پیروزی جلیقه‌زردها

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۹۳
پیروزی جلیقه‌زردها

گروه جهان|

طرح گفت‌وگوی ملی فرانسه در نهایت به همان چیزی منجر شد که خواست معترضان بود: کاهش مالیات‌ها. نخست‌وزیر فرانسه در پایان طرح بزرگ سه ماهه گفت‌وگوی ملی اعلام کرد که دولت به سرعت مالیات‌ها را کاهش خواهد داد. ادوارد فیلیپ در چارچوب گزارشی از طرح بزرگ گفت‌وگوی ملی که در مقابل بحران «جنبش جلیقه‌زردها» مطرح شده است از بی‌اعتمادی به مقامات منتخب ابراز نگرانی کرده و گفته انزوا، رها کردن، بی‌تفاوتی و توجه نکردن عامل این بی‌اعتمادی بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر فرانسه گفته: «در مقابل یک خشم بزرگ مالیاتی دولت باید هر چه سریع‌تر مالیات‌ها را کاهش دهد.» او با این حال تأکید کرده که مردم فرانسه به خوبی متوجه شده‌اند که کاهش مالیات‌ها به کاهش هزینه‌های عمومی منجر خواهد شد. نخست‌وزیر فرانسه همچنین اضافه کرد که باید حضور خدمات عمومی در شهرهای کوچک این کشور تقویت شود. ادوارد فیلیپ در ادامه با اعلام اینکه امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، اذعان کرده که نمی‌توانند مانند قبل حکومت کنند، گفته: «رییس‌جمهور ماکرون معتقد است که فرانسه نیازمند ایجاد ابزارهای یک دموکراسی بسیار مشورتی است.» گفته شده، بیش از 1.5 میلیون نفر بطور مستقیم در گفت‌وگوی ملی شرکت کرده‌اند.

رییس‌جمهوری فرانسه در حالی که فقط 9 هفته از شروع اعتراض‌ها گذشته بود، در نامه‌ای خطاب به مردم از آنها برای شرکت در طرح گفت‌وگوی ملی دعوت کرد و متعهد شد به نظرات جدید گوش کند، هر چند که تاکید کرد همچنان به دستور کار اصلی اصلاحات اقتصادی پایبند خواهد ماند. در همان زمان طبق یک نظرسنجی که توسط موسسه افکارسنجی «اوپلنیون وی» انجام شد، بیش از دو سوم فرانسوی‌ها (67 درصد) اعلام کردند که در طرح گفت‌وگوی ملی (بحث بزرگ) خواستار انجام اصلاحات بنیادین هستند. همچنین 65درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی انتظار برگزاری همه‌پرسی در فرانسه را داشتند. به غیر از موضوع مالیات‌ها، اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی بر آگاهی خود درباره بحران اقلیمی تأکید کرده‌اند اما گفته‌اند که معتقدند که خود مستقیما در این باره اقدام کنند.

به‌گزارش ایرنا، اکنون که مهلت گفت‌وگوی ملی به پایان رسیده، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (امروز)، ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه به پارلمان می‌رود تا با ارایه گزارشی از آنچه در این دو ماه از زمان آغاز بحث گفت‌وگوی ملی تاکنون گذشت و پیشنهادهای ارایه شده در چارچوب این طرح و اصلاحات موردنظر دولت فرانسه برای بهبود وضعیت اقتصادی را مطرح کند. ماکرون نیز قرار است جهت‌گیری‌های اصلی را در تاریخی که هنوز اعلام نشده، مشخص کند. این گزارش در حالی به پارلمان فرانسه رفته که امانوئل ماکرون خود را برای انتخابات پارلمان اروپا در 26 مه‌سال میلادی جاری آماده می‌کند. به‌گزارش رسانه‌ها، آنچه توسط ادوارد فیلیپ در پارلمان فرانسه مطرح خواهد شد بر اساس خلاصه‌ای از یک گزارش 1500صفحه‌ای شامل پیشنهادها، شکایات، ضرورت‌ها و مطالبات معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت موسوم به «جنبش جلیقه‌زردها» است که در مدت 2ماه جمع‌آوری شده است. افزایش مالیات‌ها به‌ویژه در زمینه سوخت از ماه نوامبر سال میلادی گذشته موجب شکل‌گیری موج جدید اعتراض‌های مردمی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت شد.

  چراغ‌سبز برای دریافت مالیات از غول‌ها

همچنین در تحولی دیگر در فرانسه، پارلمان این کشور سه‌شنبه به طرح دریافت مالیات از شرکت‌های بزرگ اینترنتی موسوم به «گافا» (گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون) رای داد. برونو لومر وزیر دارایی فرانسه، دسامبر 2018 میلادی اعلام کرده بود که افزون بر دریافت مالیات بر فروش مستقیم از این شرکت‌ها، آنها را ملزم به پرداخت بخشی از درآمدهای ناشی از تبلیغات، تارنماها و فروش دوباره داده‌های خصوصی خواهد کرد.

از آنجا که قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های عظیم فناوری امریکایی ماند گوگل و فیس‌بوک را در گزینش کشور عضو این نهاد برای ارایه اظهارنامه مالیات بردرآمد آزاد و مختار گذاشته است، این شرکت‌ها، کشورهای با نرخ مالیاتی اندک مانند ایرلند، هلند و لوکزامبورگ را انتخاب می‌کنند.

این افزایش مالیات در فرانسه بر اساس یک پروژه اروپایی است که در ماه مارس سال میلادی گذشته به‌دلیل عدم تمایل چندین کشور محقق نشد. ایده این است که غول‌های دیجیتالی را ملزم به پرداخت تا 3درصد از گردش مالی خود در فرانسه، به‌ویژه در تبلیغات آنلاین کنند. مالیات باید مربوط به شرکت‌هایی باشد که در فعالیت‌های دیجیتال خود دستکم درآمد 750 میلیون یورویی در سراسر جهان و بیش از 25 میلیون یورویی در فرانسه دارند. در این ارتباط، واشنگتن این مالیات را بسیار تبعیض‌آمیز علیه شرکت‌های چندملیتی مستقر در ایالات متحده می‌داند. با این حال اتحادیه اروپا برای نهایی و تکمیل کردن این طرح به منظور اجرا در همه 28 کشور عضو تلاش می‌کند. این شرکت‌ها بطور میانگین در مقایسه با 23 درصد شرکت‌های دیگر، تنها 9درصد از درآمدهایشان را به‌صورت مالیات پرداخت می‌کنند.

 

ارسال نظر