شمارش معکوس برای انتشار گزارشی جنجالی

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۱:۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۶۴۳

گروه جهان|

دادستان کل ایالات متحده احتمالا در 72ساعت آینده نسخه‌ای ویرایش شده گزارش 300 صفحه‌ای رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را منتشر خواهد کرد. اقدامی که باعث شده تا دونالد ترامپ بار دیگر انتقادها در این باره را از سر بگیرد. ترامپ دوشنبه در توییتر نوشت: «جرایم توسط هیلاری متقلب، کمیته ملی حزب دموکرات، ماموران کثیف و دیگران صورت گرفته است. درباره این مامورانِ تحقیق، تحقیق کنید!»  وب‌سایت هیل نوشته، اقدام دونالد ترامپ در احیای بحث مهاجران و اعزام مهاجران به شهرهای خاص ناقض قوانین فدرال، تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی امریکا از گزارش رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 میلادی است. ترامپ با این هدف پیشنهاد سابق خود برای اعزام مهاجران به شهرهای پناهگاه مهاجران را احیا کرد که افکار عمومی را از پرسش‌ها درباره گزارش رابرت مولر منحرف کند. اندک زمانی پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت امریکا این ایده را رد کرده است، ترامپ با انتشار توئیت‌هایی گفت که این مساله هنوز در حال بررسی است. ترامپ بطور عمدی لحن خود را درباره این موضوع تند کرده تا در پی انتشار نتیجه‌گیری‌های گزارش مولر طرفداران خود را امیدوار کند.  گفته شده، ویلیام بار بار در گزارشی که قرار است منتشر شود روی مطالب محرمانه خط رنگی کشیده شده و در پایین هر صفحه درباره اینکه چرا بخش‌های داخل آن صفحه سانسور شدند، توضیحاتی ارایه داده است.

نیویورک‌تایمز هم نوشته: تا زمانی که «ویلیام بار» دادستان کل امریکا گزارش مزبور را ارایه دهد، کاخ‌سفید قصد دارد با مشاوران خود به سرعت این گزارش را مطالعه کرده و با عبور از بخش‌های مربوط به توطئه کیفری احتمالی، فقط بخش مربوط به اینکه چرا رابرت مولر نتوانست مشخص کند که ترامپ راه عدالت را با مانع روبرو کرد را بخواند. «جی سکولو» وکیل شخصی ترامپ به نیویورک تایمز گفته: «هدف ما این است که در اسرع وقت پاسخ بدهیم. با توجه به طولانی بودن گزارش مولر، پاسخگویی ممکن است مدتی زمان ببرد اما طرحی داریم که به شکلی حرفه‌ای در زمانی سریع به شکلی مناسب پاسخ بدهیم.»

رییس‌جمهوری امریکا در بحبوحه تنش‌های مربوط به گزارش مولر اعلام کرد که دولتش از اختیارات قانونی برای اعزام مهاجران بدون مدرک به شهرهای «پناهنده‌پذیر» برخوردار است و خواستار آن است که چنین اتفاقی رخ دهد.

رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا، در روزهای پایانی ماه مارس گزارش 300صفحه‌ای خود را در این باره برای ویلیام بار دادستان کل امریکا فرستاد. ویلیام بار نیز پس از دریافت این گزارش، در نامه‌ای نتایج کلی آن را با نمایندگان کنگره امریکا به اشتراک گذاشت. در این نامه آمده بود که بازرس ویژه در تحقیقات خود به مدرکی دال بر تبانی تیم انتخاباتی ترامپ یا افراد مرتبط با آن با روسیه در تلاش‌های خود برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، دست نیافته است.

با داغ شدن موضوع انتشار نسخه ویرایش شده گزارش مولر، دونالد ترامپ شنبه شب در توئیتی نوشت: «فقط بیرون بروید؛ امریکا از اختیارات مطلق قانونی برای انتقال مهاجران غیرقانونی به شهرهای پناهنده‌پذیر برخوردار است. ما می‌خواهیم در این شهرها از آنها مراقبت شود، به خصوص در ایالت کالیفرنیا که به مدیریت ضعیف و دریافت مالیات بالا مشهور است! » هوگان گیدلی سخنگوی کاخ‌سفید نیز پیش از اعلام این خبر در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود دولت امریکا در حال همکاری با وزارت امنیت میهنی (DHS) و سازمان زیر مجموعه آن، مهاجرت و گمرگ امریکا (ICE) برای اعزام مهاجران بدون مدرک به شهرهای پناهنده‌پذیر است. به‌گفته وی، این شهرها خواستار پذیرش همه این مهاجران غیرقانونی در جوامع خود هستند. این مقام امریکایی همچنین قبل از توئیت ترامپ گفته بود که کاخ‌سفید در حال بررسی انتقال قانونی این دسته از مهاجران به چنین شهرهایی است.

دموکرات‌ها از سیاست جدید ترامپ برای انتقال مهاجران به شهرهای پناهنده‌پذیر انتقاد کرده‌اند. جرالد ندلر رییس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، این اقدام را غیراخلاقی و غیرقانونی توصیف کرده است. شهرهای پناهنده‌پذیر از قوانین مهاجراتی اجباری فدرال بطور کامل تبعیت نمی‌کنند. بر اساس گزارش یواس‌ای تودی، دست‌کم 8 ایالت در امریکا از نیوجرسی گرفته تا ایلینوی و کالیفرنیا شهرهای پناهنده‌پذیر قلمداد می‌شوند.

 

ارسال نظر