حق کنگره یا حق رییس‌جمهوری؟

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۲۷:۱۷
کد خبر: ۱۴۲۸۱۶
حق کنگره یا حق رییس‌جمهوری؟

گروه جهان|

 اکثریت نمایندگان کنگره امریکا به قطع حمایت این کشور از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ یمن رای داده بودند. اکنون دونالد ترامپ این قطعنامه را وتو کرده است و کنگره برای خنثی کردن وتوی ترامپ به دوسوم آرا نیاز دارد.

به‌گزارش دویچه‌وله، کنگره امریکا بر آن بود تا به مشارکت ایالات متحده در جنگ یمن پایان دهد؛ تصمیمی که اکنون با وتوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور، روبرو شده است. این دومین باری است که ترامپ از حق وتوی خود برای مخالفت با تصمیم کنگره استفاده می‌کند. ترامپ پس از وتوی تصمیم کنگره در ارتباط با حمایت نظامی امریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن نوشت: «این تصمیم کنگره، تصمیمی خطرناک و بیهوده بود با هدف محدود کردن همان حقوقی که قانون اساسی به رییس‌جمهوری امریکا داده است. در صورت تصویب این قطعنامه، جان امریکایی‌ها و سربازان شجاع این کشور هم در حال حاضر و هم در آینده به مخاطره می‌افتاد.»

کنگره برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهوری نیاز به دوسوم آرا دارد. مصوبه منع ارتباط نظامی امریکا با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن با اکثریت ٢٤٧ رای موافق در برابر ١٧٥ رای مخالف در مجلس نمایندگان، و اکثریت ٥٤ رای موافق در برابر ٤٦ رای مخالف در سنای ایالات متحده تصویب شده بود. در صورتی که شمار اعضای موافق و مخالف این مصوبه تغییری نکرده باشد، به نظر نمی‌رسد که کنگره قادر به لغو وتوی رییس‌جمهوری باشد.

کنگره امریکا، هم مجلس سنای این کشور و هم مجلس نمایندگان، با تصمیم خود بر آن بودند تا مانع از اعزام نیروی نظامی جدید از سوی دونالد ترامپ به جنگ یمن شوند. طرفداران تصمیم قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن بر این باور بودند که مشارکت در جنگ یمن، حقوق و اختیارات کنگره در رابطه با اعلان جنگ را محدود می‌کند. به باور آنها این تنها کنگره است و نه رییس‌جمهوری که می‌تواند درباره اعزام سرباز به یک جنگ تصمیم بگیرد.

طرفداران قطعنامه قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن از حملات هوایی ائتلاف نظامی به یمن انتقاد کرده و معتقد هستند که بسیاری از شهروندان غیرنظامی یمن در اثر این حملات جان خود را از دست داده و این حملات منجر به فاجعه‌ای انسانی در آن کشور شده است.

رییس‌جمهوری امریکا پیشتر نیز قطعنامه‌ای دیگر از کنگره را که خواهان لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی امریکا بود، وتو کرد. ترامپ برای ساخت دیوار مرزی درخواست بودجه‌ای 5.7 میلیارد دلاری از کنگره کرده بود اما با مخالفت دموکرات‌ها، تصمیم گرفت در مرز امریکا با مکزیک وضعیت فوق‌العاده اعلام کند تا بتواند بودجه این دیوار را از محلی دیگر تامین کند.

رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، با انتقاد از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن گفته است: «ترامپ به دخالت ننگین امریکا در بحران یمن تداوم می‌بخشد.» نانسی پلوسی دموکرات در پیامی توئیتری نوشته: «مناقشه یمن یک بحرانی انسانی فجیع است که وجدان همه جهان را به چالش می‌کشد. اما رییس‌جمهوری (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو رکن کنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین امریکا در این بحران اندوهناک استمرار بخشد. پلوسی با تاکید بر اینکه این مناقشه باید هم‌اکنون پایان یابد، افزود: «مجلس نمایندگان از رییس‌جمهوری می‌خواهد که صلح را بر سیاست اولویت دهد و با ما در راستای راه‌حلی برای پایان دادن به این بحران و نجات جان انسان‌ها همکاری کند.»

برنی سندرز سناتور دموکرات و از نامزدهای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 که از تهیه‌کنندگان این طرح نیز بوده با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ گفته است: «سرخورده شده‌ام، اما تعجبی هم نکرده‌ام.»

این در حالی است که انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات عربی متحده گفته است که حمایت رییس‌جمهوری امریکا از ائتلاف عربی در یمن نشانه مثبتی است. او گفته که تصمیم ترامپ هم به موقع و هم واجد اهمیت استراتژیک است. گفته می‌شود که از زمان شروع جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، ده‌ها هزار نفر از مردم یمن جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. افزون بر آن، خبر از شیوع بیماری وبا برای سومین بار منتشر شده است.

 

ارسال نظر