کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۵۷:۳۸
کد خبر: ۱۴۲۴۶۶

پرونده اتهامات جنایات جنگی امریکا بسته ماند

کاخ‌سفید تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای عدم آغاز تحقیقات پیرامون اتهام جنایت جنگی در افغانستان را ستود و آن را پیروزی بزرگ خواند. بیانیه‌ای که دونالد ترامپ پیرو این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی منتشر کرد، تاکید می‌کند که این دیوان صلاحیت محاکمه شهروندان امریکایی را ندارد چرا که ایالات متحده عضو آن نیست. او همچنین به دیوان کیفری هشدار داده هرگونه تلاشی برای تعقیب قضایی افراد امریکایی، اسراییلی یا متحدان آن با واکنشی سریع و محکم مواجه خواهد شد. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مدت‌هاست در پی اجازه تحقیقات رسمی پیرامون اتهام کشتار غیرنظامیان، شکنجه و آزار و اذیت شهروندان افغانستانی‌ا‌ست که به سربازان امریکایی نسبت داده شده است.

درخواست نشست فوق‌العاده برای نجات عراق

نخست وزیر اسبق عراق از گروه‌های سیاسی کارآمد خواست، با هدف نجات این کشور و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که همچنان به جای برخورد ملی با آنها برخورد حزبی می‌شود، یک دیدار ملی برگزار کنند. به‌گزارش الشرق الاوسط، ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق که ریاست گروه «المنبر العراقی»  را برعهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرده: «شرایط و چالش‌های کنونی موجود در عراق و منطقه مستلزم یک اقدام فوری برای تشکیل یک نهاد داخلی، کنار گذاشتن مسائل منفی مرحله کنونی و برعهده گرفتن یک مسوولیت تاریخی برای ساخت عراق واحد است.»

بازداشت ده‌ها مهاجر غیرقانونی در ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه 470 مهاجر غیرقانونی را در استان ادیرنه در شمال غرب کشور دستگیر کردند. به‌گزارش آناتولی، نیروهای ژاندارمری و هنگ مرزی ترکیه 470 تبعه خارجی که درصدد عبور غیرقانونی از مرزهای شمال غربی کشور بودند را در استان ادیرنه دستگیر کردند. شهر مرزی ادیرنه در شمال غرب ترکیه به دلیل نزدیکی به دو کشور عضو اتحادیه اروپا، بلغارستان و یونان از مسیرهای اصلی مهاجران غیرقانونی است.

راهپیمایی در بصره برای تبدیل این استان به اقلیم

منابع آگاه از راهپیمایی گسترده ساکنان استان بصره عراق برای تشکیل اقلیم بصره خبر دادند. به گزارش روسیا الیوم اعلام کرد که صدها تن از اهالی استان بصره عراق شامگاه جمعه به منظور حمایت از درخواست‌ها مبنی بر تشکیل اقلیم بصره در مناطق مختلف این استان راهپیمایی کردند. اهالی بصره در مناطق مختلف پرچم اختصاصی طراحی شده برای اقلیم بصره را در دست داشتند. مدتی است که موضوع تشکیل اقلیم بصره مطرح شده و شورای استانی درخواست کرده در این خصوص به آرای عمومی مراجعه شود.

 

 

ارسال نظر