کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۲۸

هشدار پاکستان نسبت به حمله مجدد هند

وزیر خارجه پاکستان گفته اسلام‌آباد نگران حمله مجدد هند به این کشور است. به‌گزارش ایرنا، شاه محمود قریشی گفته: «چیزی به انتخابات عمومی در هند نمانده و براساس اطلاعات محرمانه که در اختیار داریم نگرانیم که هند در روزهای16 تا 20 آوریل بار دیگر به پاکستان حمله کند.» قریشی هشدار داده هرگونه اقدام هند علیه پاکستان تبعات بسیار خطرناکی خواهد داشت بنابراین قدرت‌های جهان باید به این وضعیت رسیدگی کنند در غیر این صورت صلح و ثبات در جنوب آسیا از بین خواهد رفت. تنش هند و پاکستان در دو ماه اخیر به‌ دنبال حمله انتحاری مرگبار در کشمیر تحت کنترل دولت دهلی شدت گرفته است.

سفر اردوغان به مسکو

رجب طیب اردوغان امروز برای دیدار با ولادیمیر پوتین راهی روسیه می‌شود. به‌گزارش اسپوتنیک، سران دو کشور قرار است درباره سوریه، تحویل سامانه دفاعی اس400 گفت‌وگو کنند. ترکیه با وجود آنکه عضو ناتو است جزو 10 شریک نخست تجاری روسیه است و مبادلات تجاری هنگفتی با روسیه دارد. اردوغان همچنین خلاف میل امریکا قرارداد خرید سامانه پدافند موشکی اس400 با روسیه امضا کرده است.

تمایل چین برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

معادن غنی افغانستان و موقعیت آن در دسترسی به مسیرهای تجاری منطقه، این کشور را به مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری اقتصادی بدل کرده است و چین از جمله کشورهایی است که خواهان تحقق هر چه سریع‌تر صلح در افغانستان و آغاز فعالیت راه‌سازی و توسعه اقتصادی در این کشور است. افغانستان تایمز نوشته، با تحقق صلح در افغانستان، چین تمایل دارد تا در این کشور سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را انجام دهد. چین و افغانستان 2016 وارد مرحله جدید از همکاری‌های اقتصادی شدند. پکن و کابل مصوبه‌ای را امضا کردند و نخستین قطار چینی حامل کالاهایی با ارزش 20میلیون دلار پس از دو هفته به شهر هیراتان واقع در شمال افغانستان رسید.

حاشیه جنجالی سفر مسعود بارزانی به اردن

امان به‌دلیل حواشی سفر مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق به این کشور از بغداد دلجویی کرد. سفر مسعود بارزانی به اردن و انتشار تصویری از دیدار او با فیصل بن‌حسین برادر پادشاه این کشور و قرار گرفتن پرچم اقلیم کردستان عراق به جای پرچم ملی عراق، واکنش‌های بسیاری در عراق برانگیخت، موضوعی که سبب شد مسوولان اردنی بلافاصله درصدد دلجویی برآیند. بارزانی مغز متفکر و عامل اصلی برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه در کردستان عراق بود که شکست خورد.

 

ارسال نظر