تظاهرات ده‌ها هزار نفر از اهالی کاتالونیا در مادرید

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۵:۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۴۱۷۸۷

گروه جهان|در اعتراض به محاکمه رهبران جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا، هزاران نفر در مادرید به خیابان آمدند. اولین‌بار است که جدایی‌طلبان کاتالونیا با این تظاهرات نه در منطقه خود، بلکه در پایتخت کشور قدرت‌نمایی کردند. به‌گزارش دویچه‌وله، برای نخستین‌بار بود که جمعیتی چنین انبوه از هواداران جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا در پایتخت کشور گرد آمدند. از نیمه ماه فوریه دوازده نفر از سران و فعالان جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا در پایتخت اسپانیا در برابر دادگاه عالی قرار گرفته‌اند. آنها به آشوبگری و تدارک شورش علیه دولت متهم هستند. «استقلال جنایت نیست» شعار اصلی تظاهرکنندگان بوده است. آنها خواهان آزادی بی‌قید و شرط زندانیان هستند. خیابان اصلی مرکزی مادرید زیر پوششی از رنگ‌های زرد و قرمز و آبی فرو رفته بود، که نشانه پرچم جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا است. مجلس ملی کاتالونیا (ANC) در کنار حدود ۵۰ جمعیت و انجمن و گروه سیاسی مردم را به این تظاهرات گسترده فرا خوانده بودند. به‌گزارش روزنامه ال‌پاییس، ۵۰۰ اتوبوس و ۱۵ قطار ویژه جمعیت بزرگی از مردم را از کاتالونیا به مرکز اسپانیا آورده بودند. کویم تورا رییس ایالت کاتالونیا و بسیاری از شهرداران این منطقه در رأس جمعیت قرار داشتند. مناسبات میان دولت اسپانیا و ایالت کاتالونیا همچنان تنش‌آلود است. دوازده رهبر جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا متهم هستند که در اکتبر ۲۰۱۷ بدون مجوز دولت مرکزی یک همه‌پرسی برای استقلال منطقه برگزار کرده‌اند؛ آنها ممکن است با همین اتهام به زندان‌های درازمدت محکوم شوند. جریان محاکمه بطور زنده از تلویزیون اسپانیا پخش می‌شود.

فراخوان گوایدو برای راهپیمایی به سوی کاخ مادورو

گروه جهان|خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، در تدارک راهپیمایی به سوی کاخ نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور است. گفته شده، عده زیادی از اهالی پایتخت و شهرها از فراخوان او پیروی می‌کنند. دویچه‌وله نوشته: معلوم نیست مادورو در سکوت نظاره‌گر این شرایط باشد.. خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا، مردم را برای راه‌پیمایی بزرگی از شهرهای گوناگون کشور به سوی میرافلورس، کاخ ریاست‌جمهوری در کاراکاس، بسیج کرده است. گوایدو، سیاستمدار ۳۵ ساله‌ای که خود را رییس‌جمهور موقت کشور خوانده، در شهر والنسیا خطاب به هزاران نفر از هواداران خود گفته: «ما به میرافلورس می‌رویم تا قدرتی که از آن مردم است را پس بگیریم.» گوایدو اعلام کرده که قصد دارد با سفر به شهرهای هرچه بیشتری در کشور، همه مردم را به مشارکت در نبرد نهایی عملیات آزادی جلب کند. او در پیامی توییتری از مردم خواسته در کمیته‌های محلی متشکل شوند و در برابر حکومت مقاومت کنند. تاکنون حدود ۵۰ کشور جهان گوایدو را به عنوان رییس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند، در کنار امریکا و آلمان، شماری از کشورهای امریکای لاتین نیز خواهان کناره‌گیری مادورو هستند. رییس‌جمهور اما همچنان به حمایت ارتش دلگرم است و با تمام نیرو تلاش می‌کند کشور را به وضعیت عادی برگرداند. او واحدهای ارتشی را برای تأمین آب و برق و انرژی تجهیز کرده است. به تازگی قطع برق ونزوئلا را برای مدتی دراز در تاریکی فرو برد. مادورو خرابکاری مخالفان و مداخله کشورهای خارجی و پیش از همه امریکا را عامل بی‌نظمی در تأمین آب و برق دانسته است.

قاتل نیوزیلند برای مسوولان مانیفست فرستاده بود

گروه جهان|عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند، پیش از عملیات تروریستی مانیفست خود را برای مسوولان فرستاده بود. نخست‌وزیر نیوزیلند دقایقی پیش از عملیات نامه را دریافت کرده بود اما برای جلوگیری از اقدام دیر شده بود. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، جاسیندا آردرن تأیید کرده که 9 دقیقه پیش از اقدام تروریستی در کرایست‌چرچ، مانیفست قاتل را دریافت کرده است. عامل تروریستی مانیفست خود را با پست برای بیش از ۳۰ نفر از مسوولان کشور فرستاده بود. در متنی شامل ۷۴ صفحه قاتل نفرت خود به بیگانگان را ابراز داشته اما در آن از اقدام مشخص تروریستی اطلاعی داده نشده است.

