آغاز تقابل انتخاباتی بایدن و ترامپ

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۲:۰۳
کد خبر: ۱۴۳۲۳۵
آغاز تقابل انتخاباتی بایدن و ترامپ

گروه جهان|

مدت‌ها بود که ناظران انتظار نامزدی سیاستمداری دموکرات را برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری امریکا می‌کشیدند. اکنون جو بایدن بطور رسمی آمادگی خود را برای شرکت در مبارزه انتخاباتی علیه دونالد ترامپ اعلام کرده است. او در پیامی توییتری نوشته: «ارزش‌های معنوی این ملت، آبروی ما در جهان، دموکراسی و هر آنچه امریکا را امریکا کرد در معرض خطر است. به همین دلیل امروز نامزدی خودم را برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم.»

به‌گزارش یورونیوز، جو بایدن همچنین دونالد ترامپ را به‌‍‌خاطر موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش، به‌ویژه در رابطه با حوادثی که در جریان تظاهرات شارلوتزویل در سال۲۰۱۷ رخ داد، به باد انتقاد گرفت. گردهمایی هزاران نژادپرست امریکایی در شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای امریکا با تظاهرات مخالفان و طرفداران حقوق‌بشر مواجه شد و پس از درگیری‌های شدید به مرگ یک زن ۳۲ ساله انجامید. ترامپ آن زمان در اظهارنظری شگفت‌انگیز گفت، در هر دو طرف انسان‌های بسیار نیکویی حضور داشته‌اند. منتقدان، سخنان ترامپ را حمایت غیرمستقیم رییس‌جمهور از راست‌گرایان افراطی تلقی کردند. بایدن در این باره هشدار داده: «اگر به ترامپ در کاخ‌سفید هشت سال زمان دهیم، او هویت این ملت را از اساس و برای همیشه تغییر خواهد داد.»

سیاستمدار ۷۶ ساله که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ میلادی معاون باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین بود، یکی از ۲۱ عضو حزب دموکرات‌ است که تاکنون نامزدی خود را برای احراز پست ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند. او برای شرکت در رقابت نهایی انتخاباتی باید ابتدا بر رقیبان میان‌حزبی بانفوذی چون هولیان کاسترو، برنی سندرز، الیزابت وارن، کامالا هریس، کوری بوکر و ایمی کلوبوشار پیروز شود.

جو بایدن در صحنه سیاست ایالات متحده شخصیت نسبتا محبوبی به‌شمار می‌رود، با وجود این نشریه تایم نوشته که او مسیر ناهمواری در پیش رو دارد. بنا بر گزارش این مجله، بایدن در جمع دوستانش گفته است که نگرانی‌هایی درباره انتظارات پیش‌رو، به‌ویژه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمپین‌اش دارد. مهم‌ترین مانع اما اتهام آزار جنسی از جانب چند تن از زنان همکارش به‌شمار می‌رود. او وعده داده است که در آینده با زنانی که در اطرافش هستند، مودبانه‌تر و محترمانه‌تر برخورد کند.  در نیمه اول سال ۲۰۲۰ یک انتخابات پیش دوره‌ای برای تعیین نامزدهایی که در انتخابات دور بعدی شرکت خواهند کرد در ۵۰ ایالت امریکا انجام خواهد شد. در تابستان همان سال نامزدهای اصلی دو حزب رقیب جمهوری‌خواه و دمکرات اعلام می‌شوند. در حال حاضر برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن از برنی سندرز دیگر نامزد حزب دموکرات با فاصله کمی جلوتر است. برنی سندرز ۷۷ سال دارد. او در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی به نفع هیلاری کلینتون کنار‌ه‌گیری و این کلینتون بود که به مصاف ترامپ رفت. ویژگی مشترک هر دو یعنی سندرز و بایدن بالا بودن سن آنهاست که نکته مثبتی برای آنها به شما نمی‌رود.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ ‌رییس‌جمهوری امریکا، در واکنش به اعلام نامزدی بایدن در پیامی توئیتری، ورود او به رقابت‌های انتخاباتی را خوش‌آمد گفت و ابراز امیدواری کرد که جو بایدن هوش کافی برای آغاز کارزاری موفق داشته باشد. ترامپ هفته گذشته هم در توئیتی پیش‌بینی کرده بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری، با برنی سندرز یا جو بایدن رقابت خواهد کرد.

دونالد ترامپ در این توئیت، برنی سندرز را «دیوانه» و جو بایدن را «خواب‌آلود» توصیف کرده و نوشته بود که این دو، فینالیست‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی خواهند بود و یکی از آنها نامزد رقابت با بهترین اقتصاد تاریخ کشور ما و بسیاری از چیزهای عالی خواهد شد. ترامپ همچنین نوشته بود که به‌دنبال رویارویی با نامزد حزب دموکرات است و ابراز امیدواری کرده بود که خدا روح آنها را آرام کند. در این میان، تاکنون تنها بیل ولد فرماندار سابق ایالت ماساچوست، از حزب جمهوری‌خواه اعلام کرده است که در رقابت‌های درون حزبی در مقابل ترامپ ظاهر خواهد شد.

جو بایدن معاون سابق رییس‌جمهوری امریکا در ۲۹ سالگی وارد مجلس سنای ایالات متحده شد و تلاش‌های زیادی برای حل اختلاف‌های دو حزب انجام داده است. او در مدت حضورش در مجلس سنا، ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده داشت. جو بایدن در سال ۱۹۴۲ میلادی در شهر اسکراتون ایالت پنسیلوانیا در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد اما والدینش زمانی که وی ۱۰ سال داشت از به ایالت دلاوار نقل مکان کردند.

جو بایدن در دوران کودکی لکنت زبان داشت، اما بعدها این مشکل او برطرف شد. او در دانشگاه دِلاور در رشته علوم سیاسی و تاریخ تحصیل کرد و سپس در دانشگاه سیراکیوز حقوق خواند. بایدن در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ نیز نامزد ریاست‌جمهوری بود اما پیش از رسیدن به مرحله نهایی رقابت‌های درون‌حزبی، داوطلبانه از ادامه مبارزه انتخاباتی کنار کشید.

 

 

ارسال نظر