لندن در انتظار زلزله سیاسی

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۲۶:۱۰
کد خبر: ۱۴۳۸۳۴
لندن در انتظار زلزله سیاسی

گروه جهان|

 حزب محافظه‌کار بریتانیا بیش از یک‌هزار و 269 کرسی را در انتخابات شوراهای محلی از دست داده است. حزب کارگر هم در این انتخابات 80کرسی را از دست داده است. ناظران نتیجه این انتخابات را شکست هر دو حزب بزرگ ارزیابی کرده و دلیل آن را بن‌بست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) می‌دانند. ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا، گفته نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که رای‌دهندگان از بن‌بست برگزیت مستاصل شده‌اند و از دو حزب اصلی می‌خواهند که این بحران را حل کنند. ناظران از این شکست انتخاباتی در آستانه انتخابات پارلمان اروپا به عنوان پیش‌زلزله نام برده‌اند.

حزب لیبرال‌دموکرات توانسته بیش از ۶۵۰ کرسی بیشتر از انتخابات پیشین به دست آورد. شمار کرسی‌های حزب سبز هم چند برابر شده و بیشترین رشد را در میان احزاب حاضر داشته است. شکست حزب محافظه‌کار بدتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. نظرسنجی‌های مستقل پیش از انتخابات از دست رفتن حدود 500 تا هزار کرسی را پیش‌بینی کرده بودند. با توجه به اینکه بطور طبیعی احزاب حاکم در انتخابات محلی حضور درخشانی ندارند، توقع این بود که حزب مخالف یعنی کارگر موفقیت بیشتری کسب کند اما حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نیز 80 کرسی از داده است.

گاردین با اشاره به آرای لیبرال دموکرات‌ها نوشته، این نتایج نشان می‌دهد مردم از هر دو حزب بزرگ روی برگرداندند و اکنون سیاست در لندن دوباره سه حزبی می‌شود. جان کورتیس کارشناس سیاسی، نیز با اشاره به اینکه دو حزب کارگر و محافظه‌کار روی هم رفته ۲۸درصد آرا را کسب کرده‌اند، معتقد است که عصر سلطه دو حزبی در این کشور به پایان رسیده است.

حزب لیبرال‌ دموکرات، که چند سال پیش و پس از تشکیل دولت ائتلافی با محافظه‌‌کاران، به نخست‌ وزیری «دیوید کامرون» شکست‌های سنگینی را متحمل شد، توانسته 676 کرسی بیشتر از انتخابات قبلی را به دست بیاورد. شمار کرسی‌‌های حزب سبز هم چند برابر شده است. این حزب توانسته 185 کرسی بیشتر از انتخابات قبلی را به دست بیاورد. گفته شده، افرادی که در انتخابات شرکت کرده‌اند عموما از مناطق روستایی و حومه‌ انگلیس هستند و بیش از ۸هزار صندلی را گرفته‌اند.

انتخابات محلی بریتانیا شامل انتخابات شوراهای شهری در 248 حوزه، مقامات اجرایی در 47 حوزه و مقامات شهرداری‌ها در 33 شهر بزرگ برگزار شد. حزب محافظه‌‌کار در ماه‌های اخیر گرفتار چند دستگی شده است و ترزا می‌رهبر حزب و نخست‌وزیر این کشور، نتوانسته بخش بزرگی از نمایندگانش را برای حمایت از توافق مورد نظرش برای برگزیت قانع کند. برخی ناظران می‌گویند سیاست مبهم حزب کارگر در قبال برگزیت باعث شده ریزش آرای محافظه‌‌کاران نه تنها زمینه‌ ساز جلب آرای بیشتر برای حزب کارگر نشود، بلکه این حزب کرسی‌‌هایی را هم از دست بدهد.

سه هفته دیگر هم قرار است انتخابات پارلمان اروپا در کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود که انگلیسی‌ها هم قرار است در آن شرکت کنند. بی‌بی‎سی نوشته: تصور می‌شود که هم دولت محافظه‌کار و هم رهبری حزب کارگر ترجیح می‌دهند که پیش از این انتخابات توافقنامه برگزیت به تصویب مجلس بریتانیا برسد تا این انتخابات برگزار نشود. ولی اختلافات عمیق بین دو طرف، باعث شده احتمال رسیدن به توافقی در این باره بسیار کم باشد. در انتخابات شوراها دو حزب تازه تأسیس «برگزیت» و «تغییر بریتانیا» حضور نداشتند و احزاب کوچک‌تر نظیر حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) و حزب سبز هم برای بسیاری از کرسی‌ها نامزدی معرفی نکرده بودند. ولی در انتخابات پارلمان اروپا همه این احزاب کوچک مخالف یا طرفدار برگزیت حضور خواهند داشت و تمام تلاششان را می‌کنند که رأی‌دهندگان را از دو حزب بزرگ به طرف خودشان بکشانند. در یک سوی طیف، دو حزب یوکیپ و برگزیت به هواداران خروج از اتحادیه اروپا می‌گویند که دو حزب کارگر و محافظه‌کار به رأی مردم خیانت کرده‌اند. در سوی دیگر طیف، احزابی نظیر لیبرال‌دموکرات، سبز، تغییر بریتانیا و حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) به مخالفان برگزیت، مخصوصاً هواداران حزب کارگر می‌گویند که “برای جلوگیری از برگزیت، باید به حزبی جز حزب کارگر رأی بدهید. “ به اعتقاد ناظران انتخابات شوراهای شهر در برابر نتایج احتمالی انتخابات پارلمان اروپا می‌تواند یک پیش‌لرزه باشد.

در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رای دادند. مهلت دو ساله اتحادیه اروپا برای خارج شدن لندن از این اتحادیه 30مارس به پایان رسید و نخست‌وزیر بریتانیا مجبور شد از اتحادیه اروپا وقت اضافه بگیرد اما بن‌بست سیاسی بر سر چگونگی ترک اتحادیه اروپا همچنان به قوت خود باقی است. طرح دولت ترزا می‌برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پارلمان با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده است. او تاکنون چهار بار از پارلمان خواسته است تا در این باره رای‌گیری کنند و هر بار نیز نمایندگان از رای دادن به طرح او خودداری کرده‌اند. نمایندگان مخالف بارها خواستار کناره‌گیری ترزا می‌شده‌اند اما او قویا این درخواست را رد کرده است. سخنگوی ترزا می‌گفته که پس از اجرا شدن برگزیت، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

 

ارسال نظر