در متن مانیفست که ظاهرا توسط عامل حمله نوشته شده، انبوهی ادعاهای بی‌پایه، به همراه مشتی تئوری توطئه که در محافل راست افراطی رواج دارد، ردیف شده است. عامل حمله مردی ۲۸ ساله است که دستگیر شده و تفهیم اتهام شده است. دادستانی او را به قتل ۵۰ نفر و زخمی کردن ده‌ها نفر دیگر متهم کرده است. برنتون ترانت، که پلیس او را یگانه عامل حمله تروریستی به دو مسجد کرایست‌چرچ می‌داند، عملیات تیراندازی به مسلمانان را فیلمبرداری کرده و در فیس‌بوک به تماشا گذاشته بود. این ویدیو بطور وسیع در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، به‌گونه‌ای که فیس‌بوک در ۲۴ ساعت پس از عملیات حدود یک و نیم میلیون ویدیو را از شبکه پاک کرد. تاکنون ۵۰ نفر درگذشته‌اند و ۳۶ نفر در بیمارستان بستری هستند که دو نفر از آنها وضعیتی وخیم دارند.

پیگرد قانونی یک مقام ارشد چین به اتهام اختلاس

گروه جهان| دیده‌بان مقابله با فساد چین اعلام کرده که یک مقام ارشد اویغور را به اتهام اختلاس در دوران زمامداری‌اش در استان سین‌کیانگ تحت پیگرد قرار داده است. به‌گزارش رویترز، کمیسیون مرکزی برای پیگیری نظم و انضباط چین در بیانیه‌ای اعلام کرده نور بکری یکی از عالیرتبه‌ترین مقام‌های اویغور در سپتامبر گذشته میلادی مورد بازجویی قرار گرفت اما از گفتن حقیقت عاجز مانده است. بکری فرماندار سابق سین‌کیانگ در ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ بود که دومین پست قدرتمند در این استان واقع در غرب چین محسوب می‌شود. او تا دسامبر گذشته میلادی مدیر اداره ملی انرژی چین نیز بود. به‌گفته این آژانس مقابله با فساد، تحقیقات درباره این پرونده مشخص کرد که این فرد از موقعیت خود برای به دست آوردن حجم هنگفتی ثروت چه به صورت مستقیم و چه از طریق خویشاوندانش استفاده کرده است. نور بکری همچنین به دریافت رشوه و درخواست استفاده از خودروهای گران‌قیمت و راننده برای اعضای خانواده‌اش متهم است. در ادامه بیانیه این آژانس مقابله با فساد دولت چین همچنین ذکر شده است، بکری زندگی تجملاتی داشته، از نظر اخلاقی فاسد است و از قدرت برای تمایلات جنسی خود نیز استفاده کرده است. اداره ملی انرژی چین نیز اعلام کرده مقابله با فساد در این اداره همچنان پیچیده است و باید از پرونده نور بکری عبرت گرفت و از آن استفاده کرد. دولت پکن نظارت و سرکوب علیه مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ را شدت داده است.

پیش‌بینی بانک مرکزی ژاپن از وضعیت اقتصاد جهان

گروه جهان|بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی کشورهای جهان را کاهش داده است. به‌گزارش اسپوتنیک، بانک مرکزی ژاپن ضمن پیش‎بینی اینکه نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان کند خواهد شد، نسبت به تأثیر منفی این مساله بر تجارت خارجی و فعالیت کارخانه‌های ژاپنی هشدار داده و اعلام کرده است اقتصاد ژاپن امسال را با رشدی آهسته پشت سر خواهد گذاشت. به‌گزارش ژاپن تایمز، بانک مرکزی ژاپن که چند روز پیش به منظور تقویت رشد اقتصادی، نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۱ درصد حفظ کرد، اعلام کرده رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته کاهش محسوسی داشته که شامل ژاپن نیز می‌شود.  هوراهیکو کورادا رییس بانک مرکزی ژاپن، وعده داده نرخ بهره این کشور از سطح کنونی پایین‌تر نخواهد آمد و این نرخ تا رسیدن به سطح تورم دو درصد هدف‌گذاری شده توسط این بانک ادامه خواهد یافت. صادرات ژاپن در ماه گذشته در شرایطی پایین‌ترین رشد دو سال اخیر را به ثبت رساند که کاهش واردات چین ار ژاپن که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری این کشور است، از جمله دلایل مهم این اتفاق عنوان می‌شود. با این حال تارو آسو وزیر دارایی ژاپن، از بانک مرکزی خواسته دست از رسیدن به تورم دو درصدی بردارد و بر روی عادی‌سازی سیاست پولی متمرکز شود. او گفته: «کسی از نرسیدن به تورم دو درصدی عصبانی نخواهد شد؛ اما اگر بانک مرکزی مدتی طولانی به سیاست‌های انبساطی ادامه دهد در زمان وقوع بحران، توانایی جلوگیری از رکود را ندارد.»

 

 

ارسال نظر