کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۱۷

افزایش تلفات سیل در افغانستان

در پی وقوع سیل ناشی از موج جدید بارش‌ها در افغانستان شمار کشته‌شدگان و مصدومان این حادثه طبیعی از ۴۰۰ نفر فراتر رفته است. بارش شدید باران که به‌ویژه در ولایت‌های شمالی و غربی افغانستان ادامه داشته، شمار ولایت‌های درگیر سیل را به بیش از ۲۰ ولایت افزایش داده است. جاری شدن سیلاب در یک ماه اخیر موجب مرگ ۱۴۷ تن و مصدوم ‌شدن ۲۷۸ نفر دیگر شده است.

آغاز به کار شهردار جدید آنکارا

آنکارا برای نخستین‌بار پس از ۲۵ سال شهرداری از حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه برگزید. منصور یواش دوشنبه به عنوان شهردار جدید پایتخت ترکیه کار خود را آغاز کرد. یواش در حالی شروع به کار می‌کند که کمیسیون انتخابات ترکیه اعتراضات حزب عدالت و توسعه به نتایج انتخابات در این شهر را پیش‌تر رد کرده بود. ائتلاف حزب حاکم در چند کلان‌شهر از جمله آنکارا و استانبول شکست خورد.

خشم کنگره از مذاکرات هسته‌ای با سعودی‌ها

خشم نمایندگان امریکا از تلاش‌های دونالد ترامپ برای تضمین یک توافق انرژی هسته‌ای با آل‌سعود رو به افزایش است. به‌گزارش هیل، قانونگذاران امریکایی در ابتدا با امتناع سعودی‌ها برای پذیرش محدودیت‌هایی که اجازه نمی‌داد آنها به تسلیحات هسته‌ای دست یابند، متعجب شده بودند. اما این تحولات به سرعت تبدیل به خشم شد زیرا فاش شد دولت ترامپ به شرکت‌هایی مجوز داده تا فناوری انرژی هسته‌ای را با آل‌سعود به اشتراک بگذارند، آن هم بدون یک توافق هسته‌ای جامع.

نماینده کابل در نشست قطر حضور ندارد

طالبان گفته هدف نشست بین‌الافغانی که قرار است در نیمه آوریل در قطر برگزار شود هیچ کس به نمایندگی از حکومت افغانستان حضور ندارد و اگر مانند نشست قبلی افرادی وابسته به حکومت در آن باشند، شخصی است و نظریات شخصی‌شان را ابراز می‌کنند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، طالبان بارها تاکید کرده آنها حاضر نیستند با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح شوند.

مذاکرات سیاسی ژاپن و پاکستان

سفیر ژاپن در پاکستان از تصمیم توکیو برای تعمیق مذاکرات سیاسی با اسلام‌آباد خبر داده است. به‌گزارش داون، کانینوری ماتسودا گفته: «در زمینه برنامه کمک به پاکستان در سه حوزه ساخت زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، امنیتی و ایمنی همگانی فعالیت می‌کنیم.» ماستودا گفته، اگر پاکستان بتواند به اتفاق همسایگان، مناطق تجاری آزاد ایجاد کند، به صادرات  منطقه کمک خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر