خروج ونزوئلا از بحران یک دهه طول می‌کشد

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۲۸:۲۹
کد خبر: ۱۴۲۵۴۶
خروج ونزوئلا از بحران یک دهه طول می‌کشد

گروه جهان|

 «ونزوئلا برای خروج از بحران حداقل به 10سال زمان نیاز دارد.» این پیش‌بینی ناامیدکننده صندوق بین‌المللی پول بر اساس وضع موجود اقتصاد این کشور مطرح شده است، کشوری که علاوه بر تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، این روزها به‌دلیل قطع مداوم برق با شرایط وخیم‌تری دست به گریبان است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود میزان کاهش تولید ناخالص ملی ونزوئلا را برای سال جاری ٢۵ درصد، شاخص بیکاری را ۴۴ درصد و بالاخره تورم را ١٠ میلیون درصد ارزیابی کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، الخاندرو ورنر مدیر بخش امریکای لاتین صندوق بین‌المللی پول، گفته: «فروپاشی اقتصادی ونزوئلا سنگین‌تر از آن است که این نهاد پیش‌بینی کرده بودیم.» او که در حاشیه همایش بهاره صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود: «احتمال دارد تولید نفت که درآمد اصلی ونزوئلا است تا ۶٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد.» به‌گفته وِرنِر، علاوه بر ویرانی نظام تولید و توزیع و مساله بدهی‌های کشور، مشکلات عظیم انسانی نیز در ونزوئلا شدت می‌گیرد.

مدیر بخش امریکای لاتین صندوق بین‌المللی پول گفته که ونزوئلا پیش‌تر هم با این نوع مشکلات مواجه بوده است اما نه همه در یک زمان. این مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول با تکیه به تجربیات قبلی این صندوق درباره کشورهای بحران‌زده، گفته است: «با بررسی موارد کم و بیش مشابه، مشاهده می‌کنیم که اکثر کشورها برای دستیابی دوباره به سطح زندگی قابل قیاس با دوران پیش از بحران، معمولاً حدود 10سال وقت صرف می‌کنند.»

    حمایت 10میلیارد دلاری مشروط

در همین حال ایالات متحده که اقتصاد ونزوئلا را با تحریم‌های سنگین و گسترده روبرو کرده، مدعی شده در صورتی که خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رییس‌جمهوری این کشور خوانده به قدرت برسد بسته کمک تجاری ۱۰میلیارد دلاری را در اختیار کاراکاس قرار خواهد داد. به‌گزارش راشاتودی، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در حاشیه همایش بهاره صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفته: «قصد داریم روی ایجاد یک کنسرسیومی حدود ۱۰میلیارد دلار تامین مالی برای امور تجاری کار کنیم که برای دولت جدید در دسترس خواهد بود تا جرقه تجارت زده شود.»

سخنان این وزیر امریکایی چند روز پس از میزبانی او از پنجمین نشست ۲۰ وزیر دارایی از گروه موسوم به «دوستان ونزوئلا» مطرح می‌شود. وزیر خزانه‌داری امریکا گفته: «ما همچنان از ونزوئلا در گذار به سوی یک دولت مشروع در کوتاه‌ترین زمان ممکن که مطابق تمایلات مردم برای یک زندگی بهتر و آینده دموکراتیک باشد، حمایت می‌کنیم.»

منوچین گفته است که مقام‌های امریکایی مساله کمک مالی به ونزوئلا را با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) و بانک جهانی در میان گذاشتند. کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، هم با تایید تلویحی این طرح تاکید کرده نظر مثبت اکثریت بزرگی از ۱۸۹ کشور عضو لازم است تا به این بسته چراغ سبز نشان داده شود. لاگارد تاکید کرده: «آی‌ام‌اف تنها از طریق اعضا رهبری می‌شود بنابراین مساله تصمیم‌گیری درباره ارایه کمک در صورتی که دولت ونزوئلا درخواستی داشته باشد، مطرح نیست. در واقع اکثریت بزرگی از اعضا باید به‌لحاظ دیپلماتیک مقام‌هایی که آنها به عنوان قانونی و مشروع در نظر می‌گیرند، به رسمیت بشناسند.»

صندوق بین‌المللی پول پیش‌تر با مسدود کردن دسترسی ونزوئلا به پول‌هایش در این صندوق اعلام کرد که تا روشن شدن وضعیت سیاسی در این کشور، دسترسی دولت به پول‌ها مسدود خواهد ماند.

بحران سیاسی ونزوئلا از 10ژانویه 2019 آغاز شد، درست زمانی که مجلس ملی ونزوئلا، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2018، که منجر به پیروزی نیکلاس مادورو شد را نامعتبر خواند و خوان گوایدو را به عنوان رییس‌جمهور موقت معرفی کرد. تاکنون برخی از کشورهای از جمله ایالات متحده گوایدو را به عنوان رییس‌جمهوری ونوزئلا به رسمیت شناخته‌اند. علاوه بر بحران سیاسی، ونزوئلا در دو سال اخیر با بحران شدید اقتصادی هم روبروست و تورم شدید به کمبود مواد خوراکی و اقلام ضروری انجامیده است؛ بطوری که بنابر اعلام سازمان ملل متحد، فقط در دو سال گذشته حدود 3 میلیون نفر از مردم ونزوئلا به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

فروپاشی اقتصادی ونزوئلا بسیار سنگین‌ است. به‌گفته صندوق بین‌المللی پول این احتمال وجود دارد که تولید نفت که درآمد اصلی ونزوئلا است تا 6٠٠هزار بشکه در روز کاهش یابد. در نتیجه علاوه بر ویرانی نظام تولید مشکلات انسانی نیز در ونزوئلا شدت می‌گیرد. در حالی که مخالفان سوءمدیریت دولت نیکلاس مادورو را عامل بحران امروز این کشور می‌دانند، رییس‌جمهوری فعلی ونزوئلا می‌گوید که کشورش قربانی یک توطئه بین‌المللی است و مخالفانش در داخل و خارج از کشور در پدید آمدن وضع موجود و ابرتورم مهارنشدنی دست داشته‌اند. او گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول را رد می‌کند و این نهاد را ابزار دست سیاست‌های واشنگتن می‌داند.

اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر خروج حدود 30 تن طلا از بانک مرکزی توسط دولت ونزوئلا در سال گذشته منتشر شده است. دولت واشنگتن و کشور‌های مخالف، دولت ونزوئلا را به تلاش برای فروش ذخایر طلای ملی در خارج از کشور متهم کرده‌اند. همچنین ایالات متحده هر شرکتی که از ونزوئلا طلا خریداری کند را به تحریم تهدید کرده است. تحریم‌هایی که امریکا علیه این کشور وضع کرده اگرچه در ظاهر مقامات و دولت مادورو را هدف گرفته اما در واقع ایجاد فشاری مظاعف بر مردم این کشور بحران زده است؛ کشوری که بنا بر اعلام صندوق بین‌المللی پول برای خروج از بحران امروز به 10 سال زمان نیاز دارد.

 

 

ارسال نظر