پکن: برای جنگ تجاری آماده‌ایم

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۴۴۲۴۶
پکن:  برای جنگ تجاری آماده‌ایم

گروه جهان|

چین پس از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید گمرکی که به عنوان اقدامی تنبیهی از سوی واشنگتن برای کالاهای وارداتی چینی در نظر گرفته شده، تاکید کرد اقداماتی متقابل را در اسرع‌وقت انجام خواهد داد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، دولت امریکا در نخستین ساعات جمعه بطور رسمی از افزایش 15درصدی حقوق و تعرفه‌های گمرکی بر بیش از ۲۰۰میلیارد دلار کالای وارداتی چین به این کشور خبر داد. افزایش 15درصدی تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی که در بحبوحه جنگ تجاری میان دو کشور قرار بود پیش از این به اجرا گذاشته شود ماه ژانویه گذشته از سوی دولت ترامپ به حال تعلیق درآمد. واشنگتن این اقدام را به عنوان نشانه حسن‌نیت و پیش زمینه مساعد برای از سرگیری مذاکرات تجاری پس از اوجگیری اختلافات میان دو طرف در سال گذشته میلادی انجام داده بود. اما به‌نظر می‌رسد ترامپ ناامید از روند پیشرفت مذاکرات و نیز مردد نسبت به حسن‌نیت مذاکره‌کنندگان چینی تصمیم گرفته افزایش تعرفه‌های تعلیقی را به مرحله اجرا درآورد.

چین در واکنش به این اقدام ضمن ابراز تاسف عمیق از تصمیم دولت امریکا تاکید کرده است که در اسرع وقت مقابله به مثل خواهد کرد. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیاینیه‌ای کوتاه بدون اشاره به جزییات بیشتر تصریح کرد: «ما نسبت به این تصمیم تاسف بار انتخاب دیگری جز به

کار بستن اقدامات لازم تلافی‌جویانه پیش‌رو نداریم.» واشنگتن و پکن، با وجود این جنگ تعرفه‌ای که برای فرجام گفت‌وگوها میان دو طرف به‌شدت تهدیدکننده قلمداد می‌شود، جمعه مذاکرات برای رسیدن به تفاهم بر سر یک توافق تجاری را از سر گرفتند.

  برای رویارویی آماده‌ایم

یک روزنامه دولتی در چین در واکنش به تعرفه‌های جدید امریکا نوشته این کشور برای رویارویی تجاری با امریکا آماده است و از هر لحاظ می‎تواند با واشنگتن مقابله کند. در مطلب گلوبال‎تایمز آمده: از جمعه روی 200میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به امریکا، به جای 10درصد 25درصد تعرفه اعمال شده به همین دلیل چین به مراتب برای جنگ تجاری از امریکا آماده‌تر است؛ این کشور از لحاظ مادی و ذهنی خود را برای مناقشه با امریکا آماده کرده است. اگر قرار باشد امریکا چالش‌ها و تنش‌ها را بیشتر کند، تعرفه‌های فزاینده در نظر گیرد و اقداماتی علیه چین صورت دهد، آن زمان پکن هم برای حفاظت از منافع ملی و منافع شرکت‌های چینی آماده‌‌باش است.»  این نشریه با اشاره به‌دلیل حضور هیات چینی در امریکا برای گفت‌وگو با وجود این همه فشار نوشته: «این هیات با قدرت و در عین حال با سیاست درهای باز برای مذاکره رفته است آنها می‌دانند که کل جامعه چین پشتیبان مواضع دولت است.» گلوبال‌تایمز تاکید کرده چین برای هر سناریویی آماده است اگر امریکا می‌خواهد به عقب برگردد و جنگ تجاری را دامن بزند، چین هم هراسی ندارد و تا آخر ایستاده است. «ما برای هر اقدامی آماده‌باش هستیم، نمی‌ترسیم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» روزنامه تاکید کرده چین قدرت مدیریت بر مذاکرات را در اختیار دارد؛ این کشور خواستار درگیری تجاری نیست اما از آن هراسی هم به خود راه نمی‌دهد. پکن برای هر نتیجه‌ای در یازدهمین دور گفت‌وگوهای تجاری آماده است.

این نشریه تصریح کرده: «شاید امریکا می‌خواهد به تنش‌ها دامن بزند اما این برای هر دو طرف زیانبار است به هر صورت وقتی برای هر سناریویی آماده باشیم، نیازی نیست که تسلیم شویم و بیهوده مصالحه کنیم.» این در حالی است که وزارت بازرگانی چین پنج‌شنبه تاکید کرده بود این کشور امیدوار است که گفت‌وگوها زمینه نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر را فراهم کند و بتوانند با هم و از طریق همکاری و مشورت در جهت حل مشکلات حرکت کنند. «شی اینهونگ» کارشناس مسائل منطقه‌ای دانشگاه «مردم» می‌گوید که دونالد ترامپ سعی دارد با افزودن بر فشارها بر چین و گرفتن امتیاز از این کشور، راه را برای ریاست‌جمهوری خود در 2020 میلادی هموارتر کند. شاید طرفین بتوانند در زمینه تجارت به توافق برسند اما اختلافات سیاسی، تجاری و ایدئولوژیک آنها در آینده و در درازمدت ادامه خواهد یافت.

دیوید پترائوس رییس سابق سازمان سیا، با اشاره به تشدید تنش‌های تجاری چین و امریکا گفته که شاید در این روزها واشنگتن در مذاکرات تجاری دست بالا را داشته باشد اما این روند نمی‌تواند برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند. پترائوس در مصاحبه با سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه چین برای فروش کالاهایش به ایالات متحده نیاز دارد، گفته: «امریکا در کوتاه‌مدت اهرم‌های زیادی برای فشار بر چین دارد. به‌همین دلیل رهبران سیاسی در چین به‌شدت نگران تهدیدهای ترامپ درباره افزایش تعرفه‌ها هستند. اما از آنجایی که انتخابات 2020 در امریکا در راه است. ترامپ هم باید نگران وضعیت اقتصادی کشورمان باشد.»

جنگ تجاری میان امریکا و چین نه‌تنها بر اقتصاد دو کشور یاد شده تاثیر بسزایی دارد بلکه به اذعان کارشناسان در صورت شدت گرفتن این منازعه رشد اقتصاد جهانی نیز متاثر از آن روندی معکوس را طی خواهد کرد. برونو لومر وزیر دارایی فرانسه، جمعه در آستانه برپایی دور جدیدی از مذاکرات تجاری امریکا و چین با هشدار در این خصوص تاکید کرده است که بالاگرفتن تنش و اختلافات تجاری میان دو کشور یادشده برای رشد اقتصاد جهانی و نیز میزان فرصت‌های شغلی در اروپا بسیار تهدیدآمیز خواهد بود.

برونو لومر در گفت‌وگو با «سی‌نیوز» تصریح کرده است: «هیچ تهدیدی برای رشد اقتصاد جهان بزرگ‌تر از به بن‌بست خوردن مذاکرات تجاری چین و امریکا تشدید اختلافات میان دو کشور یاد شده نیست. افزایش تعرفه‌های گمرکی به منزله آن است که کالاهای کمتری در سراسر جهان مبادله می‌شود و این تاثیری منفی بر فرصت‌های شغلی در فرانسه و اروپا به جای خواهد گذاشت.»

 

 

ارسال نظر