ترزا می‌ تا تکمیل برگزیت نخست‌وزیر می‌ماند

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۵۴:۲۰
کد خبر: ۱۴۲۴۵۹
ترزا می‌ تا تکمیل برگزیت نخست‌وزیر می‌ماند

گروه جهان|

وزیر خزانه‌داری بریتانیا تاکید کرده است که «ترزا می» تا زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پست نخست‌وزیری باقی می‌ماند. اظهارات فیلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری بریتانیا در شرایطی مطرح می‌شود که رایزنی‌های بین حزبی برای رفع بن‌بست برگزیت همچنان ادامه دارد. تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر به تعویق افتاده است.

به‌گزارش بلومبرگ، فیلیپ هاموند گفته: «ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا تاکید دارد به محض عقد توافق و خروج ما از اتحادیه اروپا کناره‌گیری خواهد کرد. تا جایی که اطلاع دارم او قصد ندارد پیش از حصول توافق قدرت را ترک کند. او فردی که بسیار احساس مسوولیت می‌کند. او حس می‌کند مقابل مردم بریتانیا مسوول است تا برگزیت را اجرا کند و قطعاً قصد دارد وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام دهد. » او تاکید کرده که گرچه دولت مخالف برگزاری هرگونه همه‌پرسی جدید در خصوص موضوع برگزیت است ولی به احتمال زیاد، پارلمان این مساله را بررسی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا و بریتانیا در ساعات اولیه پنج‌شنبه گذشته موافقت کردند مهلت خروج لندن از این بلوک اروپایی را تا ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی تمدید کنند. مهلت برگزیت جمعه به سر می‌رسید، اما با توجه به اینکه توافق دولت ترزا می ‌با اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا به تایید نرسید، وی خواستار تمدید این مهلت شد. خروج بدون برنامه بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌توانست برای بریتانیا و همچنین برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیامدهای اقتصادی سنگینی داشته باشد.

وزیر خزانه‌داری بریتانیا همچنین گفته موضع حزب اپوزیسیون کارگر درباره برگزاری یک همه‌پرسی جدید درباره برگزیت مشخص نیست. تعداد زیادی از نمایندگان حزب کارگر به جرمی کوربین رهبر این حزب فشار می‌آورند تا خواستار برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت شود. نشریه گاردین نوشته: سیاستمداران موافق برگزیت معتقدند که این طرح فاقد شرایط مناسب بوده و ترزا می‌ترجیح می‌دهد اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند. علاوه بر آن این اعتقاد وجود دارد که پارلمان مملو از حامیان اروپاست که مانع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌شوند. یکی از موانع برگزیت نمایندگان حزب کارگر هستند که به نظر می‌رسد این مشکل با مذاکره میان مقامات ارشد تیم جرمی کوربین و ترزا می ‌رفع نمی‌شود. نگرانی نخست‌وزریر بریتانیا از بین رفتن حزب خود بوده که محو شدن خطوط قرمز را ممنوع می‌کند و کوربین انگیزه‌ای برای همکاری در هر طرحی را از دست می‌دهد. توافق میان حزب کارگر و تیم ترزا می‌‌زمانی رفع می‌شود که پاداش حاصل از توافق به اندازه کافی رضایت‌بخش باشد. این در حالی است که احتمال بازگشت برای سرمایه‌گذاری بر سر برگزیت نرم ضعیف بوده و با گذشت زمان شرایط وخامت پیدا می‌کند. جذابیت برگزیت نرم آن است که رنج اقتصادی برگزیت سخت و بحران‌های سیاسی که در تلاش هستند تا همه‌چیز را با همه‌پرسی دیگر از بین ببرند بردارد. اما این در حالی است که این مزایا به سرعت رنگ می‌بازند. کشورهایی که در اتحادیه اروپا باقی می‌مانند یا آن را ترک می‌کنند هر دو از هزینه‌هایی که تسلیم کرده‎اند پشیمان خواهند شد تا آنکه بتوانند از مزایای به ظاهر تسلی بخش آن بهره ببرند. برگزیت دولت را در مداری بدون صدا که نهادهای تصمیم‌گیرنده اروپایی در آن قرار دارند، گرفتار خواهد کرد. در واقع برگزیت نرم یک طرح سرمایه‌گذاری ضعیف خواهد بود که شرکای سیاسی‎اش آن را ترک کرده‎اند. اما در نهایت نمایندگان پارلمان انگلیس تحت فشار قرار دارند تا هر چیزی را که بتوان نام برگزیت را  روی آن نهاده را تحویل داده و کار را به اصلاح خاتمه دهند. آنها به درستی به ناامیدی رای‌دهندگان خروج از اتحادیه اروپا آشنا هستند و به تعویق انداختن ماده ۵۰ را ناخوشایند می‌خوانند. با نزدیک شدن شمارش معکوس برگزیت پس از گذشت ۳ سال، سیاستمداران انگلیسی با این سوال که چگونه می‌توانند از بدترین نتیجه به دست آمده از این طرح پیشنهادی ترزا می‌اجتناب کنند روبرو هستند.»

در همین حال رییس‌جمهوری آلمان شنبه ضمن حمایت از تعویق مجدد تاریخ برگزیت، بهترین سناریو را دستیابی به توافقی درباره برگزیت در پارلمان لندن تا پیش از انتخابات پارلمانی اروپا دانسته است. فرانک والتر اشتاین‌مایر در مصاحبه‌ای با روزنامه زوددویچه سایتونگ تاکید کرده: «این درست است که همه اقدامات لازم انجام شود تا تاثیرات منفی را محدود کنیم اما روشن است که این مساله نباید به وحشتی بدون پایان تبدیل شود. بنابراین تمدید مجدد زمان برگزیت به درستی با شرایط و انتظارات منطبق است.» اشتاین‌مایر در عین حال اعتراف کرده آنچه در حال وقوع است کمتر قابل درک بوده و به دشواری قابل توضیح است. او گفته: «با این وجود باید برای ما آشکار شود که برگزیت یک نقطه عطف عمیق با تاثیرات بسیار هنگفت برای انگلیس و همچنین برای اتحادیه اروپا است.» اشتاین مایر همچنین با دیده تردید به مشارکت احتمالی انگلیس در انتخابات پارلمانی اروپا نگریسته و گفته: بهترین سناریو این است که سریعا و پیش از انتخابات ماه مه ‌پارلمان انگلیس به یک اکثریت سازنده برای توافق برگزیت دست یابیم. آرزو می‌کنم شرایطی را ایجاد کنیم که انسجام اتحادیه اروپا بعد از مذاکرات برگزیت برای کار ما در مسائل آینده اتحادیه اروپا همچنان حفظ شود.»

گرچه تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تعویق افتاده اما مدیر صندوق بین‌المللی پول برای اروپا اعلام کرده حتی پس از اعطای زمان بیشتر به لندن، سردرگمی برگزیت همچنان اقتصاد انگلیس را آزار می‌دهد. پل تامسن طی سخنرانی خود در نشست‌های فصل بهار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گفت: «با وجود اینکه اتحادیه اروپا تصمیم به تمدید مهلت برگزیت گرفت و به صورت موقت از برگزیت بدون توافق اجتناب کرده است, اما همچنان این شرایط اقتصاد انگلیس را تهدید می‌کند.»

بر اساس آخرین پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2019 میزان 1.2 دهم درصد خواهد بود، که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی که 1.5 درصد بوده کمتر است؛ علت آن بدون تکلیف بودن برگزیت است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در این دوره سرمایه‌گذاری‌های خود را در انگلیس کاهش دهند.

 

ارسال نظر