تشدید فشارهای امریکا بر ونزوئلا با تحریم نفتی

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۳۹:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۴۲۲

گروه جهان| تحریم نفتی امریکا علیه ونزوئلا از یک‌شنبه و با هدف متزلزل کردن مهم‌ترین پایه قدرت نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور، آغاز شد. دولت امریکا با وضع تحریم‌های تازه علیه ونزوئلا، خرید نفت از شرکت ملی نفت این کشور را توسط شرکت‌های امریکایی ممنوع کرده است. همچنین در صورتی که سایر کشورها و شرکت‌های خارجی برای مبادله نفت ونزوئلا از سیستم بانکی امریکا استفاده کنند، مشمول جریمه دولت این کشور خواهند شد.

به‌گزارش یورونیوز، این تحریم‌ها که از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، ابلاغ شده با هدف تسهیل سقوط دولت مادورو و تثبیت ریاست‌جمهوری، خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت و رییس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلاست که از سوی ۵۰ کشور جهان به رسمیت شناخته شده است. نیکلاس مادورو امیدوار است که با حمایت چین و روسیه همچنان بتواند در برابر تحریم‌های امریکا مقاومت کند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، اواخر ژانویه گذشته از تدارک امریکا برای تحریم شرکت ملی نفت پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) خبر داده بود. در واکنش به این خبر، دولت ونزوئلا امریکا را تهدید کرده بود علیه واشنگتن به مراجع بین‌المللی شکایت خواهد کرد. در مجموع ۹۶ درصد اقتصاد ونزوئلا به درآمدهای نفتی وابسته است و به‌گفته نیکلاس مادورو تاکنون این کشور به‌دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا ۳۰ میلیارد دلار زیان کرده است. ایالات متحده یک روز پیشتر نیز وزیر خارجه ونزوئلا تحریم کرده بود. واشنگتن جرج آریسا وزیر خارجه ونزوئلا را به همراه کارول بلکیس پادیلا دِآرتورتا، قاضی دادگاه فوق‌العاده این کشور در فهرست تحریم قرار داده بود. گفته شده، در این چارچوب دارایی‌های این اشخاص بلوکه خواهد شد. امریکا اعلام کرده است که در صورت تغییر مواضع دولت ونزوئلا، تحریم‌های اعمالی لغو خواهند شد.  فشارهای ایالات متحده بر ونزوئلا در شرایطی تشدید می‌شود که روابط کاراکاس با همسایگانش نیز بیش از پیش تیره شده است. در تازه‌ترین اقدام وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرده که کشورش از یک‌شنبه بطور رسمی به عضویت خود در سازمان کشورهای امریکایی پایان می‌دهد. نیکلاس مادورو با حضور نیز در جمع حامیانش در کاراکاس جدایی از یک نهاد منطقه‌ای کلیدی موسوم به سازمان کشورهای امریکایی را مناسب توصیف کرده است. مادورو سال ۲۰۱۷ روند دو سالانه خروج از اوای‌اس را آغاز کرد اما امسال گوآیدو از گروه مذکور خواست تا این رهبر سوسیالیست را نادیده گرفته و در ازای آن گوستاوو تاره را به عنوان نماینده خودش بپذیرند.

 

 

ارسال نظر