کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۱:۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۲۸۸

گشایش کنسولگری عربستان در نجف اشرف

دولت عراق از موافقت خود با گشایش سرکنسولگری عربستان در استان نجف خبر داده است. به‌گزارش سومریه‌نیوز، دولت عراق اعلام کرده با افتتاح سرکنسولگری عربستان در استان نجف اشرف در ۱۸۰کیلومتری جنوب بغداد در مقابل گشایش کنسولگری عراق در شهر الدمام عربستان موافقت شده است. عربستان هفته گذشته از گشایش اولین دفتر کنسولی‌اش در بغداد با هدف دادن ویزا برای ورود عراقی‌ها و تسریع سازوکارهای حج و عمره خبر داده بود. قرار است عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، بزودی به عربستان سفر کند.

عمران‌خان برای دومین بار به چین می‌رود

نخست‌وزیر پاکستان به منظور امضای مرحله دوم توافقنامه تجارت آزاد بین این کشور و چین، به پکن سفر می‌کند. به نوشته تریبیون، سفیر چین در اسلام‌آباد، گفته پاکستان و چین در مرحله دوم توافقنامه تجارت آزاد علاوه بر تلاش برای ریشه‌کن کردن فقر، به همکاری در حوزه‌های کشاورزی، نیروی انسانی، بهداشت و آموزش ادامه می‌دهند. گفته شده، عمران‌خان در سفر به چین مرحله دوم توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور را امضا می‌کند. توافقنامه تجارت آزاد پاکستان و چین در 2006 امضا و در 2007 اجرایی شد.

برگزاری نشست عربی امریکایی در ریاض

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که ریاض اخیرا میزبان یک نشست عربی و امریکایی با مشارکت قطر بوده است. به‌گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، یک نشست نظامی عربی امریکایی بلند پایه دوشنبه در ریاض برگزار شده است. نمایندگان عربستان، امریکا، قطر، کویت، بحرین، امارات، عمان و اردن در این نشست حضور داشتند. این نشست در چارچوب هماهنگی و آمادگی برای تشکیل ائتلاف راهبردی خاورمیانه موسوم به «ناتوی عربی» است.

طالبان حضور در «لویه جرگه صلح» را نپذیرفت

طالبان لویه جرگه مشورتی صلح را فرمایشی، جعلی و دسیسه خوانده و از حامیان هم خواسته در آن شرکت نکنند. به‌گزارش ایرنا، این نشست قرار است نهم اردیبهشت با حضور 2500 نماینده از سراسر افغانستان تشکیل شود و درباره خطوط اساسی صلح با طالبان تبادل نظر و سیاست‌گذاری شود. تنها طالبان نیست که با برگزاری این جرگه مخالفت کرده است، برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هم این نشست را جلسه‌ای سفارشی از طرف دولت دانسته‌اند. مذاکرات صلح طالبان و امریکا مدتی است که بدون حضور نماینده دولت افغانستان آغاز شده است، روندی که کابل بارها نسبت به آن اعتراض کرده است. طالبان اعلام کرده که با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند.

 

ارسال نظر