تشکیل جلسه اضطراری در پی سقوط رشد اقتصادی کره‌جنوبی

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۱:۳۵:۴۳
کد خبر: ۱۴۳۵۰۹

گروه جهان|رشد اقتصادی کره جنوبی به پایین‌ترین سطح خدود در یک دهه اخیر رسیده است. به‌گزارش رویترز، کاهش میزان سرمایه‌گذاری بین‌المللی در کره‌جنوبی و کاهش تقاضای وارد‌کنندگان چینی برای کالاهای کره‌ای باعث شده است تا چهارمین اقتصاد بزرگ اسیا با کاهش رشد شدیدی مواجه شود. این کاهش شدید باعث تقویت انتظار برای تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی کره‌جنوبی شده است. احتمالاً این بانک به منظور تقویت اطمینان فعالان تجاری و مقابله با ریسک‌های بیرونی مجبور به کاهش نرخ بهره خواهد شد. عملکرد بسیار بد تراشه‌سازهای الکترونیکی کره‌ای که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این کشور هستند، نقش مهمی در این کاهش رشد داشته است. طبق اعلام وزارت اقتصاد کره‌جنوبی، رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال منفی ۰.۳درصد بوده که از۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه است. هیچ‌کدام از اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار منفی شدن رشد اقتصادی کره جنوبی را نداشتند. یکی از مقامات بانک مرکزی کره‌جنوبی گفته دولت نتوانسته با افزایش سطح مخارج از رشد اقتصادی حمایت کند. در این مدت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور ۱۰.۸درصد کاهش یافته است که بدترین عملکرد از سال ۱۹۹۸ تاکنون محسوب می‌شود. هونگ نام کی، وزیر دارایی کره‌جنوبی در واکنش به این اتفاق اقدام به برگزاری نشست اضطراری با فعالان تجاری و اقتصادی این کشور کرد. او گفته: «اقتصاد کشور در وضعیت دشواری قرار گرفته اما احتمالاً شرایط در سه ماهه دوم سال از سه ماهه نخست بهتر خواهد بود.»

افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی جهان در ۲۰۱۸

گروه جهان| بر پایه تازه‌ترین پژوهش‌ها، کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ حدود دو و نیم درصد بیش از سال قبل صرف جنگ‌افزار کرده‌اند. امریکا با فاصله زیاد در صدر جدول قرار دارد و چین و عربستان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. تازه‌ترین گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد کشورهای جهان در سال گذشته یک تریلیون و ۸۲ میلیارد دلار صرف تجهیزات نظامی کرده‌اند. این میزان ۲,۶درصد بیش از سال قبل و بالاترین رقم در سه دهه گذشته است که این موسسه آمار هزینه رقابت تسلیحاتی جهان را منتشر می‌کند. اشپیگل آنلاین نوشته، امریکا با ۶۴۹ و چین با ۲۵۰میلیارد دلار در جایگاه اول و دوم این جدول قرار دارند و بودجه نظامی آنها در سال گذشته به نسبت دیگر کشورها افزایش بیشتری داشته است. پس از این دو کشور به ترتیب عربستان سعودی، هند و فرانسه در جایگاه بعدی پیشتازان رقابت تسلیحاتی جهان قرار دارند. عربستان سال گذشته ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صرف خرید تجهیزات نظامی کرده است. در جدول موسسه سیپری تغییر چشمگیری در ده کشوری که طی دو سال گذشته بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند به چشم نمی‌خورد؛ روسیه از جایگاه چهارم به ششم رفته و آلمان جایگزین ژاپن در رتبه هشتم شده است. گرچه بودجه نظامی برخی کشورها در سال گذشته، به‌دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی، رقابت‌های تسلیحاتی و تغییر سیاست‌های دفاعی نوسان‌های مختصری داشته، امریکا همچنان در جایگاهی قرار دارد که رقابت با آن تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

افشاگری تازه درباره بوئینگ ۷۳۷ مدل مکس

گروه جهان|شرکت هواپیماسازی بوئینگ بار دیگر به خاطر سقوط جنجال‌برانگیز دو هواپیمای ۷۳۷مدل مکس خود زیر فشار قرار گرفته است. طبق یک گزارش، این شرکت سیستم هشداردهنده خود را غیرفعال کرده بوده، بی‌آنکه خطوط هوایی را مطلع کند. به‌گزارش وال استریت ژورنال، پس از سقوط دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷مدل مکس در عرض کمتر از پنج ماه، این شرکت هواپیماسازی امریکایی بار دیگر زیر فشار افکار عمومی قرار گرفته است. گفته می‌شود که در جریان سقوط هر دو هواپیمای مزبور، نرم‌افزار در نظر گرفته شده برای پیشگیری از خطرات احتمالی موسوم به سیستم تقویت ویژگی‌های مانور نقش مهمی داشته است. این سیستم در صورت وجود اختلال و نقص فنی، دماغه هواپیما را، حتی خلاف خواست خلبان، به شکل خودکار به سمت پایین هدایت می‌کند. این سامانه خودکار در سال گذشته در مرکز توجه اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی امریکا قرار گرفته بوده است. به‌گفته محافل مطلع اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی امریکا، بازرسان این اداره در ۲۰۱۸ در حال بررسی توقف پرواز بوئینگ ۷۳۷مدل مکس بوده‌اند. بوئینگ سامانه هشداردهنده برای اختلالات احتمالی یا سیستم تقویت ویژگی‌های مانور را غیرفعال کرده بوده، ظاهرا بی‌آنکه ساوت‌وست ایرلاینز یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی ایالات متحده را در جریان بگذارد. در پی دو بار سقوط، پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷مدل مکس در سراسر جهان ممنوع شد. ابتدا اکتبر ۲۰۱۸ سقوط این هواپیما در جاوه اندونزی به کشته شدن تمامی ۱۸۹سرنشین آن انجامید.

