پایان و آغاز عصر یک امپراتوری

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۱:۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۴۳۵۸۷
پایان و آغاز عصر یک امپراتوری

گروه جهان|

آکیهیتو امپراتور ژاپن، سه‌شنبه از سمتش کناره‌گیری و سمتش را به ناروهیتو، ولیعهد و پسرش واگذار کرد. به این ترتیب دوران ۳۱ ساله امپراتوری آکیهیتو، ۸۵ ساله که به دوره هیسه‌ای (صلح سراسری) شهرت یافته بود پایان یافت. دوران امپراتوری ناروهیتو که از چهارشنبه (امروز) آغاز شده ریوا نام گرفته است. عصر ریوا از سوی وزارت خارجه ژاپن «تناسب زیبا» معنا شده است.

به‌ گزارش یورونیوز، این برای اولین‌بار طی دو قرن اخیر است که یکی از امپراتورهای ژاپن از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. هیروهیتو، پدر آکیهیتو در سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۸۹ میلادی امپراتور ژاپن بود. در دوران امپراتوری او ژاپن با آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی، رهبر آلمان نازی و ایتالیای فاشیست متحد شده بود. آکیهیتو در دوران امپراتوری خود تلاش کرد سلطنت را به توده مردم نزدیک‌تر کند. او در سال‌های اخیر به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف تحت درمان بوده است. در پی اعلام تمایل امپراتور به کناره‌گیری، دولت لایحه مربوط به مجوز این اقدام را به تصویب پارلمان رساند و زمینه قانونی برای اجرای خواست امپراتور را فراهم کرد.

مراسم کناره‌گیری آکیهیتو با حضور شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، میچیکو همسر امپراتور، نارو هیتو ولیعهد و همسرش و روسای مجالس پارلمان و قضات دادگاه عالی این کشور برگزار شد و در پایان آن، نخست‌وزیر رسما کناره‌گیری امپراتور آکیهیتو را اعلام کرد. آکیهیتوی سالخورده در سخنانی حین کناره‌گیری از مقامش تاکید کرد: «امروز، وظیفه‌ام را به عنوان امپراتور به اتمام می‌رسانم. از صمیم قلبم از اظهارات نخست‌وزیر آبه که به نمایندگی از مردم ژاپنی ایراد شد، قدردانی می‌کنم. مایه خوشبختی و مباهات است که توانستم از زمان آغاز سلطنت به مدت ۳۰ سال با اعتماد عمیق و احترام مردم ژاپن وظایفم را انجام دهم. از مردم که مرا به عنوان یک سمبل پذیرفته و مورد حمایت خودشان قرار دادند، عمیقا سپاسگزارم. من و همسرم با تمام وجود امیدواریم دوره جدید امپراتوری که از فردا آغاز می‌شود، صلح‌آمیز و مثمرثمر باشد. من برای صلح و شادی کشورم و مردم جهان دعا می‌کنم.»

مراسم آغاز امپراتوری ناروهیتو، ۵۹ ساله چهارشنبه برگزار می‌شود و او بطور رسمی به عنوان به عنوان صد و بیست و ششمین امپراتور جای پدرش می‌نشیند. در ژاپن، سن بازنشستگی ۶۰ سال است. ناروهیتو اما زمانی بر تخت امپراتوری ژاپن می‌نشیند که ۵۹ سال سن دارد. او نخستین فرد از خانواده خود است که بخشی از تحصیلاتش را در خارج از کشور سپری کرده است. ناروهیتو، برای ادامه تحصیل خود به دانشگاه آکسفورد رفت و دو سال در آن دانشگاه تحصیل کرد. مراسم مربوط به شروع کار ناروهیتو در پاییز سال جاری برگزار می‌شود. قرار است که بیش از ۲۵۰۰ مهمان از ژاپن و سایر کشورها در این مراسم شرکت کنند.

 ادامه راه پدر

دویچه‌وله نوشته، کسانی که عادت دارند صبح‌ها خیلی زود از بستر برخیزند، می‌توانند شاهد ورزش و دویدن ناروهیتو در آن بخش از باغ قصر باشند که تماشای آن برای عموم آزاد است. ناروهیتو، سال‌های زیادی از عمر خود را صرف تحقیق و پژوهش در امور زیست‌محیطی و تامین آب کرده است. فولکر اشتانتسل سفیر سابق آلمان در ژاپن، بر این باور است که ناروهیتو خیلی زود موفق خواهد شد، جای خالی پدر خود را پر کند. او می‌گوید: «او جوان‌تر و کنجکاوتر از پدر خود است، تجربه جهانی بیشتری دارد و در انگلستان تحصیل کرده است.»

ماکوتو واتانابه فرمانده ارشد پیشین دربار، نیز گفته: «ناروهیتو در تمامی این سال‌ها با دقت فعالیت‌های پدر خود را دنبال کرده و به سخنان او گوش داده است. و این، انتقال تجربه تنها محدود به مسائل رسمی نمی‌شود، بلکه محدوده زندگی خصوصی را نیز در بر می‌گیرد.» او می‌گوید: «به گمان من، اینگونه نیست که امپراتور ژاپن پیش از کناره‌گیری از مقام خود به پسرش گفته باشد تو باید این کار را بکنی یا باید اینگونه بیندیشی. او تمامی تجربه و دانش خود را در این زمینه به شکلی منطقی در اختیار فرزند خود قرار داده است.»

رهبران جهان به این تحولات واکنش نشان دادند. مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، در نامه‌ای به آکی‌هیتو بر تاکید او بر صلح و گسترش روابط میان سئول و توکیو قدردانی کرد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، نیز از مشارکت او در روابط دوستانه دو کشور تشکر کرده است. ترامپ سال ۲۰۱۷ در جریان سفر به ژاپن با آکی‌هیتو دیدار داشت و اولین رهبر خارجی است که قصد دارد ماه مه با امپراتوری جدید ژاپن دیدار کند. امپراتور ژاپن علاوه بر موقعیتی که طبق قانون اساسی در ساختار سیاسی آن کشور داراست، وظایف متعددی را هم در آیین شینتو، مذهب سنتی مردم ژاپن، ایفا می‌کند.

 

ارسال نظر