امید به‌ گذار دموکراتیک قدرت در سودان

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۳۶:۰۹
کد خبر: ۱۴۳۴۱۶
امید به‌ گذار دموکراتیک قدرت در سودان

گروه جهان|

معترضان سودانی به یکی دیگر از اهداف خود رسیدند. آنها بر سر تاسیس شورای مشترک با نظامیان توافق کردند. این توافق مهم‌ترین پیشرفت در گفت‌وگو‌های بین مقامات شورای نظامی سودان و اپوزیسیون محسوب می‌شود و احتمال دارد که به ایجاد حکومت غیرنظامی در این کشور آفریقایی منجر شود. در حال حاضر مذاکرات بر سر ترکیب اعضای این شورا در جریان است.

به‌گزارش دویچه‌وله، اختلاف میان رهبران سیاسی اپوزیسیون در سودان با نظامیان در چهار ماه گذشته ادامه داشته و در نهایت به سرنگونی عمر بشیر، رییس‌جمهوری این کشور منجر شد. اما پس از سرنگونی وی، ارتش همچنان زمام امور را به دست گرفت که موجب شد تا اعتراض‌ها به پایان نرسد و مخالفان همچنان با حضور در خیابان خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شوند.

حدود دو هفته است که نظامیان در سودان حکومت می‌کنند. اما فشار معترضان بر ارتش این کشور چنان افزایش یافته که نظامیان را مجبور کرد تا بخشی از قدرت را به اپوزیسیون واگذار کنند. نمایندگان جنبش اعتراضی و رهبر نظامی سودان موافقت کردند که یک شورای مشترک تشکیل دهند که در آن غیرنظامیان نیز نمایندگی خواهند شد. احمد الربیع، یکی از رهبران گروه‌های مخالف گفته است که در حال حاضر درباره میزان مشارکت نظامیان و اپوزیسیون در این شورا گفت‌وگو می‌شود. پیش از توافق بر سر شورای مشترک تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان علیه ارتش ادامه داشت. ایمن نمیر یکی دیگر از اعضای مخالفان که با نمایندگان دولت انتقالی نظامی دیدار کرده نیز گفته است: «امروز ما گام‌های مثبتی برداشتیم و به نتایج مشترکی رسیدیم.» احمد نجیب یکی دیگر از سران معترضان سودانی گفته است که او از نتایج به دست آمده رضایت دارد و در انتظار ترکیب جدید شورای مشترک است.

  از شورای نظامی به شورای مشترک

پس از سقوط عمر البشیر در ۱۱ آوریل سال جاری یک شورای نظامی قدرت را برای ۲ سال به دست گرفت. اما نیروهای اپوزیسیون شورای نظامی را ادامه حکومت عمر البشیر دانستند و خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل شورایی متشکل از غیرنظامیان شدند. مذاکرات میان نمایندگان تظاهرکنندگان و ارتش ۲۵ آوریل در شورای مشترک ویژه برای حل اختلافات انجام گرفت. اعضای این شورا برای نخستین‌بار هم صبح شنبه ۲۷ آوریل دیدار کردند.

دولت نظامی انتقالی سودان اخیرا چند تن از مقام‌های رسمی دولت پیشین را که ادعا می‌کند در پرونده‌های فساد درگیر بوده‌اند، دستگیر کرده و وعده داده قدرت اجرایی را به یک شورای غیرنظامی واگذار کند.

  امکان تحویل البشیر به دیوان کیفری

صادق المهدی رییس یکی از احزاب اپوزیسیون سودان، گفته که کشورش هر چه زودتر باید به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بپیوندد. صادق ‌المهدی که خود نخست‌وزیر اسبق سودان بود، در سال ۱۹۸۹ در پی کودتایی به دست عمر البشیر از قدرت کنار رفته و از آن زمان رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شد. او پیش از عمر البشیر، آخرین فردی بود که از طریق انتخابات و به شیوه دموکراتیک در سودان به قدرت رسیده بود.

دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام جنایات جنگی و نسل‌کشی در دارفور صادر کرده است. ارتش اما با تحویل البشیر به دیوان کیفری بین‌المللی به‌شدت مخالفت و اعلام کرده است که رهبر سابق سودان در یک دادگاه سودانی محاکمه خواهد شد. عمرالبشیر و بسیاری از اعضای حکومت او در حال حاضر در خارطوم، پایتخت سودان زندانی هستند.

عمر البشیر که سه دهه بر سودان حکومت کرد، با کودتا علیه جعفر نمیری بر سر کار آمد. البشیر ۷۵ ساله و اطرافیانش مسوول یک بحران عمیق اقتصادی، سقوط شدید ارزش پول ملی، افزایش افسارگسیخته تورم، فساد و سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان و معترضان در سال‌های گذشته شناخته می‌شوند.

روسیا الیوم اخیرا از وخامت حال روحی عمر البشیر در زندان خبر داده است. در این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده «او هنوز هم باور ندارد که به زندان افتاده است. تمامی این شرایط موجب سکوت و بهت او شده و بر وضعیت جسمانی او تاثیر گذاشته است. منابع یاد شده مدعی شده‌اند بیشترین چیزی که موجب ناراحتی و آزردگی خاطر عمر البشیر شد، حبس او در بخش ویژه زندانیان سیاسی بود که تحت حراست شدید دوستانش در مرکز اطلاعات نظامی قرار دارد، این آخرین چیزی بود که عمر البشیر در مورد خود فکر می‌کرد. در این راستا محمد حمدان دقلو معاون رییس شورای انتقالی سودان، نیز از تمامی کسانی که نسبت به بازداشت عمر البشیر تردید داشته و گمان می‌کنند که این یک نمایش است، خواسته به زندان کوبر بروند و با چشمان خود ببینند چه کسی در آنجا زندانی است.

 

 

ارسال نظر