پکن به دنبال متحدی در گروه 7

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۵:۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۷۸۵
پکن به دنبال متحدی در گروه  7

گروه جهان|

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، عازم رم شده و انزو موئاورو میلانسی وزیر خارجه ایتالیا، به متحدان کشورش اطمینان داده که رم در روند پیوستن به طرح «کمربند و جاده» چین ملاحظات امنیتی شرکا را در نظر خواهد گرفت. شی جین‌پینگ در شرایطی عازم «رم» شده که گرت مارکوس دستیار ویژه دونالد ترامپ گفته: «ایتالیا یکی از قدرت برتر جهان است. این کشور مقصد بزرگ سرمایه‌گذاری است؛ بر همین اساس دولت ایتالیا نیازی ندارد که به طرح جاه‌طلبانه و مغرورانه چین مشروعیت ببخشد.»

به‌گزارش بلومبرگ، وزیر خارجه ایتالیا در واکنش به مخالفت اتحادیه اروپا و ایالات متحده با پیوستن رم به طرح کمربند و جاده چین گفته «می‌شود از شهروندان و شرکت‌ها حفاظت کرد و همزمان با یک قدرت بزرگ اقتصادی کسب و کار خوبی داشت.» این مقام ایتالیایی تاکید کرده که چین می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین خریداران کالاهای ایتالیایی باشد و رم تلاش دارد تا سطح مراودات تجاری خود را با پکن به اندازه دیگر کشورهای اروپایی چون آلمان برساند که به مراتب بیشتر از ایتالیا از چین کالا وارد می‌کند.

ایتالیا اولین کشور عضو گروه‌7 است که بطور رسمی طرح سرمایه‌گذاری جهانی چین موسوم به «ابتکارعمل کمربند و جاده» را تایید کرده است. این کشور با پیوستن به طرح بزرگ شی جین‎پینگ امیدوار است که چینی‌ها در بنادر جنوا و تارانتوی این کشور سرمایه‌گذاری کنند. جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، گفت اتحادیه اروپا و ایتالیا فرصت برای به دست آوردن استانداردهای اروپایی در شفافیت امور مالی، قانون و محیط زیست در این پروژه زیربنایی را خواهند داشت. گفته شده، نخست‌وزیر ایتالیا قرار است اواخر آوریل برای شرکت در دومین همایش جاده ابریشم جدید عازم چین شود.

برنامه احیای راه ابریشم ۲۰۱۳ از سوی شی جین‌پینگ مطرح شد. چین در این طرح قصد دارد با احداث جاده‌ای، آسیای مرکزی را به اروپا وصل ‌کند و بدین منظور باید شاهراه‌ها و ریل‌های بی‌شماری در کشورهایی که در مسیر جاده قرار دارند، ساخته شود. هزینه‌ این طرح عظیم از طریق بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیا با سرمایه‌‌ای بالغ بر یک صد میلیارد دلار امریکایی که در سال ۲۰۱۳ به همین منظور تاسیس شده، تامین می‌شود. سهم چین در این سرمایه‌گذاری، بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی و ژاپن از این طرح انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که پکن قصد دارد با سرمایه‌گذاری هنگفتی که در ساختارهای زیربنایی بسیاری از کشورها می‌کند نفوذ خود در این کشورها را گسترش دهد. اروپایی‌ها همچنین انتقاد می‌کنند که طرف چینی معیارها و استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و غیرشفاف عمل می‌کند. به گفته منتقدین ضمانت‌های لازم برای حفظ محیط زیست در این طرح وجود ندارد و همچنین مناقصه عمومی برگزار نشده است. بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌هایی که برای احداث جاده ابریشم جدید فعالیت می‌کنند هم چینی هستند.

   احتمال دیدار با پاپ

در میان حدس و گمان‌ها بر سر احتمال ملاقات رییس‌جمهور چین و پاپ فرانسیس در این هفته یک مقام ارشد واتیکان گفته که چین نباید ترسی از بابت بدگمانی یا خصومت از سوی کلیسای کاتولیک رومی داشته باشد. رویترز نوشته، منابع ارشد واتیکان گفته‌اند که پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان مایل است تا با شی جین‌پینگ دیدار کند اما طرف چینی هنوز بطور رسمی درخواست این دیدار را مطرح نکرده است. هرگونه رویایی بین این دو نفر نخستین دیدار میان یک رهبر از چین و پاپ خواهد بود.

گفته شده، رییس‌جمهوری چین در سفر به ایتالیا در پی یک قرارداد تاریخی بین واتیکان و پکن است که سپتامبر گذشته برای تعیین اسقف‌ها در چین امضا شد. پکن در سال ۱۹۵۱ میلادی روابط دیپلماتیک خود را با واتیکان قطع کرد. نگرانی چین از این است که یک کلیسای مستقل در چین می‌تواند حاکمیت این کشور را تهدید کند. پیترو پارولین وزیر خارجه واتیکان در مقدمه کتابی که در مورد چین نوشته است و بزودی منتشر خواهد شد، نوشته: «واتیکان هیچ بدگمانی یا خصومتی با هیچ کشوری ندارد.» پارولین گفته که وظیفه کلیسای کاتولیک در چین چیزی به‌ جز «احترام، ارجمند شمردن و اعتماد به مردم چین و حاکمیت مشروع و قانونی‌شان نیست». این اقدامات واتیکان نمونه‌ای دیگر از تلاش‌هایش برای کاستن از نگرانی‌های پکن است.

این در حالی است که قرارداد تاریخی چین و واتیکان سپتامبر آغازکننده گفت‌وگوهای بی‌سابقه مستقیمی بین این دو کشور شده است اما آنها همچنان روابط دیپلماتیک خود را از سر نگرفته‌اند. پارولین اخیراً نوشته بود که گره‌های حل نشدنی روابط چین و واتیکان می‌تواند با یک رویکرد جدید و متحد از جمله آمیختن خداشناسی، حقوق، اعمال اسقف‌ها و حتی دیپلماسی گشوده شود. این یک روند عادی است که سران حکومت‌ها و دولت‌هایی که به ایتالیا می‌روند با پاپ نیز دیدار کنند. یک منبع واتیکانی گفته که ملاقات شی جین‌پینگ با پاپ می‌تواند در لحظه آخر در برنامه او قرار گیرد. یک سخنگوی واتیکان نیز گفته چنین دیداری در برنامه کاری پاپ نیست. بر اساس توافق امضا شده میان واتیکان و پکن، واتیکان می‌تواند در انتخاب اسقف‌ها در چین تصمیم‌گیری کند اما منتقدان بر این باورند که این توافق به معنای میهن‌فروشی دولت کمونیستی است.

 

 

ارسال نظر