تهدید امریکا، مقاومت چین

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۱۲
تهدید امریکا، مقاومت چین

گروه جهان|

افق‌های توافق تجاری میان چین و ایالات متحده بیش از پیش تیره‌وتار به‌نظر می‌رسد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، دوشنبه در واکنش به موضع چین درباره توافق تجاری دو جانبه گفته که اگر این کشور با ایالات متحده به توافق نرسد «به‌شدت آسیب خواهد دید.» چین اما بر تسلیم‌ناپذیری در برابر فشارهای تجاری امریکا تاکید کرده و گفته بر سر مسائل اصولی امتیاز نمی‌دهد. در مطلب یک نشریه دولتی چین آمده: «امریکا به اشتباه باور دارد که روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه تنها به نفع پکن است و استقامت چین را دست‌کم گرفته است.»

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ دوشنبه در توئیتی خطاب به شی جین‎پینگ رییس‎جمهوری چین، نوشته: «خیلی صریح به رییس‌جمهوری شی و تمام دوستانم در چین می‌گویم که اگر حاضر به توافق نباشید، به‌شدت آسیب خواهید دید زیرا شرکت‌ها مجبور به ترک چین خواهند شد. خرید از چین خیلی گران است. شما با توافق خیلی خوبی مواجه بودید که تقریبا تکمیل شده بود اما عقب‌نشینی کردید.» وزارت خارجه چین اما در همان روز (دوشنبه) تاکید کرده که پکن هرگز تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد.

دونالد ترامپ جمعه گفت به‌دلیل اینکه از تعهدات پیشین خود عدول کرده بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین به امریکا تعرفه‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد. رییس‌جمهور امریکا گفته برای رسیدن به توافقی تجاری با چین عجله‌ای ندارد، چون مبالغ هنگفتی از درآمد حاصل از تعرفه‌ها به خزانه‌داری امریکا واریز می‌شود.

«چن ونلینگ» اقتصاددان ارشد مرکز مبادلات اقتصادی بین‌المللی چین می‌گوید، جنگ تجاری که امریکا به راه انداخت، کارآمد نیست. امریکا می‌خواست مشکل کسری تجاری را حل کند اما، کسری تجاری‌اش با چین، اتحادیه اروپا و سایر کشورها، به جای کاهش افزایش یافته است. کارشناسان چینی بر این باورند تاثیر جنگ‌ تجاری می‌تواند جهان را درنوردد، چالش‌های شدیدی برای نظم، مقررات و سیستم‌های تجاری جهانی ایجاد کند و حتی تاثیری منفی بر توسعه آرام و صلح‌آمیز جهان بگذارد. این کارشناسان تاکید کردند، موضع چین در زمینه حفظ منافع چین و امریکا در مناسبات تجاری و همکاری دو کشور تغییر نکرده است و طرفین باید مطابق با اصول احترام متقابل و منافع متقابل حرکت و اختلافات خود را با گفت‌وگو و نه رویارویی حل‌وفصل کنند.

نشریه دولتی گلوبال تایمز چین هم نوشته: «علاوه بر این امریکا در درک منافع دو کشور دچار کج‌فهمی شده است و عمیقاً پایداری چین را دست‌کم گرفته است. طرف امریکایی چین را بابت موانع موجود در مذاکرات تجاری سرزنش می‌کند و می‌گوید چین خلف وعده کرده است. آنچه معاون نخست‌وزیر چین گفته است، حقیقت را آشکار می‌کند. حقیقت این است که امریکا برای طرح شروطی تلاش دارد که به حاکمیت ملی و عزت چین آسیب می‌رساند یا عمیقاً غیر منصفانه یا غیر واقع‌بینانه است. چنین خواسته‌هایی گفت‌وگوها را دشوارتر می‌کند.»

اما این تنها چینی‌ها نیستند که نسبت به تبعات بالا گرفتن تنش‌های تجاری هشدار می‌دهند. بسیاری از اتحادیه‌های صنعتی امریکا هم با افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات از چین به‌شدت مخالفت هستند. به اعتقاد آنان، افزایش تعرفه‌ها تا 25درصد به قیمت حدود یک میلیون شغل در امریکا و افزایش بی‎ثباتی بازار مالی ایالات متحده تمام می‌شود. در تازه‌ترین مورد یکی از مشاوران ارشد اقتصادی دونالد ترامپ نیز اذعان کرده است که موضع رییس‌جمهور ایالات متحده دایر بر اینکه چین بهای تعرفه‌ها بر صادرات به امریکا را خواهد پرداخت اشتباه است. به‌گزارش بی‌بی‎سی، لری کودلو سرپرست شورای ملی اقتصادی ایالات متحده، گفته این شرکت‌ها و کسب‌وکارهای امریکایی هستند که مالیات واردات را پرداخت می‌کنند و در یک جنگ تجاری دو طرف متضرر خواهند شد.

لری کودلو در مصاحبه با فاکس‌نیوز اذعان کرده است که هزینه اضافه ناشی از سیاست‌های تجاری دولت ترامپ را مصرف‎کنندگان امریکایی خواهند پرداخت. این کارشناس اقتصادی دولت امریکا گفته است: «البته تعرفه‌ها بر اقتصاد چین نیز تاثیر خواهد گذاشت، چون بالا رفتن قیمت‌ها از تقاضا برای اجناس چینی خواهد کاست.»

ایالات متحده سال پیش بر حدود ۲۰۰میلیارد دلار محصولات چینی تعرفه‌ای 10 درصدی اعمال کرد، محصولاتی که شامل ماهی، کیف دستی، البسه، کشف و جوراب می‌شد. شرکت‌هایی که تعرفه را می‌پردازند می‌توانند هزینه اضافی را خود جذب کنند، آن را به مصر‌ف‌کننده منتقل کنند یا از فروشنده بخواهند از بهای آن بکاهد. امریکا استدلال می‌کند که مازاد تجاری چین با امریکا نتیجه شیوه‌های غیرمنصفانه تجاری از جمله حمایت دولتی از شرکت‌های داخلی چین است. واشنگتن همچنین چین را به سرقت محصولات فکری شرکت‌های امریکایی متهم می‌کند. دور جدید گفت‌وگوهای تجاری امریکا – چین جمعه بدون نتیجه پایان یافت اما طرفین برای دور بعدی مذاکرات در پکن موافقت کردند. لری کودلو سرپرست شورای ملی اقتصادی ایالات متحده گفته به‌ احتمال قوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در جریان اجلاس گروه۲۰ در ژاپن که ژوئن برگزار می‌شود با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، دیدار خواهد کرد.

 

ارسال نظر