جنجال نتردام: از توقف رقابت‌های سیاسی تا «ابله» خواندن ترامپ

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۱:۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۴۲۷۲۷
جنجال نتردام: از توقف رقابت‌های سیاسی تا «ابله» خواندن ترامپ

گروه جهان|

آتش‌سوزی بزرگی که کلیسای مشهور نتردام پاریس را در خود فرو برد صدها میلیون خسارت برجای گذاشته است. در این شرایط، احزاب سیاسی فرانسه که درگیر رقابت‌هایی برای کرسی‌های پارلمان اروپایی هستند، اعلام کردند تبلیغاتشان را بطور موقت متوقف می‌کنند. امانوئل ماکرون سخنرانی مهم خود را لغو کرد و پوشش خبری نامناسب این واقعه و توییت دونالد ترامپ هم جنجال‌برانگیز شد.

امانوئل ماکرون که در محل حادثه حضور یافته بود، گفته: «این کلیسا را باهم بازسازی می‌کنیم. این کار بدون شک بخشی از سرنوشت فرانسه و پروژه ما برای سال‌های پیش‌رو خواهد بود.» در اثر این حادثه، سقف کلیسا با طراحی‌های کم‌نظیرش فرو ریخت اما آتش‌نشانان توانستند برج‌های اصلی کلیسا و ناقوس‌ها همچنین دیوارهای این بنای تاریخی را که قدمت آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد، حفظ کنند.فایننشال‌تایمز نوشته، در شرایطی که مردم فرانسه در غم آتش گرفتن اثر تاریخی کلیسای نتردام در غم فرو رفته‌اند، احزاب و جریان‌های کلیدی سیاسی بطور موقت دست از رقابت کشیدند. حزب «جمهوری پیش» به رهبری امانوئل ماکرون سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که رقابت‌های انتخاباتی خود را تعطیل می‌کند. حزب دست راستی «جبهه ملی» به رهبری مارین لوپن نیز که در نظرسنجی‌ها فاصله بسیار اندکی با حزب ماکرون دارد رقابت‌های انتخاباتی خود را برای 24 ساعت متوقف کرد. ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه نافرمان» نیز گفته که حداقل برای یک روز رقابت‌های انتخاباتی‌اش را متوقف خواهد کرد

چرا که روحیه‌ای برای این کار ندارد. شهردار پاریس ضمن کمک 50 میلیون یورویی برای کمک به بازسازی این کلیسا اعلام کرده که برای جمع‌آوری کمک حاضر است که کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی برگزار کند.

   انتقاد از پوشش خبری

نحوه پوشش خبری آتش‌سوزی نتردام از سوی برخی از رسانه‌ها انتقادهای شدیدی نیز در پی داشت. آرمین لاشت، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان از حزب دموکرات مسیحی از شبکه یک تلویزیون آلمان به‌شدت انتقاد کرده است. لاشت گفته در حالی که رسانه‌هایی همچون الجزیره و راشا تودی اخبار مربوط به آتش‌سوزی نتردام را به‎طور زنده پوشش خبری می‌دادند و در حالی که نیروهای راست‌گرا سرگرم انتشار تبلیغات دروغین خود بودند، رسانه‌های دولتی آلمان در خواب به سرمی‌بردند. نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن در عین حال نوشته، در شرایطی که میلیون‌ها نفر از مردم درگیر اخبار مربوط به آتش‌سوزی در یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی اروپا بودند، شبکه یک تلویزیون آلمان اقدام به پخش فیلمی درباره حیوانات کرده بود. لاشت همچنین گفته بود که مردم برای دنبال کردن اخبار این آتش‌سوزی ناگزیر باید به کانال سی‌ان‌ان امریکا مراجعه می‌کردند. اولریش دپندورف، رییس پیشین استودیو برلین شبکه یک تلویزیون آلمان نیز با انتشار یک پست توییتری از سیاست پوشش این خبر توسط این شبکه انتقاد کرده است.

   لغو سخنرانی ماکرون

به‌گزارش آسوشیتدپرس، رییس‌جمهوری فرانسه

در پی وقوع آتش‌سوزی مهیب در کلیسای نتردام پاریس، سخنرانی مهمی در واکنش به بحران جلیقه‌زردها و ارایه اصلاحات اقتصادی در این زمینه را به تعویق انداخت. امانوئل ماکرون قصد داشت پس از سه ماه بحث ملی که مردم عادی را به پیشنهاد اعمال تغییراتی در اقتصادی و دموکراسی فرانسه ترغیب می‌کند، دوشنبه یک سری تدابیر اعلام کند. ماکرون به جای آن راهی کلیسای نتردام شد که گرفتار حریق شده بود. انتظار می‌رفت ماکرون در سخنانش به نگرانی‌های معترضان درباره از دست دادن قدرت خرید، با کاهش احتمالی مالیات و تدابیری برای کمک به بازنشستگان و خانواده‌های تک‌ سرپرست واکنش نشان دهد. سایر تغییرات پیشنهادی احتمالا بر قوانین دموکراتیک فرانسه اثر بگذارد. برخی ناظران معتقدند ماکرون ممکن است دست شهروندان را برای پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی باز بگذارد.

رهبر فرانسه مرتبا تاکید می‌کند که دوباره مالیات ثروت برای اقشار مرفه را به جریان نخواهد انداخت و این

در حالی است که این یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های معترضان فرانسوی است. جنبش جلیقه زردها با افزایش مالیات سوخت در نوامبر گذشته به راه افتاد و به اعتراضی گسترده علیه سیاست‌های ماکرون تبدیل شد.

   اظهارات جنجالی ترامپ

دویچه‌وله نیز به جنجالی توییت رییس‌جمهوری امریکا درباره این آتش‌سوزی پرداخته است. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با انتشار یک پست توییتری باعث انتقاد بسیاری از مردم فرانسه در شبکه‌های اجتماعی شد. ترامپ نوشته بود: «دیدن تصاویر مربوط به آتش‌سوزی در کلیسای نتردام برای من واقعا بسیار وحشتناک است. شاید بشود از هواپیماهای آب‌پاش برای خاموش کردن آتش استفاده کرد. اما باید عجله کنید!» گفته شده، یکی از کاربران در واکنش به پست توییتری ترامپ نوشته: «ممکن است به ما فرانسویان یاد بدهید که چگونه می‌شود آتش را خاموش کرد؟ ما فرانسوی‌ها هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم. در حال حاضر برای خاموش کردن آتش فرانسوی‌ها جمع شده‌اند و فوت می‌کنند. ولی نتیجه‌ای از این کار خود نگرفته‌اند. از شما رهبر قدرتمند جهان، خواهش می‌کنیم به ما کمک کنید!» پس از آن، گفته شد که ژارر آرو سفیر فرانسه در واشنگتن، ترامپ را به خاطر این پست توییتری در مصاحبه‌خود با شبکه سی‌ان‌ان، «ابله» نامیده است. این در حالی است که سفیر فرانسه این موضوع را تکذیب کرده است.

کلیسای نتردام پاریس قرن‌ها یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی اروپا بود و نمادی‌ترین آنها در جهان ماند. این کلیسا تا پیش از این دوشنبه ویرانگر، هر سال مورد بازدید ١٤میلیون نفر قرار می‌گرفت و اینچنین پُربیننده‌ترین بنای اروپا به حساب می‌آمد.

 

ارسال نظر