فشار دموکرات‌ها بر دادستان کل امریکا

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۵۴:۲۱
کد خبر: ۱۴۳۷۵۲
فشار دموکرات‌ها بر دادستان کل امریکا

گروه جهان|

 دموکرات‌های امریکا بار دیگر فشارها را بر دولت دونالد ترامپ افزایش دادند. این فشارها پس از آن تشدید شد که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، «ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده را به دروغگویی و ارتکاب جرم متهم کرد و جرلد نادلر رییس کمیته قضایی نیز بار را به اقدام قضایی تهدید کرد. به‌گزارش یورونیوز، دور جدید تنش‌ها میان دموکرات‌ها و کاخ سفید پس از آن اوج گرفت که ویلیام بار جمع‌بندی بحث برانگیزی از گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای بازرس رابرت مولر ارایه داد و به این ترتیب دونالد ترامپ را از هرگونه اتهام درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا مبرا کرد. این جمع‌بندی که ۲۴ مارس منتشر شد، انتقاد بسیاری از دموکرات‌های کنگره را در پی داشت. به باور آنها زمانی که رابرت مولر برای تکمیل گزارش خود ۲۲ ماه زمان صرف می‌کند، تبرئه ترامپ تنها در ۴۸ ساعت شک‌برانگیز است. پس از انتشار این جمع‌بندی، رابرت مولر بیست‌وهفتم مارس نامه‌ای خطاب به ویلیام بار نوشت و نارضایتی و نگرانی خود را از نتیجه‌گیری او از این پرونده را اعلام کرد. رابرت مولر در این نامه می‌نویسد که در جمع‌بندی دادستان کل به محتوی، طبیعت و مفهوم تحقیق ۲۲ ماهه آنها توجه نشده است. پس از آن ویلیام بار برای پاسخ به سوال قانونگذاران در کنگره حاضر می‌شود اما هیچ سخنی از نامه مولر به میان نمی‌آورد و حتی اعلام می‌کند که از نارضایتی تیم رابرت مولر درباره جمع‌بندی ۲۴ مارس بی‌اطلاع بوده است. اکنون با افشای خبر انتشار چنین نامه‌ای، دموکرات‌های کنگره می‌گویند که ویلیام بار با سکوت درباره نامه بازرس مولر، مقابل کنگره شهادت دروغ داده و کنگره را گمراه کرده است. دموکرات‌ها همچنین کاخ سفید را به حمله به دموکراسی در ایالات متحده امریکا و زیر سوال بردن اقتدار کنگره متهم کرده‌اند.

ویلیام بار پس از حضور در برابر اعضای کمیته قضایی مجلس سنا قرار شرکت در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان را لغو کرده بود. جلسه‌ای که قرار بود پنجشنبه برگزار شود. در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا قرار بود که افزون بر اعضای این کمیته، مشاوران حقوقی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز حضور یابند. همین موضوع را ویلیام بار دلیلی برای لغو قرار خود دانسته و از آن تحت عنوان اقدامی بیهوده و بی‌سابقه انتقاد کرده بود.

شماری از نمایندگان وابسته به حزب دموکرات خواستار کناره‌گیری او از مقام خود شده‌اند. رییس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده که ویلیام بار با شهادت دروغ، مرتکب جرم شده است. نانسی پلوسی در عین حال تاکید کرده که ویلیام بار نه‌تنها الزام وفاداری به ترامپ را بر الزام پایبندی به وظایف خود ارجح دانسته بلکه حتی مصالح شخصی خود را بر الزام‌های کاری ترجیح داده است. جرلد نادلر رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز تهدید کرده چنانچه ویلیام بار در پاسخ به درخواست این کمیته، یک نسخه کامل از گزارش بازرس مولر و شواهد اساسی ارایه شده در این گزارش را در اختیار کنگره نگذارد، به کنگره اهانت کرده و به این ترتیب مجلس نمایندگان می‌تواند اقدامات قانونی را علیه او به اجرا بگذارد. نادلر گفته ترامپ همه تلاش خود را به کار بسته تا حق نظارت کنگره بر تصمیم‌های او را مخدوش کند.

این نماینده امریکایی تاکید کرده قانون اساسی ایالات متحده به‎‎گونه‌ای تنظیم شده که مانع از تبدیل یک رییس‌جمهور به یک دیکتاتور شود. ویلیام بار که از سوی ترامپ به این پست منصوب شده است، پیش از این در ۱۸ آوریل بخش‌هایی از گزارش بازرس مولر را منتشر کرده بود. او ادعا کرده بود انتشار کامل گزارش ممکن نیست زیرا بخش‌هایی از آن حاوی اطلاعات حساس است. گفته شده، تقریبا نیمی از گزارش رابرت مولر به اقدامات ترامپ در دوره تحقیقات و این نکته می‌پردازد که آیا او از موقعیت خودش برای ناکام گذاشتن تحقیقات درباره کمپین‌اش سوءاستفاده کرده است یا خیر. در این ارتباط ۱۱مقطع جداگانه از جمله تلاش‌های ترامپ برای از مسیر خارج کردن تحقیقات بازرس ویژه و پایان دادن به کار جیمز کومی مدیر پیشین اف‌بی‌آی برجسته شده است که پرسش‌های حقوقی را درباره رفتار رییس‌جمهور به میان می‌آورد.

  واکنش‌ها به فشارهای دموکرات‌های کنگره

کری کوپک سخنگوی وزارت دادگستری امریکا، اتهام مطرح‌شده از سوی نانسی پلوسی علیه دادستان کل این کشور را بی‌پروا، غیرمسوولانه و نادرست خوانده است. اما با وجود اتهاماتی که از سوی نمایندگان مجلس علیه دولت ترامپ مطرح شده، هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی در کاخ‌سفید دیده نمی‌شود. امت فلوود مشاور حقوقی کاخ سفید می‌گوید این حق ترامپ بوده که به مشاورانش توصیه کند مقابل کنگره در موضوع پرونده تحقیقات مولر شهادت ندهند.

دموکرات‌ها در تلاش هستند تا با فشار از سوی مجلس نمایندگان که در آن اکثریت را در اختیار دارند، همچنین با جمع‌آوری اطلاعات درباره وضعیت مالیاتی ترامپ و فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار او، از نامزدی او برای دور دوم ریاست‌جمهوری امریکا خودداری کرده و او را از کاخ‌سفید دور نگه دارند.

 

 

ارسال نظر