رویارویی جدید کاخ‌سفید و کنگره

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۴۱۷۰۱
رویارویی جدید کاخ‌سفید و کنگره

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده برای نخستین مرتبه تصمیم کنگره این کشور را وتو کرد و علیه تدابیری در مخالفت با استفاده دولت از وضعیت اضطرار ملی برای تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، رای داد. ترامپ در زمان امضای وتو گفت که وضعیت اضطراری ملی «امنیت در مرز» را تامین می‌کند. ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده که جدیدا در این سمت مشغول به کار شده، گفت که چنین اقدامی به‌لحاظ حقوقی بلامانع است. اوایل ماه جاری میلادی 12سناتور جمهوری‌خواه در ایستادگی در برابر برنامه رییس‌جمهوری برای دور زدن کنگره در پیشبرد برنامه ساخت دیوار مرزی، به دموکرات‌ها پیوستند. مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها نیز هفته گذشته مخالفت خود را با اقدام ترامپ در اعلام وضعیت اضطرار ملی اظهار داشته بود.

به نوشته فایننشال‌تایمز، ترامپ در برابر دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی گفت: «رای کنگره به نادیده گرفتن بحران در مرز جنوبی، رای علیه واقعیت است. این یک اضطرار ملی جدی است، یک بحران بزرگ است... مردم از واژه تهاجم متنفر هستند، اما این دقیقا همان است. این تهاجم مواد مخدر و مجرمان است. کنگره این آزادی و اختیار را دارد که این قطعنامه را تصویب کند. و من این وظیفه را دارم که آن را وتو کنم.» این در حالی است که دموکرات‌ها می‌گویند به مشکلات ناشی از ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی این کشور واقفند، اما راه مقابله با این مشکلات را احداث دیوار بتونی نمی‌دانند و حاضرند با تخصیص بودجه به ارتقاء و هوشمند کردن تدابیر مرزبانی کمک کنند.

این وتو جدیدترین تلاش رییس‌جمهوری امریکا برای پیشبرد ساخت دیوار مرزی که یکی از وعده‌های کمپین انتخاباتی او در سال 2016 بوده، محسوب می‌شود.ترامپ می‌خواهد با ساخت دیوار پیش از آغاز رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 به یک پیروزی سیاسی دست یابد، اما دموکرات‌ها به هیچ‌وجه قصد ندارند چنین پیروزی‌ای به او بدهند.

جنگ کاخ‌سفید و کنگره نشان‌دهنده تمایل بیشتر جمهوری‌خواهان به ایستادن در برابر رییس‌جمهوری است. اگرچه مخالفت‌ها با ساخت دیوار بسیار است، اما شمار زیادی از جمهوری‌خواهانی که به لغو وضعیت اضطرار ملی رای دادند این کار را به دلیل نارضایتی از اقدام ترامپ در زیر سوال بردن قدرت کنگره کردند. برخی از جمهوری‌خواهان همچنین هشدار دادند که اقدامات ترامپ می‌تواند به الگویی برای یک رییس‌جمهوری دموکرات در آینده در برخورد با مخالفت جمهوری‌خواهان تبدیل شود. ترامپ پیش این وتو، از سناتورهای جمهوری‌خواهی که از تدابیر کنگره در لغو وضعیت اضطرار حمایت نکردند، تشکر کرد و گفت: «آنها به متوقف کردن جرایم، قاچاق انسان و ورود موادمخدر به کشورمان کمک کردند.» اکنون کنگره برای برای لغو و ابطال وتوی رییس‌جمهوری به اکثریت دو سومی در هر دو مجلس نیاز دارد که به دست آوردن آن در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان مشکل خواهد بود. نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان گفته که این مجلس علیه وتوری رییس‌جمهوری رای خواهد داد. او افزود: «مجلس نمایندگان و سنا با اکثریت آرا با تصاحب قدرت غیرقانونی رییس‌جمهوری مخالفت کرده‌اند، اما رییس‌جمهوری همچنان نادیده گرفتن قانون اساسی، کنگره و خواست مردم را انتخاب کرده است.» چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا هم گفت: «جای تعجب ندارد که رییس‌جمهوری به اجرای قانون و قانون‌اساسی ما بی‌توجهی می‌کند. هیچ وضعیت فوق‌العاده‌ای وجود ندارد. کنگره درخواست بودجه دیوار مرزی ترامپ را بارها رد کرده است. مکزیک هزینه ساخت این دیوار را پرداخت نمی‌کند و یک اکثریت دو حزبی در هر دو مجلس به پایان این وضعیت فوق‌العاده ساختگی رای داده‌اند.»

    رویارویی دادگاه‌های فدرال با ترامپ

در مجادل‌های جداگانه، در بسیاری از ایالت‌ها از دولت ترامپ به دلیل اعلام وضعیت اضطرار ملی شکایت شده است. بدین‌ترتیب، تصمیم‌گیری درباره قانونی بودن این اقدام ترامپ می‌تواند به دادگاه‌های ایالتی واگذار شود. اتحادیه آزادی‌های شهروندی امریکا که شکایت‌نامه‌ای را علیه وضعیت اضطرار ملی تنظیم کرده، وتوی ترامپ را مورد انتقاد قرار داد اما گفت که این اقدام اهمیت چندانی ندارد چراکه تصمیم‌گیرنده نهایی دادگاه‌ها خواهند بود. آنتونی رومرو مدیرعامل این اتحادیه گفت: «حتی اعضای حزب رییس‌جمهوری هم به این نتیجه رسیده‌اند که او یک بحران تک نفره برای قانون اساسی است. کنگره اعلان وضعیت اضطرار ملی توسط رییس‌جمهوری را رد کرده و اکنون دادگاه‌ها تصمیم‌گیرنده نهایی درباره مشروعیت قانونی تصمیم او هستند. بی‌صبرانه منتظر دیدن او در دادگاه هستیم و امیدواریم که از حمایت قوه قضایی مستقل برخوردار شویم.»

ترامپ هم در مقابل نشان داده که آماده است بطور جدی بر سر ساخت دیوار مرزی مبارزه کند. او اخیرا برنامه بودجه سال مالی 2020 را با درخواست بودجه‌ای 8.6میلیارد دلاری اعلام کرده است. اگرچه دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان از مرگ لایحه بودجه پیش از رسیدن آن به کنگره خبر داده‌اند، اما این اقدام کاخ‌سفید نشان می‌دهد که ترامپ قصد دارد دیوار مرزی را به هسته کمپین انتخاباتی خود تبدیل کند. این در حالی است که سیاستمداران از کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا گرفته تا بتو ارورک از اعضای کنگره و شمار زیادی از نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری از همین مساله برای مورد انتقاد قرار دادن موضع‌گیری ترامپ در قبال مهاجرت استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر