تاکید ماکرون بر لیبرالیزه کردن اقتصاد فرانسه

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۲:۴۵
کد خبر: ۱۴۳۲۳۶
تاکید ماکرون بر لیبرالیزه کردن اقتصاد فرانسه

گروه جهان|

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، درخواست‌های معترضان جلیقه‌زرد را به‌رسمیت شناخته اما همچنان بر لیبرالیزه کردن اقتصاد کشورش تاکید کرده است. ماکرون پنجشنبه در کنفرانس خبری وعده داده که در سبک سیاسی‌اش به جنبه‌های انسانی تصمیم‌سازی‌ها توجه بیشتری خواهد کرد اما از لیبرالیزه کردن اقتصاد فرانسه دست نخواهد کشید. رییس‌جمهوری فرانسه گفته تصمیماتش بر اساس نتایج به دست آمده از «گفت‌وگوی ملی» است که به مدت سه ماه در سراسر کشور برگزار شد.  گاردین نوشته ماکرون امیدوار است با اعلام اصلاحات جدید به مطالبات جلیقه‌زردها پاسخ گوید و به تظاهرات آنان، که در پنج ماه گذشته ادامه داشته، پایان دهد. او هفته پیش پیشنهادهای خود را در یک پیام تلویزیونی ضبط کرده بود، اما به سبب بروز آتش‌سوزی در کلیسای «نتردام» پخش آن را بجا و شایسته ندانست.

امانوئل ماکرون پنجشنبه پس از یادآوری چگونگی برآمدن جنبش جلیقه‌زردها و سوق یافتن ناخرسندی‌های مشروع به خشونت‌های مخرب گفته این جنبش برایش آموزنده بوده و زخم‌های بسیاری را که در جامعه پنهان بوده، آشکار کرده، اما نباید خشونت گروهی اندک بر مطالبات به حق جمع بزرگی پرده بکشد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون با دفاع ضمنی از عملکرد دولتش گفته اقداماتی که تاکنون انجام شده بجا و مناسب بوده و نتایج آن به‌تدریج ظاهر خواهد شد. رییس‌جمهوری فرانسه گفته «هدف تمام برنامه‌ها و تصمیمات او ایجاد امید به آینده است به نحوی که در برابر آن هر شهروندی حداکثر توان خود را به‌کار گیرد. »

ماکرون همه‌پرسی به پیشگامی شهروندان را که یکی از خواست‌های جلیقه‌زردهاست، با کارکرد درست دموکراسی ناسازگار خوانده اما بر ضرورت گسترش مشارکت شهروندان در توان ارایه طرح‌های قانونی، چنانکه در قوانین کنونی پی‌ بینی شده است تاکید کرده و گفته به منظور تسهیل به اجرا گذاشتن همه‌پرسی تغییراتی در روند و شرایط پیش‌بینی شده ایجاد خواهد شد. او به حساب آوردن آراء سفید در رای‌گیری‌ها را رد کرده و گفته اینگونه آراء هر چند می‌تواند نشان‌دهنده یک خشم و قهر از نهادهای سیاسی باشد، اما سازنده نیست و بنابراین قصد ندارد قانون را تغییر دهد.

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین گفته با انحلال «مدرسه ملی اموراداری» که تربیت مدیران دولتی را بر عهده دارد موافق است. ماکرون خود فارغ‌التحصیل همین مدرسه است، اما از دهه‌ها پیش این مدرسه به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته زیرا از نظر بسیاری از شهروندان، مدیران تربیت شده از نگرانی‌ها و انتظارات و دشواری‌های برخی اقشار غافل مانده‌اند و به گروهی در بسته و خودزا تبدیل شده‌اند. هدف از انحلال این مدرسه گشودن درهای مدیریت‌های عالی دولتی به‌روی همگان است.

ماکرون با تاکید بر تقویت جایگاه شهرداران، یک‌بار دیگر یادآوری کرده کاهش شمار نمایندگان اجتناب‌ناپذیر است. او همچنین تمرکززدایی بیشتر و انتقال اختیارات به سطوح محلی و منطقه‌ای را ستوده و وعده داده که در تجدید نظر قانون اساسی به این مساله توجه خواهد کرد. در زمینه چگونگی استخدام و آموزش کارکنان ارشد دولت نیز، رییس‌جمهوری فرانسه خواستار اصلاحاتی شده که دسترسی همگان را بدان آسان‌تر کند.

  عدالت مالیاتی

ماکرون در زمینه عدالت مالیاتی که دومین محور مورد بحث در «گفت‌وگوی ملی» بود وعده داده میزان مالیات بر درآمد به‌ویژه برای اقشار متوسط کاهش یابد و کمبود درآمدهای عمومی از طریق حذف برخی معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها تامین شود. او گفته مالیات برای همه کسانی که درآمد آنان از راه کار تامین می‌شود، بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. او گفته: «می‌خواهم یادآوری کنم که ما این مالیات را حذف نکرده‌ایم بلکه آن را تغییر داده‌ایم و بخشی که در سرمایه‌گذاری به‌کار گرفته شده را حذف کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری را در اقتصاد واقعی تشویق کنیم. این اصلاح مالیاتی برای فعال شدن اقتصاد و تولید صورت گرفته است نه یک کادو برای ثروتمندان.»

رییس‌جمهوری فرانسه کلید کاهش نابرابری‌ها را در برابری دسترسی به آموزش خوانده و گفته اصلاحات به اجرا گذاشته شده، اینگونه نابرابری‌ها از میان برمی‌دارد. او گفته نابرابری واقعی در سیستم مالیاتی نیست، بلکه نابرابری واقعی نابرابری شانس است. راه‌حلی که ماکرون پیشنهاد کرده این است که فرانسه نیز مانند فنلاند، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی آموزش کودکان صورت دهد تا از طریق آموزش شانس برابرتری به همه داده شود. ماکرون همچنین گفته طرحی برای بسیج همه نیروها در ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری به اجرا گذاشته می‌شود. او با تاکید بر واقعیت فرار مالیاتی وعده داده به‌شدت با آن مبارزه کند. به‌گفته ماکرون، مستمری بازنشستگی به تورم پیوند خواهد خورد تا قدرت خرید بازنشستگان بر اثر افزایش بهای کالاها کاهش نیابد. این اقدام نخست برای مستمری‌های کمتر از ٢٠٠٠ یورو و از آغاز سال ٢٠٢١ برای تمام بازنشستگان به اجزا گذاشته می‌شود. رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده قصد ندارد سن قانونی بازنشستگی را که هم‌اکنون ۶٢ سال است تغییر دهد. او یادآوری کرده نظام مستمری بر پایه امتیازات کسب شده در دوره کار تنظیم خواهد شد.

  تغییرات اقلیمی و مهاجرت

سومین محور نظرخواهی و مشورت، توجه به تغییراتی اقلیمی است که بر کیفیت زندگی اثرات عمیق می‌گذارد. به‌گفته ماکرون، فوریت و ضرورت توجه به تغییرات آب و هوا باید در مرکز نگرانی‌ها و برنامه‌های ملی و اتحادیه اروپا قرار گیرد. او گفته، در این زمینه یک شورای دفاع محیط‌زیستی با حضور تمام نهادها و موسسات دولتی که در این زمینه فعال هستند ایجاد خواهد شد تا به چالش‌های اقلیمی پاسخ گوید.

چهارمین محور، تاکید بر «تداوم هنر فرانسوی بودن» است که به‌گفته او در رده اول آن توجه به خانواده قرار دارد. ماکرون تاکید کرد که در این زمینه باید برخی موقعیت‌های خانوادگی را مورد حمایت قرار داد که از جمله آنها «مادران تنها» هستند. او وعده داده در این زمینه پرداخت کمک هزینه تغذیه به اینگونه خانواده‌ها را تسهیل کند. ماکرون همچنین خواستار حمایت از انجمن‌های مردم‎نهاد شده است.

 

ارسال نظر