مخالفت امریکا با تغییر حق رای کشورها در IMF

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۵۶:۰۶
کد خبر: ۱۴۲۴۶۵

گروه جهان| امریکا با افزایش سهم برخی کشورها از تامین مالی صندوق بین‌المللی پول مخالفت کرده است. به‌گزارش رویترز، استیون منو چین وزیر خزانه‌داری امریکا گفته: «دولت ترامپ مخالف هرگونه تغییری در سهم پرداختی اعضای صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر است و فکر می‌کند حفظ وضعیت فعلی مفیدتر خواهد بود.» این اظهارات منوچین باعث ناامیدی کارشناسان نسبت به نتایج نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شده است که این هفته در واشنگتن برگزار خواهد شد.

سیستم رأی‌دهی فعلی صندوق حدود ۱۰سال پیش معرفی شد. منوچین گفته: «از دید ما صندوق دارای دسترسی کافی به منابع لازم برای ایفای تعهدات خود است و ما در صورت پیش آمدن شرایط اضطراری برای آن منابع کافی در نظر گرفته‌ایم.» یک مقام آلمانی در این باره گفته است که چشم‌انداز چندانی برای تغییر حق رأی وجود ندارد. آخرین تغییر در سهم کشورها در سال ۲۰۱۰ میلادی باعث شد تا کشورهایی چون برزیل، هند و چین از حق رأی بیشتری برخوردار شوند. فیلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری بریتانیا نیز گفته که کمبود منابع برای صندوق باعث شده است در روند ایفای نقش این نهاد بین‌المللی وقفه ایجاد شود.

یکی دیگر از موارد اختلافی بین کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول بحث ونزوئلا است. امریکا خوان گوایدو، رییس مجلس ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهور قانونی این کشور به رسمیت شناخته است و از صندوق خواسته تا کرسی ونزوئلا را به مخالفان دولت مادورو واگذار کند؛ مساله‌ای که با مخالفت چین و برخی دیگر کشورها مواجه شده است. صندوق بین‌المللی پول همچنین در اقدامی جنجالی اقدام به بلوکه کردن ۴۰۰ میلیون دلار از اموال ونزوئلا کرده است. از حدود دو سال پیش و به‌دنبال عدم پرداخت حق عضویت ونزوئلا توسط دولت مادورو، صندوق بین‌المللی پول حق رأی این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، در نشست بهاره این نهاد مالی اعلام کرده میزان پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال گذشته 3.6درصد بود، در حالی که این رقم در سال جاری 3.3درصد است.

 

ارسال نظر