اروپا: تعویق برگزیت فقط چند هفته ممکن است

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۱۴

گروه جهان| باتوجه به افزایش احتمال درخواست بریتانیا از اتحادیه اروپا برای به تعویق انداختن مهلت رسمی جدایی (29مارس)، آنتونیو تاجانی رییس پارلمان اروپا گفت که تعویق این مهلت تنها برای چند هفته ممکن است. به نوشته دویچه‌وله، کشمکش بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا از عدم همراهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل انتقاد کرده است. رییس پارلمان اروپا نیز درباره سیاست اتحادیه اروپا در قبال برگزیت ابراز نظر کرده و بر پایبندی بر توافق پیشین اتحادیه اروپا و ترزا می‌اصرار ورزیده است. تاجانی بر این باور است که تعویق مهلت برگزیت حداکثر تا اوایل ماه جولای ممکن است. پارلمان جدید اروپا در اوایل ماه جولای و پس از انتخابات ماه مه آغاز به کار خواهد کرد.

رییس پارلمان اروپا گفته: «بریتانیا به هر حال باید برای درخواست به تعویق انداختن مهلت برگزیت دلیلی داشته باشد، مثلا دولت و پارلمان این کشور باید بگویند از این فرصت برای چه منظوری می‌خواهند استفاده کنند: مثلا برای تجدید انتخابات یا برگزاری یک همه‌پرسی جدید.» یکی از مسائل مشکل‌ساز در پیش‌نویس توافق برگزیتی لندن و بروکسل و مخالفت نمایندگان پارلمان بریتانیا، موضوع مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. به سخن دیگر، موضوع بر سر تعیین مرز اتحادیه اروپا و بریتانیا در اتحادیه گمرکی اروپا پس از برگزیت است. آنتونیو تاجانی، رییس پارلمان اروپا گفته است که تصمیم هر چه باشد، نباید دستاوردهای عید پاک سال ۱۹۹۸ در این زمینه از بین برود. رییس پارلمان اروپا درباره بازگشت خشونت و قهر در مناقشه ایرلند هشدار داده و گفته به هر روی، باید همه تلاش‌ها برای اجتناب از «خروج سخت» بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت گیرند. تاجانی خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بریتانیا و همچنین برای اتحادیه اروپا بسیار زیان‌بار ارزیابی کرده است.

میشل بارنیه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت با انتشار توئیتی گفته که باید برای ایرلند شمالی و ادامه حضور آن در اتحادیه گمرکی یا آنچه از آن به عنوان «مرز نامرئی» یاد می‌شود، چاره‌جویی شود. خروج بدون توافق بریتانیا عملا به ایجاد کنترل مرزی بین دو ایرلند منجر می‌شود و همین موضوع به نگرانی مردم ایرلند شمالی و همچنین بسیاری از نمایندگان پارلمان بریتانیا انجامیده است.

 

ارسال نظر