ترامپ لطف لابی اسلحه‎ را جبران می‌کند

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۱:۲۶:۵۵
کد خبر: ۱۴۳۳۲۸
ترامپ لطف لابی اسلحه‎ را جبران می‌کند

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده، به انجمن ملی اسلحه این کشور وعده داده که امریکا را از معاهده بین‌المللی فروش سلاح خارج خواهد کرد، معاهده‌ای که باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین، با وجود مخالفت‌های این انجمن و دیگر گروه‌های محافظه‌کار در سال ۲۰۱۳ میلادی امضا کرده بود. رویترز به نقل از گروهی که هزینه‌های کمپین‌های انتخاباتی را رصد می‌کند، نوشته انجمن ملی اسلحه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده ۳۰.۳ میلیون دلار در حمایت از دونالد ترامپ خرج کرده است.

در همین حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر حزب اپوزیسیون در بریتانیا، دعوت به ضیافت شام به افتخار سفر ترامپ به این کشور را رد کرده است. کوربین با انتشار بیانیه‌ای «زبان نژادپرستانه و زن‌ستیزانه» دونالد ترامپ را از جمله دلایل خود برای رد کردن این دعوت عنوان کرده و از کناره‌گیری دولت امریکا از معاهده‌های بین‌المللی انتقاد کرده است.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ که در نشست سالانه اعضای این گروه لابی اسلحه حضور یافته بود، گفته قصد دارد وضعیت حقوقی ایالات متعهده به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده تجارت اسلحه را تغییر دهد و عضویت آن را باطل کند. او خطاب به هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم که بسیاری از آنها کلاهی قرمز بر سر داشتند با شعار معروف ترامپ، یعنی «امریکا را بار دیگر باعظمت‌سازیم»، گفته است: «ما امضای خود را پس می‌گیریم.» گفته می‌شود که انجمن ملی اسلحه ۴ میلیون عضو دارد.

دونالد ترامپ همچنین در توییتر این تصمیم خود را دفاع از «حق حاکمیت ملی امریکا» خوانده و تاکید کرده: «ما هیچگاه اجازه نخواهیم داد که دیوان سالاران خارجی به اصلاحیه دوم اصل آزادی‌ها در قانون اساسی شما تجاوز کنند.» انجمن ملی سلاح امریکا همواره مخالف این معاهده بوده است که تلاش می‌کند مقرراتی را بر تجارت ۷۰ میلیارد دلاری سلاح‌ متعارف وضع کند و مانع دستیابی ناقضان حقوق بشر به اسلحه شود. این گروه لابی‌گر می‌گوید که چنین معاهده‌ای حقوق امریکایی‌ها در رابطه با اسلحه را نقض می‌کند، دیدگاهی که دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، آن را رد می‌کرد. این معاهده در رابطه با صادرات اسلحه از سلاح کوچک گرفته تا تانک است و شامل خرید و فروش‌های داخلی کشورها نمی‌شود. اما با این حال سنای امریکا نیز هیچگاه این معاهده را تایید نکرده است. حال دونالد ترامپ گفته سازمان ملل متحده بزودی نامه رسمی خروج امریکا از این معاهده را دریافت خواهد کرد.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل متحد، در واکنش به این اقدام معاهده بین‌المللی تجارت اسلحه را دستاوردی بزرگ خوانده است. دیگر مقامات سازمان ملل نیز می‌گویند که از این تصمیم دونالد ترامپ مطلع نبوده‌اند. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، نیز خروج ترامپ از معاهده تجارت تسلیحات را اقدامی نادرست و تصمیمی به ضرر منافع ملی امریکا توصیف کرده است.

پیمان جهانی تجارت اسلحه در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی با اکثریت آرای نمایندگان ۱۹۳ کشور در اجلاس عمومی سازمان ملل با هدف جلوگیری از انتقال و تغییر مسیر اسلحه به تروریست‌ها و سازمان‌های جنایتکار به تصویب شد. امریکا هم که بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان است با وجود مخالفت انجمن ملی اسلحه امریکا به این پیمان رای مثبت داد اما نمایندگان سنا آن را تایید نکردند. لابی‌های اسلحه‌سازی نگران بودند این توافقنامه علاوه بر محدود کردن تجارت خارجی سلاح، باعث وضع قوانین سخت برای حمل اسلحه در ایالات متحده شود.

گفته شده، موضع‌گیری اخیر دونالد ترامپ واکنش سریع برخی از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر را در پی داشته است. آبی ماکسمان رییس اکسفام امریکا گفته: «ایالات متحده می‌خواهد حال با کشورهایی که این پیمان تاریخی را امضا نکرده‌اند مچ بیندازد؛ پیمانی که هدفش حفاظت از مردم بی‌گناه در برابر سلاح‌های کشنده است.» آدوتی آکوی از سازمان عفو بین‌الملل امریکا در بیانیه‌ای گفت: «دولت ترامپ با آنچه اعلام شد تصمیم دارد در را به روی فروش اسلحه با معیارهای ضعیف حقوق بشری بگشاید.»

دونالد ترامپ تاکنون از توافق‌های بین‌المللی همچون توافق آب و هوایی پاریس، توافق هسته‌ای ایران، توافق موشک‌های هسته‌ای میان برد، توافقنامه آسیا-پاسیفیک، پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان خارج شده است.

    رد ضیافت شام

رهبر حزب کارگر بریتانیا همچنین از کناره‌گیری دولت ترامپ از معاهده‌های بین‌المللی و انکار تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین توسط رییس‌جمهور امریکا انتقاد کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سلطنتی بریتانیا اعلام کرده، رییس‌جمهور امریکا دعوت الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، برای سفر رسمی به این کشور را پذیرفته است. سفر رییس‌جمهور امریکا در روزهای سوم تا پنجم ماه ژوئن سال جاری، کمتر از دو ماه دیگر، انجام خواهد شد. کاخ سفید نیز اعلام کرد این سفر «تاییدی بر مناسبات پایدار و ویژه دو کشور است.» با این حال به‌گفته کوربین، ترزا می‌نخست‌وزیر نباید برای ترامپ فرش قرمز پهن کند. پیش از جرمی کوربین، جان برکو رییس مجلس، و وینس کیبل، رهبر لیبرال دموکرات‌های بریتانیا، نیز دعوت به ضیافت شام را رد کرده بودند. در جریان سفر قبلی دونالد ترامپ به بریتانیا در تابستان سال گذشته هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های او در اعتراض به اظهارات او در مورد اتحادیه اروپا و بریتانیا و انتقادهایش از سیاستمداران بریتانیایی از جمله صادق خان، شهردار لندن، تظاهرات کردند. پیش‌بینی می‌شود این‌بار نیز سفر ترامپ با اعتراض گسترده مردم مواجه شود.

 

ارسال نظر