگر شامل 10 تا 25 درصد تعرفه خواهد بود و مابقی مشمول همان 5 درصد است. تعرفه‎هایی که چین در نظر گرفته حدود 5 هزار قلم کالای امریکایی را در بر می‎گیرد و از روز نخست ماه ژوئن امسال اجرایی خواهد شد.  تازه‌ترین دور مذاکرات تجاری امریکا و چین جمعه بدون دستاورد پایان یافت و ترامپ به بخش بازرگانی امریکا دستور داد اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی باقی‌مانده از چین را آغاز کند. بالا گرفتن جنگ لفظی و تجاری چین و امریکا بار دیگر بازارهای سهام را متلاطم کرد. گفته شده، شاخص صنعتی «داوجونز» سه درصد و «اس‌اند‌پی۵۰۰» نیز ۲.۶ درصد سقوط کرده‌اند. بازار بورس «نزدک»، بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در امریکا، نیز ۳.۴ درصد سقوط کرده است. بهای نفت نیز کاهش یافته است و ارزش یوآن، واحد پول چین، نیز دوشنبه به پایین‌ترین میزان از دسامبر سال گذشته به این سو رسید. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مالی می‌گویند خلاف تاکید ترامپ اقتصاد چین می‌تواند هزینه این تعرفه‌ها را به راحتی تحمل کند و در نهایت شرکت‌های امریکایی متضرر خواهند شد و هزینه آن را به دوش مصرف‌کنندگان خواهند انداخت.

   گزینه‌های چین

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به گزینه‌های چین برای مقابله با امریکا پرداخته است.

افزایش حقوق گمرکی: ‌به طور کلی حجم کالاهای وارداتی امریکا از چین حدود چهار برابر واردات چین از امریکاست. همین موضوع باعث شده است که امریکا در جریان تحریم تجاری دست بالا را داشته باشد. اگر چین از یکم ژوئن تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای امریکایی از جمله گاز مایع، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات و شیلات را به میزان ۱۰، ۲۰ و حتی ۲۵درصد افزایش بدهد، این در واقع سلاح بسیار ضعیفی خواهد بود که چین در این جنگ تجاری به کار می‌گیرد. امروز تقریبا تمام کالاهای امریکایی در چین مشمول تعرفه‌های بالا هستند به‌طوری که ارزش کلی سالانه این تعرفه‌ها به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. دور نخست از اقدام تحریمی چین شامل ۵ هزار و ۱۴۰ قلم کالای امریکایی خواهد بود که ارزش آن برابر ۶۰ میلیارد دلار از واردات سالانه است.

فراتر رفتن از دور اول تحریم: رابرت لارنس استاد تجارت بین‌المللی دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «بالا بردن حقوق گمرکی در واقع نوعی خودزنی است زیرا یک کشور با این کار هزینه تولید خود را بالا می‌برد. با این حال در وسط یک دعوای تجاری، ملاحظات اقتصادی مساله‌ای جانبی است زیرا در چنین شرایطی رفتار سیاسی موضوع بسیار مهم‌تری است. در این مورد ویژه باید دید که آیا چین اجازه می‌دهد در وضعیتی منفعل قرار بگیرد و تنها شاهد رفتار طرف مقابل با خود باشد.» با تصمیم دولت چین، افزایش ۲۵درصدی حقوق گمرکی در انتظار واردات خودرو و قطعات یدکی از امریکاست. دولت پکن این تصمیم را دسامبر ۲۰۱۸ گرفت اما اجرای آن در ابتدای سال جدید میلادی به حال تعلیق در آمد و هر زمان امکان اجرای مجدد آن هست. صنعت خودرو بخشی حیاتی برای اقتصاد امریکاست و تقویت آن یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ بوده است.

پایین آوردن ارزش یوآن: آیا بانک مرکزی چین آنگونه که ترامپ بارها گفته می‌تواند ارزش یوآن را کاهش دهد تا به صادرکنندگان خود کمک کند؟ راجیو بیسواس اقتصاددان، می‌گوید: «این راهبرد چندان واقع‌گرایانه نیست. بر عکس، ۲۰۱۵ یکی از اولویت‌های دولت چین حفظ بهای ارز در کشور بود تا بتواند ذخیره‌های ارزی کشور را تقویت کند. کاهش ارزش یوآن بی‌ثبات‌کننده است و می‌تواند سبب خروج مبالغ زیادی از سرمایه داخلی به خارج از کشور شود.»

سختگیری برای فعالیت شرکت‌های امریکایی: دولت پکن می‌تواند فعالیت شرکت‌هایی امریکایی در چین را محدود کند. این کار از طریق وضع مقررات جدید، سختگیری بیشتر در بازرسی‌های بهداشتی و مالیاتی و نیز متوقف کردن کالاهای متعلق به این شرکت‌ها در گمرک صورت بگیرد. این تدابیر پیشگیرانه در چین طرفداران زیادی دارد. جیک پارکر، عضو اتاق بازرگانی امریکا با تأیید این موضوع می‌گوید که چنین تدابیری باعث از دست رفتن اعتماد شرکت‌های خارجی می‌شود و آنها را از سرمایه‌گذاری در چین دلسرد می‌کند.  برخی ناظران بر این باورند که اگر چینی‌ها این کار را کنند، خطر آن هست که دولت ترامپ ماجرای شرکت زدتی‌ای را تکرار کرده و دسترسی چین به برخی فناوری‌ها را قطع کند. واشنگتن سال گذشته هرگونه فروش قطعات الکترونیکی به شرکت مخابراتی زدتی‌ای چین را به اتهام نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی ممنوع کرد. این موضوع سبب شد که این شرکت چینی تا مرز نابودی پیش برود اما ترامپ متعاقبا از این تصمیم صرف‌نظر کرد.

فراخوان تحریم: چینی‌ها می‌توانند برای تحریم کالاهای معروف و پرخریدار امریکایی مانند آیفون فراخوان و کارزار به راه بیندازند. مسوولان چینی ۲۰۱۲ در پی سردی روابط با ژاپن کارزارهایی برای تحریم هماهنگ خودروهای ژاپنی به راه انداختند. نظیر همین کارزارها ۲۰۱۷ علیه خودروهای کره‌ای به راه افتاد. در اثر این تحریم‌ها فروش خودروهای این دو کشور در چین در عرض کمتر از یک ماه تا ۵۰ درصد کاهش یافت. اما چنین گزینه‌ای همچنین به ضرر میلیون‌ها نفر از شهروندان خود چین خواهد بود که برای شرکت‌های امریکایی و نمایندگان و شرکای داخلی‌شان کار می‌کنند.

قهر با بوئینگ: چین برای بوئینگ بازار بزرگی است زیرا به‌تنهایی خریدار یک چهارم هواپیماهای ساخته شده این شرکت امریکایی است. با آنکه بوئینگ گفته به خرید چین اطمینان دارد اما این کشور ممکن است سفارش‌های خود از بوئینگ را کاهش دهد.

فروش بدهی‌ها: بیشترین بدهی‌های امریکا در جهان به مبلغ تقریبی هزار و200 میلیارد دلار نزد چین است. اما فروش بخش عمده این بدهی به دست چین برای این کشور خطرناک خواهد بود زیرا هرگونه بی‌ثباتی در بازارهای جهانی می‌تواند به تضعیف بهای اوراق قرضه در خزانه‌داری چین بینجامد.

 

ارسال نظر