انتخابات پارلمانی اسپانیا بدون برنده قاطع پایان یافت

گروه جهان| در انتخابات پارلمانی اسپانیا حزب سوسیالیست با کسب بیش از ۲۸درصد برنده انتخابات اعلام شد. برای نخستین‌بار حزب راست‌گرای «ووکس» وارد پارلمان شده است. احتمال دارد سیاست در اسپانیا بازهم درگیر بن‌بستی مانند سال ۲۰۱۶ شود. به‌گزارش دویچه‌وله، طبق برآوردهای اولیه، حزب محافظه‌کار “مردم “ با 17.8 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. حزب چپگرای پودموس کمی بیش از ۱۶ درصد، حزب لیبرال سیودادانوس ۱۴ درصد و حزب راست افراطی ووکس حدود ۱۲ درصد آرا را به دست آورده‌اند. این حزب ۲۰۱۳ تشکیل شده و اکنون برای اولین‌بار وارد پارلمان اسپانیا می‌شود. با این میزان آری اجزاب اسپانیا در پارلمان، احتمال دارد که حزب سوسیالیست و حزب پودموس به‌طور مشترک حدود ۱۶۶ کرسی در پارلمان به دست بیاورند. اما برای تشکیل دولت به ۱۰ کرسی دیگر نیاز دارند. پارلمان اسپانیا ۳۵۰ نماینده دارد. در ائتلاف احتمالی میان احزاب بلوک راست، این احزاب ۱۶۲ کرسی خواهند داشت که ۱۴ کرسی کمتر از حد نصاب لازم برای تشکیل کابینه است. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر محافظه‌کار پیشین اسپانیا، ۲۰۱۶ تقریبا یک سال و نیم با وجود در اختیار نداشتن اکثریت پارلمان بر سر قدرت ماند تا اینکه پارلمان به او رای عدم اعتماد داد و پدرو سانچز جانشین او شد. زمانی که سانچز به نخست‌وزیری رسید حزب سوسیالیست او فقط ۸۴ کرسی پارلمان را در اختیار داشت اما با پشتیبانی نمایندگان چپ‌گرا و نیز منطقه کاتالونیا توانست دولت تشکیل دهد.

لغو ۱۲۰۰ پرواز شرکت اسکاندیناوی در پی اعتصاب

گروه جهان|  اعتصاب خلبان‌های شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی که خواهان افزایش حقوق و مزایای خود هستند، سبب شده است تا بیش از ۱۲۰۰ پرواز بزرگ‌ترین خط هواپیمایی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی لغو شود. به‌گزارش یورونیوز، این مبارزه صنفی از ۲۶ ماه جاری آغاز شده و بر اساس آن از روز جمعه تاکنون دست‌کم ۲۸۰ هزار مسافر پروازهای داخلی، اروپایی یا مسیرهای بلند بین‌المللی به صورت مستقیم تحت تاثیر حرکت اعتراضی یاد شده قرار گرفته‌اند. اتحادیه صنفی حمایت از حقوق خلبان‌های شرکت با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر سختی و وخامت شرایط کاری و تغییر مداوم ساعات پروازی خواستار افزایش ۱۳درصدی حقوق خلبان‌ها شده است. این درحالی است که مدیران این شرکت هواپیمایی افزایش حقوق درخواست شده از سوی معترضان را از نظر مالی غیر عملی قلمداد و تاکید کرده‌اند که اجرا شدن این درخواست تبعات جبران‌ناپذیری بر وضعیت شرکت خواهد گذاشت. گفت‌وگوها درباره ساعات کاری و افزایش دستمزد از مارس آغاز شده بود. گفته شده، اتحادیه کارکنان خواستار افزایش حقوق‌ها براساس نرخ بازار بود، اما مسوولان این خواسته را غیرمنطقی می‌دانند. شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی که پروازهای سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ را پوشش می‌دهد از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کند و برای خروج از بحران دست به اجرای طرح‌های مالی متعددی زده است. اعتصاب کم سابقه خلبان‌ها که روزانه شش میلیون دلار زیان به همراه دارد ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به برنامه‌های اصلاحی وارد خواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر