کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۱۲

قطر داوطلب سرمایه‌گذاری در انرژی عراق

 با سفر رسمی مشاور نخست‍وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق به قطر، دوحه نیز عملا به صف کشورهایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌های انرژی عراق هستند، پیوسته است. به‌گزارش ایرنا، قطری که قریب سه سال است چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، آن را در تحریم و محاصره قرار داده‌اند، با چرخشی واضح در مناسبات روبه رشد خود با عراق، برای خنثی‌سازی این اعمال فشار منطقه‌ای بر خود از طریق توسعه مناسبات با کشورهای دیگر تلاش می‌کند.

توقف مذاکرات طالبان و امریکا

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده مذاکرات با امریکا به خاطر یکی از مسائل کلیدی یعنی زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان متوقف شده است. به‌گزارش رویترز، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته دو طرف تلاش می‌کنند که تفاوت دیدگاه‌ها را محدود کرده و به یک توافقی درباره جدول زمانی خروج نیروهای خارجی در افغانستان دست یابند. این جدول زمانی باید مورد قبول هر دو طرف باشد. بر همین اساس هنوز این جدول زمانی به دست نیامده است. ممکن است این مساله در این دوره از مذاکرات حل نشود. هنوز سفارت امریکا در کابل در این باره اظهارنظر نکرده اما زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان بارها اعلام کرده است که خروج نیروها تنها مساله در مذاکرات است.

شکایت ایرباس از آلمان به‌دلیل تحریم عربستان

ایرباس قصد دارد از دولت آلمان به‌دلیل تحریم تسلیحاتی عربستان شکایت کند. در اکتبر ماه سال گذشته و پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، دولت فدرال آلمان تصمیم گرفت صدور مجوز صادرات تسلیحاتی که در آن از قطعات آلمانی استفاده شده را به عربستان متوقف کند. حالا دو منبع آگاه گفته‌اند ایرباس فرانسوی تصمیم گرفته از دولت فدرال آلمان شکایت کند. ایرباس یک قرارداد ۳ میلیارد یورویی برای ساخت سیستم امنیتی در مرز بین عربستان و یمن بسته بود که با اجرای تحریم‌های آلمان حدود ۱ میلیارد یوروی آن متوقف مانده است.

باکو صادرات برق به اروپا را آغاز کرد

شرکت دولتی «آذرانرژی» جمهوری آذربایجان دوشنبه از آغاز صادرات برق این کشور به اروپا خبر داده است. به‌گزارش رپورت، صادرات برق جمهوری آذربایجان به برخی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله یونان، بلغارستان، رومانی و مجارستان از طریق گرجستان و ترکیه انجام می‌شود. باکو 2018 در مجموع 22.52میلیارد کیلووات/ساعت نیروی برق تولید کرده است.

 

ارسال نظر