تهدید ترامپ به تحمیل درد اقتصادی به اتحادیه اروپا

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۱۹
تهدید ترامپ به تحمیل درد اقتصادی به اتحادیه اروپا

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، هشدار داده است که اگر بروکسل با واشنگتن وارد مذاکرات تجاری نشود، دولت او می‌تواند «درد بسیار شدید اقتصادی» به اتحادیه اروپا تحمیل کند. دونالد ترامپ پس از دیدار با لئو وارادکار نخست‌وزیر جمهوری ایرلند، در واشنگتن گفته کنار آمدن با اتحادیه اروپا در زمینه تجاری در سال‌های گذشته بسیار دشوار بوده است. رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا گفته اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته در رابطه با تعرفه‌ها رفتاری به‌شدت «غیر منصفانه» با ایالات متحده داشته و اکنون زمان آن رسیده است که دو طرف درباره روابط تجاری خود مذاکره کنند.

به نوشته «فایننشال تایمز»، دونالد ترامپ گفته: «آنها تمایلی به مذاکره با دولت باراک اوباما نداشتند و پیش از آن هم نمی‌خواستند صادقانه عمل کنند. انتقاد من فقط متوجه اوباما نیست. اگر آنها با ما صحبت نکنند، اقدامی خواهیم کرد که از نظر اقتصادی عواقب زیادی خواهد داشت. بر بسیاری از کالاهای آنها تعرفه وارداتی اعمال خواهیم کرد.» در حقیقت در زمان دولت اوباما اتحادیه اروپا مذاکراتی بسیار طولانی با ایالات متحده درباره یک توافق جامع تجاری داشت، اما این مذاکرات پیش از پایان ریاست‌جمهوری او به نتیجه نرسیدند. بروکسل و واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری ترانپ از تصمیم به از سرگیری مذاکرات تجاری به منظور کاهش تعرفه‌های کالاهای صنعتی سخن گفتند، اما این مذاکرات به دلیل اصرار دولت ترامپ به بررسی کالاهای کشاورزی و مقاومت بروکسل در این زمینه، به بن‌بست خورده است.در همین حال، ایالات متحده امریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا تعرفه اعمال و تهدید کرده است که علیه واردات خودروهای ساخت اتحادیه اروپا هم اقدام می‌کند و این اقدامات اعتماد پایتخت‌های اروپایی به دولت ترامپ را کاهش داده و بر فضای مذاکراتی تاثیر منفی گذاشته است. افزایش 25درصدی تعرفه وارداتی خودروهای اروپایی به ایالات متحده می‌تواند تا حدود 10هزار یورو (11هزار و 346دلار) به قیمت تمام شده خودروهای اروپایی در این کشور بیفزاید. این مساله بر میزان خرید خودروهای وارداتی در ایالات متحده به‌شدت تاثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود در میان کشورهای اروپایی بیش از همه آلمان از این تعرفه‌ها متضرر شود. حجم صادرات خودرو و قطعات یدکی خودرو از اتحادیه اروپا به ایالات متحده در سال 2017 برابر با 58میلیارد یورو برآورد شده است.

  اختلاف‌نظر در بروکسل

مشکل در روابط تجاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده روز پنج شنبه و در پی رای پارلمان اروپایی علیه پیشبرد مذاکرات با واشنگتن، وخیم‌تر شد. به نوشته «بیزینس تایمز»، اعضای اتحادیه اروپا بر سر مذاکره کردن یا نکردن با دولت ترامپ با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. سیسیلیا مالمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا معتقد است که خودداری از عمل به تعهدات سال 2018 در رابطه با ورود به مذاکرات با ایالات متحده بر سر کاهش تعرفه‌ها اعتبار بلوک اروپایی را زیر سوال می‌برد و خودداری از مذاکره با واشنگتن مایه شرمندگی بروکسل خواهد شد.

انتشار خبرها و اظهارنظرهای ترامپ اسباب نگرانی بسیاری را در اتحادیه اروپا درباره احتمال بروز مناقشات تجاری آن هم در شرایطی که کند شدن رشد اقتصادی و مشکلات اقتصادی قاره سبز را شکننده و آسیب‌پذیر کرده، برانگیخته است. دولت ترامپ و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی سال گذشته به توافقی موقت بر سر تعلیق اعمال تعرفه‌ها دست یافتند که دیدار نمایندگان تجاری دو طرف در واشنگتن در هفته گذشته را در پی داشت. اما جلسه نمایندگان تجاری تاثیری در حل اختلاف‌نظرهای وجود درباره سیاست‌های تجارت اقلام کشاورزی نداشت. ایالات متحده اتحادیه اروپا را برای فروش بیشتر محصولات کشاورزی تحت فشار گذاشته و همین مساله به عامل مناقشات جدید تبدیل شده است. ترامپ سال گذشته یک سری تعرفه‌های مازاد وارداتی را در قبال شرکای تجاری از جمله اتحادیه اروپا و چین در نظر گرفته است. چین که بزرگ‌ترین واردکننده محصولات کشاورزی امریکا محسوب می‌شود، در پی مناقشات تجاری دو کشور واردات این محصولات کشاورزی را محدود کرده و همین مساله دولت ترامپ را بر آن داشته است تا درصدد یافتن بازار جدیدی برای این محصولات برآید.

سیسیلیا مالمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در اظهاراتی خطاب به پارلمان اروپایی گفت که هرگونه تاخیری در عمل به تعهد به مذاکرات با مخاطره آغاز چرخه غیر‌سازنده مبادلات و متهم شدن اتحادیه اروپا به نقض تعهداتش همراه خواهد بود. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند که موافقت بروکسل با خودداری از افزایش تعرفه واردات فولاد پیش از آغاز مذاکرات خودش به‌مثابه امتیازدهی به واشنگتن است. آنها همچنین اصرار دارند که دستیابی به توافق تجاری تنها در رابطه با کشورهایی امکان‌پذیر خواهد بود که به توافقنامه آب‌و‌هوایی پاریس پایبند هستند. بِرْند لانگ رییس کمیته بازرگانی بین‌المللی پارلمان اروپا گفت: «آنچه شاهدش بودیم یک سری امتیازاتی بوده که توسط اتحادیه اروپا برای ایالات متحده در نظر گرفته شده است در حالی که ایالات متحده حاضر نشده هیچ امتیازی قائل شود.» رای روز پنجشنبه پارلمان اروپا در رد پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره روابط بازرگانی فرا آتلانتیک پس از اظهارات مالمستروم، نشانه بارزی از تفاوت دیدگاه‌ها در اتحادیه اروپا در رابطه با سیاست‌گذاری تجاری در قبال ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ به ‌شمار می‌رود.

 

ارسال نظر