کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۱:۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۴۳۵۹۴

ارزش لیر باز هم کاهش می‌یابد

بانک بین‌المللی سرمایه‌گذاری و تجاری گلدمن ساکس با اشاره به وضعیت اقتصاد ترکیه پیش‌بینی کرده ارزش لیر ترکیه در برابر دلار امریکا در 12 ماه آینده تا 15 درصد کاهش روبرو شود. به‌گزارش روزنامه اورنسل، این بانک بین‌المللی اعلام کرده، لیر در برابر دلار در 6 ماه آینده 6.5 درصد و در 1 سال آینده تا 15 درصد کاهش ارزش خواهد داشت. نرخ بهره و سهم سیستم بانکداری ترکیه از ارزهای کشور در سطحی نیست که بتواند قابل اعتماد بودن لیر را یک بار دیگر تاسیس کند. بانک مرکزی ترکیه برای اینکه لیر به یک ثبات قابل قبولی برسد باید اقدام کند. کاهش ارزش لیر در برابر دلار در روزهای پیشرو باعث کاهش اعتماد به لیر ترکیه نیز خواهد شد.

افشای جزییات سفر 200 میلیون دلاری بن‌سلمان

تارنمای امریکایی «الوطن سرب» با افشای جزییات ولخرجی‌های سفر سال گذشته محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، به پاکستان، هند و چین و علت لغو سفر او به کشورهای اندونزی و مالزی نوشته 200 میلیون دلار برای این سفر یک هفته‌ای هزینه شده است. بن‌سلمان قرار بود پس از پاکستان، هند و چین به دو کشور آسیای شرقی مالزی و اندونزی سفر کند که به‌دلیل حضور گسترده مخالفان از ادامه سفر به این کشورها منصرف شد. گفته شده، ولیعهد عربستان تنها برای سفرهای خود به اندونزی و مالزی 370خودروی لوکس و 400خودرو برای سفر به پکن به مبلغ 23میلیون دلار اجاره کرده بود.

توفان کربلا و نجف 5 کشته و 130 زخمی داشت

توفان شدید در کربلا و نجف پنج کشته و بیش از 130 زخمی برجا گذاشته است. به‌گزارش ایرنا، منابع بیمارستانی اعلام کرده‌اند تعداد قربانیان وزش توفان شدید عصر دوشنبه در این شهر تاکنون به چهار نفر کشته و 46 نفر زخمی رسیده است. در نجف نیز توفان شدید یک کشته و 87 زخمی برجا گذاشت. وزش باد شدید باعث خسارت به ساختمان‌ها و خودروها و قطع برق شده است.

پاکستان ۳۰ هزار مدرسه دینی را کنترل می‌کند

پاکستان قصد دارد بیش از ۳۰ هزار مدرسه دینی را تحت کنترل دولت درآورد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، این بخشی از تلاش‌های اسلام‌آباد است تا این مدرسه‌های دینی را وارد نظام رسمی آموزشی و تحصیلی پاکستان کند. مدرن‌سازی مدارس دینی در پاکستان کار آسانی نیست. این مدارس دینی که به ترویج افراط‌گرایی در میان جوانان متهم هستند، تنها امکان آموزشی برای میلیون‌ها کودک فقیر هستند.

 

ارسال نظر