آغاز تحقیقات فدرال درباره بویینگ

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۲۸:۴۱
کد خبر: ۱۴۳۹۱۲
آغاز تحقیقات فدرال درباره بویینگ

گروه جهان|

تحقیقات فدرال درباره علت سانحه جمعه شب هواپیمای مسافربری بویینگ۷۳۷ با ۱۴۳سرنشین آغاز شد. پیش‌تر نیز اعلام شده بود که تحقیق شرکت بویینگ درباره علت وقوع این حادثه آغاز شده است. شورای ایمنی حمل و نقل امریکا اعلام کرده بود تیمی از کارشناسان برای بررسی این حادثه به فلوریدا فرستاده شده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ۷۳۷ با ۱۴۳سرنشین به هنگام فرود در ایالت فلوریدای امریکا دچار سانحه شد. این هواپیما به هنگام فرود از باند خارج شد و به داخل رودخانه افتاد. این سانحه شامگاه جمعه (سوم مه) رخ داد و تمامی ۱۴۳ سرنشین هواپیما از آن جان سالم به در بردند. با حضور نیروهای امدادی مسافران به بیرون از هواپیما و به مکانی امن منتقل شدند. بعضی از مسافران جراحت سطحی برداشتند. چریل بورمن، وکیلی که سوار این هواپیما بود به شبکه سی‌ان‌ان بود، گفته: «وقتی داشتیم فرود می‌آمدیم هواپیما به این طرف و آن طرف منحرف می‌شد، اول به سمت راست، بعد به سمت چپ.» او ادامه داد: «بعد به هر ترتیب هواپیما از مسیر منحرف شد و ترمزی شدید و محکم کرد.»

این هواپیما از پایگاه نظامی امریکا در گوانتانامو در کوبا راهی فرودگاه نظامی جکسون‌ویل در امریکا شده بود. نظامیان امریکایی و خانواده‌هایشان سوار این هواپیما بودند. هواپیما در مجموع ۱۳۶ مسافر داشت و باقی خدمه آن بودند. ۲۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند. هیچ‌کس به‌طور جدی مجروح نشد. هوا هنگام فرود هواپیما به‌شدت بارانی همراه با رعد و برق بود.

کاپیتان مایکل کورنور، افسر فرودگاه جکسون‌ویل صبح شنبه در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه کسی از این سانحه جراحتی جدی برنداشته یا جان خود را از دست نداده گفت، این را باید یک معجزه دانست.

گفته شده، تعداد زیادی امدادگر و ۹۰ آتش‌نشان در صحنه حضور یافتند. اداره امنیت حمل و نقل امریکا برای شناساسی علت سانحه یک تیم تحقیقاتی را راهی محل کرده است. شرکت بویینگ گفته است، از سانحه باخبر است و تلاش دارد اطلاعات بیشتری جمع کند. این هواپیما که از نوع ۸۰۰ ـ ۷۳۷ است از ۱۸ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. شرکت بویینگ پس از سقوط دو هواپیمای نسبتا جدید خود از نوع مکس۷۳۷ در ماه‌های گذشته به‌شدت زیر ضرب انتقاد قرار دارد. در نوامبر سال گذشته یک فروند هواپیمای بویینگ خطوط هواپیمایی «لاین‎ایر» اندونزی سقوط کرد و در ماه مارس امسال همین اتفاق برای هواپیمایی مشابه از خطوط هواپیمایی اتیوپی افتاد. در این دو سانحه در مجموع ۳۴۶ نفر جان خود را از دست دادند.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال 29 آوریل گزارش داد که بویینگ سیستم هشداردهنده خود را غیرفعال کرده بوده، بی‌آنکه خطوط هوایی را مطلع کند. بنا براین گزارش، در جریان سقوط دو هواپیمای بویینگ، نرم‌افزار در نظر گرفته شده برای پیشگیری از خطرات احتمالی موسوم به سیستم تقویت ویژگی‌های مانور نقش مهمی داشته است. این سیستم در صورت وجود اختلال و نقص فنی، دماغه هواپیما را، حتی خلاف خواست خلبان، به شکل خودکار به سمت پایین هدایت می‌کند. این سامانه خودکار در سال گذشته میلادی در مرکز توجه اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی امریکا قرار گرفته بوده است. به‌گفته محافل مطلع اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی امریکا، بازرسان این اداره در ۲۰۱۸ در حال بررسی توقف پرواز بویینگ ۷۳۷ مدل مکس بوده‌اند. طبق این گزارش، بویینگ سامانه هشداردهنده برای اختلالات احتمالی موسوم به MCAS یا سیستم تقویت ویژگی‌های مانور را غیرفعال کرده بوده، ظاهرا بی‌آنکه ساوت‌وست ایرلاینز یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی ایالات متحده را در جریان بگذارد.

در پی دو بار سقوط، پرواز هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ مدل مکس در سراسر جهان ممنوع شد. ابتدا در اکتبر ۲۰۱۸ سقوط این هواپیما در جاوه اندونزی به کشته شدن تمامی ۱۸۹ سرنشین آن انجامید. در ماه مارس گذشته نیز تمامی ۱۵۷ سرنشین این مدل هواپیما در اتیوپی بر اثر سقوط آن جان خود را از دست دادند. به‌گفته یکی از سخنگویان شرکت هواپیمایی ساوت‌وست ایرلاینز، شرکت بویینگ پیش از سقوط این مدل هواپیما در اندونزی چنین وانمود کرده که انگار زنگ خطر سیستم تقویت ویژگی‌های مانور در تمامی این هواپیماها فعال‌اند. بویینگ اما پس از سقوط به این شرکت هواپیمایی اطلاع داده که سامانه هشداردهنده مزبور اصولا غیرفعال است. در این میان روشن شده است که فعال‌سازی این سیستم غیراجباری بوده و شرکت‌های هواپیمایی تنها می‌توانسته‌اند برای دستیابی به چنین گزینه‌ای، آن را از بویینگ خریداری کنند. در پی بحران به وجود آمده برای هواپیماهای بویینگ، ارزش سهام این شرکت در بازارهای مالی همچنان در حال سقوط است. خلاف بویینگ، این بحران فضای مناسبی را برای سودآوری ایرباس، رقیب اروپایی آن به وجود آورده است. پس از حوادث مارس ارزش کل شرکت هواپیماسازی بویینگ امریکا ۲۸ میلیارد دلار کاهش یافت و شاخص داوجونز صنعتی در ایالات متحده نیز ۱۴۰ واحد افت کرد. سی‌سی‌ان با اشاره به حادثه اخیر این شرکت هواپیمایی نوشته: «به ‌نظر می‌رسد که بویینگ نمی‌تواند خود را از صدر اخبار ناخوشایند جهان کنار بکشد. حادثه اخیر این شرکت احتمالا بار دیگر فشارها را بر داوجونز تشدید خواهد کرد.»

 

 

ارسال نظر