ترزا می: می‌توانم بازگشتی چون لیورپول داشته باشم

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۷:۳۳
کد خبر: ۱۴۴۱۷۰
ترزا  می:  می‌توانم  بازگشتی  چون  لیورپول  داشته  باشم

گروه جهان|

ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا، در سخنرانی روز چهارشنبه در پارلمان، خود را با تیم فوتبال لیورپول و پیروزی خیره‌کننده این تیم باشگاهی در برابر تیم بارسلونا مقایسه کرده و گفته که می‌تواند «بازگشتی چون لیورپول» داشته باشد. تیم فوتبال لیورپول سه‌شنبه خلاف پیش‌بینی‌ها موفق شد تا تیم قدرتمند بارسلونا را با چهار گل شکست دهد.

به‌گزارش گاردین، ترزا می ‌ضمن مخالفت با درخواست نمایندگان حزب محافظه‌کار برای تعیین زمانی مشخص برای استعفای خود گفته که در مساله برگزیت می‌تواند پیروز شود حتی اگر طرف اروپایی در مذاکرات دست بالا را داشته باشد. لیورپول بازی سه‌شنبه شب را در حالی پیروز شد که در بازی رفت، با سه گل شکست خورده بود.

ترزا می ‌چهارشنبه تاکید کرده همچنان این دیدگاه را دارد که دولت بریتانیا باید همه‌پرسی برگزیت را اجرا کند. نخست‌وزیر بریتانیا گفته نباید همه‌پرسی دوم برگزار شود.

نشریه تایمز پیش تر گزارش داده بود که ترزا می‌تا زمان کنفرانس حزب محافظه‌کار در ماه سپتامبر در قدرت خواهد ماند. در این گزارش آمده بود که گراهام بردی رییس کمیته ۱۹۹۲ (کمیته اعضای خصوصی حزب محافظه‌کار) از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته تا پیش از تعطیلی موقت پارلمان در ماه جولای زمانی برای استعفای خود مشخص کند. او با این حال تاکید کرده بود که حزب در حال حاضر بر ضرب‌الاجلی جدید برای پایان دادن به بحران برگزیت تمرکز کرده است. سخنان گراهام بردی به این معناست که ترزا می ‌دست‌کم تا چهار ماه آینده همچنان بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات هفته گذشته شوراهای شهر، در کنار نارضایتی عمومی از روند کند خروج از اتحادیه اروپا، فشارها برای کناره‌گیری «ترزا می» که این روزها صرفا عنوان نخست‌‌وزیری را یدک می‌کشد، افزایش داده است. اعضا غیرپارلمانی حزب محافظه‌کار که حدود 800 نفر برآورد می‌شوند، 15 ژوئن را برای رأی‌گیری درباره عدم صلاحیت رهبری ترزا می ‌انتخاب کرده‌اند. نتیجه این رأی‌گیری الزام‌آور نیست اما ناظران بر این باورند که فشارها روی ترزا می ‌را برای کناره‌گیری از قدرت افزایش می‌دهد.

این رأی‌‌گیری در نشست اضطراری موسوم به کنوانسیون ملی محافظه‌کاران برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که ترزا می ‌شکست سنگینی را تجربه کند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن ‌است که 82 درصد اعضای حزب محافظه‌کار به‌دلیل نارضایتی از شکست کم‌‌سابقه این حزب در انتخابات شوراهای شهر، خواهان برکناری ترزا می ‌از قدرت هستند.

در انتخابات شوراهای شهر هر دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر تعداد زیادی از کرسی‌های خود را به حزب میانه‌رو لیبرال دموکرات واگذار کردند. حزب محافظه‌کار یک‌هزار و 300کرسی و حزب «کارگر» به رهبری جرمی کوربین نیز حدود 80 کرسی از دست‌ داد، که از بدترین پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نیز بیشتر بود. این برای سومین بار در 6 ماه گذشته است که عدم‌صلاحیت رهبری ترزا می ‌به رأی گذاشته می‌شود.

 اولین رأی‌‌گیری دسامبر گذشته و به درخواست محافظه‌کاران برگزار شد که ترزا می‌ توانست با اختلاف 83 رأی جان سالم به دربرد.

یک ماه بعد حزب کارگر صلاحیت دولت ترزا می ‌را به چالش کشید که در جریان آن‌ هم وی با اختلاف 19 رأی در قدرت ماند. رأی‌گیری پیشرو 10 روز پس از سفر رسمی و جنجالی ترامپ به لندن برگزار خواهد شد که ترزا می ‌امیدوار است تا با امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری تجاری با امریکا، بخشی از خسارت‌های ناشی از بحران اقتصادی برگزیت را تأمین کند. ترزا می ‌وعده داده که به ‌محض موافقت پارلمان با طرح دولت از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

 با این ‌حال پارلمان تاکنون سه بار به این طرح رأی مخالف داده و چشم‌اندازی برای خروج از بن‌بست برگزیت دیده نمی‌شود. بیشتر هم‌حزبی‌های ترزا می‌خواستار روی کار آمدن نخست‌‌وزیر تازه‌نفسی هستند که کشور را از این وضعیت خارج کند.

   اختلاف با کوربین

علاوه بر اختلافات داخلی، ترزا می ‌با حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نیز بر سر چگونگی خروج کشورش از اتحادیه اروپا اختلاف دارد. او با اشاره به اختلافات به کابینه‌اش گفته که هنوز با حزب کارگر به توافق نرسیده است. براساس آنچه سخنگوی ترزا می‌‌گفته، کابینه انگلیس همچنان مذاکرات با حزب کارگر را به عنوان راهی برای پیداکردن راه‌حل معضل برگزیت پشتیبانی می‌کند.

این اظهارات در شرایطی است که ترزا می ‌پیش‌تر ‌اعلام کرده بود قصد ندارد تا استراتژی خود را در موضوع برگزیت تغییر دهد. ترزا می ‌همچنین هشدار داده که خروج از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق می‌تواند وحدت انگلیس را به مخاطره بیندازد.

به اعتقاد ناظران، ترزا می‌همچنان امیدوار است که در نهایت راهی پیدا کند و با حزب کارگر به توافق برسد تا بتواند از بن بست‌ها عبور کند. در همین حال رییس کمیسیون اروپا از سکوت اتحادیه اروپا در برابر تحولات برگزیت انتقاد کرده است. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، گفته: «در حال حاضر برگزیت در شرایط حساسی قرار دارد و سکوت جایز نیست.» یونکر گفته: «باید به این نکته اشاره و توجه کرد که دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلیس، پیش از برگزاری همه‌پرسی در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا موضعی در راستای تحقق این امر اتخاذ نکرده بود.»

 یونکر همچنین گفته: «کامرون در فعالیت‌های انتخاباتی خود تنها اعلام کرده بود که در صورت خواست مردم برای جدا شدن از اتحادیه اروپا موضوع را به رأی عموم قرار می‌دهد، اما نظر شخصی خود در این باره را به صراحت اعلام نکرده بود.»

بر اساس توافق اولیه میان بروکسل و لندن قرار بود تا پایان ماه مارس خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به اجرا درآید، اما به واسطه سه بار رأی منفی پارلمان اجرایی نشد. بروکسل تا پایان ماه اکتبر به انگلیس فرصت داده تا اتحادیه اروپا را ترک کند.

 

ارسال نظر