یکشنبه خونین سری‌لانکا

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۹۰۰
یکشنبه خونین سری‌لانکا

گروه جهان|

یکشنبه در حالی که گروه‌هایی از شهروندان مسیحی سری‌لانکا مشغول برگزاری ایین‌های مذهبی عید پاک بودند، مورد حمله قرار گرفتند. انفجار هشت بمب در این روز در چند هتل و کلیسا دست‌کم 207 کشته و 450 مجروح بر جای گذاشته است. به ‌دنبال این حملات و انفجارها، دولت سری‌لانکا برخی از شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی را مسدود و مقررات رفت و آمد اعلام کرد. همچنین رانیل ویکرماسینگه نخست‌وزیر سری‌لانکا، دستور برگزاری نشست اضطراری کابینه را صادر کرد.

به‌گزارش یورونیوز، حدود ۱۶۰ نفر تنها در یکی از کلیساهای مورد حمله به نام سنت آنتونی مجروح شدند. به‌گفته منابع آگاه، در میان کشته‌های انفجارهای اتباعی از آمریکا، انگلیس و هلند هم حضور دارند. سه انفجار در سه هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سریلانکا و و دو انفجار نیز در دو کلیسا در نزدیکی این شهر روی داده است. یک بمب نیز در کلیسایی دیگر واقع در نگومبو در شمال کلمبو منفجر شده است. روآن گوناسکارا، سخنگوی پلیس سریلانکا گفته همه انفجارها تقریبا همزمان و در حدود ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی روی داده است. در تصاویری که از وقوع انفجار در کلیسای سنت سباستین شهر نگومبو منتشر شده، آثار خون بر نیمکت‌ها و راهروهای کلیسا دیده می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش هیچ گروهی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

 با این حال وزیر دفاع سری‌لانکا بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که عاملان این حادثه تروریستی شناسایی شده‌اند. به‌گزارش اسپوتنیک، روانا ویرواردینا در اواخر روز یک‌شنبه گفته: «در حال حاضر در این تحقیقات افسران پلیس و پرسنل نظامی مشارکت می‌کنند. ما انتظار داریم که همه کسانی که پشت سر حملات تروریستی هستند، بزودی مجازات شوند. دولت تمام اقدامات لازم را برای این امر انجام خواهد داد و آنها را صرف نظر از باورهای دینیشان تعقیب خواهیم کرد.» هارشا دی سیلوا وزیر اصلاحات اقتصادی سری‌لانکا، نیز از دستگیری 7 نفر در ارتباط با این حوادث خبر داده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند، حملات یک‌شنبه در شرایطی انجام شده که رییس پلیس سری‌لانکا

10 روز پیش درباره احتمال حملات انتحاری به کلیساها و دفتر نمایندگی عالی هند در این کشور هشدار داده بود. رییس پلیس سری‌لانکا گفته بود که این حملات ممکن است از سوی یک گروه تندروی انجام شود.

او منبع اطلاعات خود را نهادهای امنیتی خارجی اعلام کرده بود. گروه مورد اشاره رییس پلیس سریلانکا، یک گروه افراطی موسوم به «جماعت توحید سری‌لانکا» است که در سال ۲۰۰۴ در تامیل نادوی هند پایه‌گذاری شده است. این گروه سال گذشته برای تخریب مجسمه‌های بودایی در سری‌لانکا مسوول شناخته شد.

   پیشینه آشوب و درگیری

سری‌لانکا در سال گذشته میلادی دچار آشوب و بحران سیاسی بود. رانیل ویکرمسینگه که به‌دنبال درگیری‌های خشونت‌بار در سری‌لانکا اکتبر 2018 از سمت نخست‌وزیری برکنار شده بود، یک ماه بعد مجددا به قدرت بازگشت و پس از آن ناآرامی‌ها خاموش شد. پیش از آن نیز این کشور دچار تنش‌های دینی میان مسلمانان و بوداییان بنیادگرا بود و آشوب و درگیری در مرکز سری‌لانکا دو سال پیش به اوج خود رسید. در آن زمان در پی پخش خبری در مورد قتل یک بودایی به دست یک مسلمان در یک نزاع گروهی، شهروندان سیلانی بودایی با حمله به برخی مسلمانان چندین مغازه‌ و خودرو آنها را آتش زدند.بیشتر جمعیت جزیره ۲۱ میلیونی سری‌لانکا را بوداییان تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین اقلیت‌های دینی سری‌لانکا هندوها و مسلمانان هستند و شمار شهروندان مسیحی این کشور نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

مسیحیان کاتولیک مذهب در سریلانکا معمولا به عنوان جمعیتی متحدکننده در این کشور شناخته می‌شوند زیرا در میان همه اقشار از تامیل‌ها تا سیلانی‌ها حضور دارند. با این حال از آنجا که مسیحیان موافق تحقیقات خارجی در مورد جنایات ارتش علیه تامیل‌ها بوده‌اند، کینه‌ای تاریخی از آنها در میان برخی مردم وجود دارد. جنگ داخلی سری‌لانکا که از ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ میلادی طول کشید، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

   واکنش‌ها به حملات خونبار

حملات خونبار سری‌لانکا واکنش‌های گسترده‌ بین‌المللی را در پی داشت. پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان این حملات را محکوم کرده است. فرانک‌والتر اشتاینمایر رییس‌جمهور آلمان، حملات تروریستی سری‌لانکا را بزدلانه خوانده و به‌شدت محکوم کرده است. جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا در پیامی توییتری ضمن وحشتناک خواندن و محکوم کردن حملات یکشنبه، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

ماریسه پاین وزیر خارجه استرالیا، در پیامی توییتری با بیان اینکه «به‌شدت از حملات به اماکن پرستش و مراسم عید پاک در سری‌لانکا شوکه و ناراحت شده» بر آمادگی کشورش برای کمک به سری‌لانکا تاکید کرده است. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، نیز در پیامی انفجارها را وحشی‌گری خوانده و آن را به‌شدت محکوم کرده است. او همچنین تاکید کرده، هند در کنار مردم سری‌لانکا است و با آنها همدردی می‌کند.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، در پیامی انفجارهای سری‌لانکا را تروریستی خوانده و گفته است: «این حملات، حمله به همه بشریت است.» محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز این حملات تروریستی را محکوم کرده است. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، نیز اعلام کرده: «با وحشت و اندوه خبر حملات در سری‌لانکا را که جان تعداد زیادی از افراد را گرفته، شنیدم. همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان که برای پرستش مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند یا برای دیدن این کشور زیبا به آنجا رفته بودند، اعلام می‌کنم. ما آماده حمایت از سری‌لانکا هستیم.» ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، و نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، نیز در پیام‌هایی جداگانه انفجارهای مرگبار را محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر