پیروزی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۱:۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۴۲۲۸۰
پیروزی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات

 گروه جهان|

 با شمارش ۹۷ درصد آرای صندوق‌های رأی مشخص شده، حزب بنیامین نتانیاهو و ائتلاف راست‌ها موفق شده‌اند بیشترین آرا را از آن خود کرده و به این ترتیب این امکان برای او فراهم می‌شود تا برای پنجمین دور در پست نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی بماند. این نتایج رسمی نیست و نتیجه نهایی انتخابات شامگاه پنج‌شنبه یا بامداد جمعه اعلام می‌شود.

به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیروزی با وجود اتهام فساد علیه نتانیاهوی ۶۹ ساله، او را در مسیر تبدیل شدن به نخست‌وزیری قرار می‌دهد که بیشترین مدت را در این سمت بوده است.

گرچه بنی گانتس رقیب نتانیاهو نیز در جمع حامیانش خود را پیروز خوانده و گفته رییس دولت اسراییل باید وظیفه تشکیل دولت بعدی را به او دهد، چون حزبش بزرگ‌ترین حزب است، اما به نظر می‌رسد که حزب لیکود نتانیاهو به تنهایی موفق شده تا همان تعداد کرسی پارلمانی را که رقیبش بنی گانتس از ائتلاف میانه‌روی «آبی و سفید» کسب کرده، به دست آورد (۳۵ کرسی)  نتایج نشان می‌دهد که لیکود و سایر احزاب جناح راستی متحد با نتانیاهو ۶۵ کرسی در پارلمان ۱۲۰ کرسی رژیم‌صهیونیستی به دست آورده‌اند. گفته شده، حزب کارگر تنها توانست ۶ کرسی در مجلس جدید به دست آورد. رهبر این حزب، شلی یاشیموویچ، نسبت به چنین نتیجه‌ای برای حزب خود ابراز شگفتی و تأسف کرده است.

در انتخابات سال جاری، شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از حق رای برخوردار بودند. پارلمان جدید در اوایل ماه ژوئن تشکیل می‌شود. رقابت نزدیک میان دو حزب اصلی پس از اتمام وقت رأی‌گیری سه‌شنبه شب و نظرسنجی‌های پس از انتخابات به عدم قطعیت و تردید منجر شد تا جایی که هم نتانیاهو و هم گانتس مدعی پیروزی پس از اعلام نتایج اولیه شدند. در همین حال نتانیاهو در ساعات نخستین چهارشنبه در محل حزب لیکود در تل آویو صحبت کرده و این انتخابات را یک پیروزی چشمگیر خوانده است. او گفته: «این یک دولت جناح راستی است اما من نخست وزیر همه هستم.» اگرچه نتایج رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده اما نتانیاهو چهارشنبه اعلام کرده که مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب جناح راستی آغاز کرده است.

بنیامین نتانیاهو به حامیانش گفته است: «مذاکرات را با رهبران احزاب جناح راستی آغاز کرده‌ام. آنها وعده داده‌اند تا برای تشکیل دولت بعدی که من در آن نخست‌وزیر هستم، پیشنهاد کنند.»

با تشکیل دولت توسط نتانیاهو ائتلاف جناح راست به رهبری لیکود، اسراییل را برای چهار سال بعدی اداره می‌کند.

تاکنون هیچ حزبی نتوانسته اکثریت کرسی‌های پارلمان در سرزمین‌های اشغالی را از آن خود کند و این رژیم همیشه دولتی ائتلافی داشته است. انتخابات پارلمانی اسراییل به هر حال رفراندومی برای نخست‌وزیر جنجالی بود که فساد مالی، بسیاری را برای تغییر او آماده کرده بود.

موضوع تعیین‌کننده در این انتخابات ائتلاف‌ با احزاب دیگر است. هر حزب برای آنکه بتواند دولت را به تنهایی تشکیل دهد، نیازمند آن است که دست‌کم ۶۱ کرسی پارلمان را از آن خود بکند. این امر بر اساس شمارش آرا برای هیچ حزبی محقق نشده است. برخی ناظران بر این باورند که نتانیاهو می‌تواند با اکثریتی شکننده دولت آینده اسراییل را تشکیل دهد اما دولت او به صورت گروگانی در دست خاخام‌های سختگیر دو حزب «شاس» و «یهودیت توراتی متحد» در خواهد آمد. بدین‌ترتیب شاید بهترین راه پیش روی دو حزب آبی - سفید و لیکود ائتلاف با یکدیگر باشد، اما منازعه بر سر پست نخست وزیری، بزرگ‌ترین مانع پیش‌روی آنان است.

انتخابات در سرزمین‌های اشغالی می‌بایست در ماه نوامبر برگزار می‌شد اما به‌دلیل وقوع بحران‌هایی در دولت، بنیامین نتانیاهو برگزاری زودرس انتخابات را اعلام کرد. نتانیاهو به خاطر اتهامات اختلاس و رشوه و فساد زیر فشار است. دادستان کل اسراییل قرار است در سه پرونده علیه او اعلان جرم کند. نتانیاهو تمامی اتهامات را رد کرده است. نتانیاهو که برخی او را «بی‌بی» می‌خوانند، ۱۳ سال است که نخست‌وزیر اسراییل است. او که از سال ۲۰۰۹ میلادی نخست‌وزیر رژیم‎صهیونیستی بوده، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی نیز رییس دولت بوده است.

صائب عریقات از رهبران فلسطینی در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی گفته که این رای، حمایت از اشغال اراضی فلسطینی است.

نتانیاهو از حمایت کامل دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده، برخوردار است. ترامپ به مناسبت سال نو مسیحی، پایتخت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد. ترامپ همچنین دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی در دیدار با نتانیاهو حاکمیت رژیم‎صهیونیستی را بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناخت، اقدامی که با واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده جهانی روبرو شد. نخست‌وزیر رژیم‎صهیونیستی در جریان کارزار انتخاباتی همچنین وعده داد که آبادی‌های یهودی در کرانه باختری رود اردن را به خاک اسراییل الحاق کند. دولت امریکا هم وعده داده که پس از پایان انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی از طرح جدید خود برای از‌سرگیری مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطین موسوم به معامله قرن پرده بردارد، طرحی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه شکست خواهد خورد. رییس دفتر جنبش حماس در نوارغزه نیز تاکید کرده که طرح امریکا هرگز اجرا نخواهد شد. یحیی سنوار رییس دفتر جنبش حماس در نوارغزه، گفته: «معامله قرن هرگز اجرا نخواهد شد و بهترین راه مقابله با آن تقویت وحدت ملت فلسطین است و هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند چنین طرحی را بر ملت فلسطین تحمیل کند.»

 

ارسال نظر