امریکا: چین از تعهدات تجاری خود عدول کرده است

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۸۹
امریکا: چین از تعهدات تجاری خود عدول کرده است

گروه جهان| سمانه قربانی|

یک روز پس از تصمیم رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، مقام‌های امریکا طرف چینی را متهم کردند از تعهدات پیشین تجاری خود عقب‌نشینی کرده است. دولت امریکا همچنین بار دیگر تهدید کرده که تعرفه‌های 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین را به 25درصد افزایش می‌دهد. دونالد ترامپ گفته در آینده بر 350 میلیاد دلار کالای دیگر نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، معاون وزیر بازرگانی امریکا گفته دولت ترامپ در حال پیشبرد تهدید رییس‌جمهور مبنی بر افزایش تعرفه 200 میلیارد دلار کالای چینی است. رابرت لایتزر نماینده تجاری ایالات متحده و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری، اعلام کردند که چین در پایان هفته گذشته از توافق‌های پیشین خود عقب‌نشینی کرده و پیشرفت ماه‌ها مذاکره بر سر جزییات توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان را از مسیر خود خارج کردند.

لایتزر گفته: «ما احساس می‌کردیم در مسیری هستیم که به جایی راه پیدا می‌کند. تلاش می‌کردیم تا تغییراتی را در متن قرارداد ایجاد کنیم؛ تغییراتی که اساسی و اصولی بودند.» لایتزر تغییر رویکرد چین را در این مذاکرات «ترک تعهدات قبلی» توصیف کرده است.

این خبر به نقل از تیم مذاکره‌کننده چینی که در پایان هفته به واشنگتن می‌رسند، منتشر شده است. دو تن از اعضای این تیم مذاکره گفته‌اند اعمال تعرفه‌های جدید از سوی دولت امریکا با هدف تشدید فشارها به ‌معنی نشانه‌ای از توقف مذاکرات تجاری میان دو کشور نیست. وزیر خزانه‌داری امریکا از اظهارنظر درباره اینکه «آیا دو کشور توانایی پایان دادن به مذاکرات تا پیش از پایان هفته را دارند یا خیر» خودداری کرده است.

به ‌گفته یک مقام امریکایی، لیو هی معاون نخست‌وزیر چین، همچنان رهبری تیم مذاکره‌کننده چینی، را به عهده خواهد داشت و پنج‌شنبه (فردا) به واشنگتن می‌رسد. منوچین در این باره گفته: «بر اساس اطلاعات تازه‌ای که به دست ما رسیده، تیم مذاکره‌کننده چینی در دور جدید مذاکرات شفاف و آشکار مذاکره می‌کنند که می‌تواند روند به توافق رسیدن دو طرف را تغییر دهد.» منوچین تاکید کرده این یک تغییر بزرگ در مسیر مذاکرات است.

ترامپ پس از ادعاهای بسیار مبنی بر اینکه ایالات متحده و چین در مراحل نهایی مذاکرات هستند، سرنوشت مذاکرات را با توییت‎های بسیار و تهدید به افزایش تعرفه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند در انتظار دستورکار پیشنهادی طرف چینی برای مذاکرات پیش‌روی در هفته جاری هستند. وینست چان رییس راهبردهای تجاری چین در مرکز کردیت سوئیس گفته در صورتی که دو کشور توافقی به دست نیاورند اقتصاد جهان با شوک بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

به ‌گفته یکی از مقام‌های چینی، تیم مذاکره‌کننده این کشور شامل صدها نفر می‌شود. بسیاری از این افراد روند مذاکرات را در مرحله پایانی مذاکرات میان دولت ترامپ و طرف چینی ارزیابی می‌کنند. به‌گفته مقام‎های رسمی، دونالد ترامپ تلاش کرده تا چین را با توییت‌هایش تضعیف روحیه کند. به‌گفته این مقام رسمی، آخرین دور مذاکرات درباره چگونگی تمایل چین به تغییر رویه‎های اقتصادی که بخشی از توافق است با نوعی عدم‌قطعیت روبه‌روست.

پتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان، با اشاره به بالا گرفتن تنش‌های تجاری چین و امریکا گفته برلین امیدوار است که دو طرف بتوانند از تنش بیشتر اجتناب کنند. او تاکید کرده که تمام طرف‌های درگیر باید از تصمیم‌های یک‌جانبه دوری کنند. آلتمایر در حاشیه نشستی در برلین گفته: «امیدواریم تنش میان امریکا و چین حل و فصل شود، چراکه هیچ نتیجه مثبتی برای هیچ‌کسی ندارد. به نظمی تجاری مبتنی بر قوانین نیاز داریم، به بازار آزاد نیاز داریم، به انصاف و شرایط برابر نیاز داریم، یعنی حقوق یکسان برای شرکت‌ها در تمام کشورها.»

دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت نحوه داد و ستد بین چین و امریکا است و تعرفه‌ها و تراز بازرگانی بین دو کشور را «غیرعادلانه» می‌داند. او در توییتی در این باره نوشته: «ما 500 میلیارد دلار را به خاطر چین از دست می‌دهیم. متاسفم اما ما دیگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

دولت امریکا شدیدا به آنچه «سرقت مالکیت فکری و معنوی» محصولات امریکایی توسط چین می‌نامد، نیز اعتراض کرده است. پکن اما این انتقادها را رد کرده و می‌گوید جنگ تجاری بین دو کشور به زیان هر دو و دیگر کشورهای جهان است، هرچند هشدار داده در نهایت آمادگی ورود به چنین جنگی را دارد.

رسانه‌های دولتی چین به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشته‌اند چین خواستار آن است که دو کشور در میانه راه مذاکرات تجاری دیدار کنند تا «برپایه احترام متقابل»، نتیجه‌ای «برد-برد» برای هر دو به دست ‌آید.

 

 

ارسال نظر