کوتاه ازمنطقه

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۱:۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۴۳۱۵۸

عربستان ٣٧ نفر را گردن زد

عربستان سعودی ٣٧ نفر را به اتهام تروریسم مجرم شناخته و اعدام کرده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، اعدام‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتا سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اکثریت اقلیت شیعه این کشور، انجام شده است. خبرگزاری رسمی عربستان مدعی شده، مردانی که اعدام شدند تفکر تروریستی و افراطی در پیش گرفته بودند و باندهای تروریستی شکل داده بودند تا امنیت را بر هم بزنند و مخدوش کنند. بنا به آمار خبرگزاری رسمی عربستان، از آغاز سال ٢٠١٩ صد نفر در عربستان اعدام شده‌اند.

ارزش لیر ترکیه  باز هم کاهش یافت

لیر در معاملات چهارشنبه نیز در برابر ارزهای مهم جهانی عقب نشست. به‌گزارش بلومبرگ، لیر ترکیه که این روزها بدترین عملکرد را بین ارزهای کشورهای نوظهور داشته با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر کاهشی شد و در معاملات چهارشنبه با عقب‌نشینی ۰.۲ درصدی در برابر دلار به ۵.۸۵۳۹ لیر رسید. در شرایطی که نگرانی‌ها از کمبود ذخایر ارزی ترکیه باعث افزایش تمایل معامله‌گران به جایگزینی ارزهای مقاوم‌تر به جای لیر شده، افزایش قیمت نفت جایگاه لیر را بار دیگر تضعیف کرده است، چرا که ترکیه وابستگی زیادی به واردات نفت دارد.

عراق موضع محاصره‌کنندگان قطر را رد کرد

کاردار سفارت عراق در قطر موضع کشورش را درباره تحریم دوحه توسط کشورهای مصر، عربستان، امارات و بحرین اعلام کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، عبدالستار الجنابی گفته بغداد محاصره دوحه توسط کشورهای مذکور را رد می‌کند و عراق جزو نخستین کشورهایی بود که حریم هوایی و بنادر خود را به روی قطر گشود. به‌دنبال تحریم قطر در پنجم ژوئن ۲۰۱۷، عراق مخالفت خود را با محاصره هر کشوری اعلام کرد.

امریکایی‌ها بیش از طالبان غیرنظامی کشته‌اند

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی درباره کشتار غیرنظامیان در جریان جنگ داخلی در افغانستان تاکید کرده که نظامیان امریکایی و نیروهای دولتی در این کشور نقش پررنگی در کشتار غیرنظامیان داشته‌اند. به‌گزارش یورونیوز، سازمان ملل با استناد به وقایع سه ماه نخست سال جاری اعلام کرده نیروهای دولتی افغانستان و نظامیان امریکایی برای نخستین‌بار بیش از طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در کشتار غیرنظامیان نقش داشته‌اند. در سه ماه نخست ۲۰۱۹بیش از ۳۰۵غیرنظامی در جریان حملات امریکایی‌ها و ارتش افغانستان جان باخته‌اند؛ این در حالی است که در همین دوره زمانی ۲۷۷غیرنظامی بر اثر حملات طالبان و دیگر گروه‌های شورشی کشته شده‌اند.

 

 

ارسال نظر