واشنگتن از میزبانان امریکایی پول بیشتری می‌خواهد

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۰۸
واشنگتن از میزبانان امریکایی پول بیشتری می‌خواهد

گروه جهان|

 دونالد ترامپ قصد دارد از متحدان اروپایی و دیگر کشورهایی که میزبان نیروهای امریکایی هستند، پول بیشتری دریافت کند. کاخ‌سفید در نظر دارد از آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی و هر کشوری که میزبان نیروهای امریکایی هستند، تمام هزینه‌های استقرار نیروهای امریکایی از جمله حقوق این نیروها به‌علاوه 50 درصد اضافی درخواست کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ده‌ها مقام مطلع نوشته، از پنتاگون خواسته شده تا اطلاعاتی درباره هزینه نگهداری سربازان امریکایی در کشورهای خارجی و مشارکت این کشورها در هزینه‌های مربوط به این نیروها را جمع‌آوری کند. به‌گفته این مقامات، کشورهایی که سیاست‌هایشان با امریکا همسویی نزدیکی دارد از تخفیف نامشخصی بهره‌مند خواهند شد. بنا براین گزارش، دولت امریکا علاوه بر تلاش برای دریافت پول بیشتر، می‌خواهد از این موضوع به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن کشور‌ها برای انجام مطالبات امریکا در خارج از این کشور استفاده کند. آنها می‌گویند از مقامات پنتاگون خواسته شده دو فرمول را تنظیم کنند: یکی فرمولی که تعیین می‌کند کشور‌هایی مانند آلمان باید چه میزان پول پرداخت کنند. فرمول دوم تعیین خواهد کرد اگر سیاست‌های این کشور‌ها درراستای سیاست‌های امریکا قرار گیرد این کشور‌ها چه میزان تخفیف دریافت خواهند کرد. دونالد ترامپ بارها از متحدان کشورش در ناتو خواسته تا دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند. در دو سال گذشته برخی از متحدان امریکا به‌درخواست واشنگتن هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند اما دولت ترامپ هنوز از شرایط موجود ناراضی است. حال مقام‌های امریکایی خبر داده‌اند که کاخ‌سفید به‌دنبال اطلاعاتی درباره هزینه‌ نگهداری نیروهایش در کشورهای خارجی است تا در نشست‌های خود با مقامات این کشورها، آنان را برای پرداخت این هزینه‌ها به‌علاوه 50 درصد اضافی تحت فشار قرار دهد. امریکا بزرگ‌ترین پایگاه‌ها و بیشترین نیروی نظامی را در کشورهایی چون آلمان، بریتانیا، ژاپن، ایتالیا، کویت، قطر و بحرین دارد.

در گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمده: ترامپ این طرح را شخصاً دنبال می‌کند؛ طرحی که تا به حال تا مرحله درخواست ۱۵۰درصد هزینه‌های اعزام این نیروها در یادداشتی به جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا حین مذاکره با کره‌جنوبی درباره وضعیت بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی امریکایی حاضر در این کشور آسیایی پیش رفته است. این دو کشور در نهایت با پرداخت ۹۲۴ میلیون دلار از سوی سئول توافق کردند؛ مبلغی که نسبت به ۸۳۰میلیون دلار در سال گذشته، با افزایش همراه بوده است. استریت تایمز در این باره نوشته: «دو طرف در مدت یک سال گذشته 10 بار مذاکره کردند اما به‌دلایل مالی از جانب سئول به توافق دست نیافتند. توافقنامه جدید نیز تنها یک سال معتبر خواهد بود؛ این بدین معنا است که هر دو طرف به زودی دور جدید از مذاکرات را درباره تقسیم این هزینه‌ها آغاز خواهند کرد.»

گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفته است، چنین اقدامی می‌تواند مشارکت متحدان در این مساله نظامی را تضمین کند. ساندلند گفته: «اگر شما کشورهایی را داشته باشید که آشکارا توانایی پرداخت هزینه‌های دفاعی خود را دارند اما این کار را انجام نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند که کناری بایستند تا دیگران این را برای آنها انجام دهند؛ خوب رییس‌جمهور ترامپ با این مساله مشکل دارد.»

ترامپ از زمان کمپین انتخاباتی‌اش بارها از متحدان امریکا درخواست کرده، برخورداری از امتیاز دفاعی امریکا را برای واشنگتن جبران کنند اما این طرح مشخص‌ترین پیشنهاد امریکا برای جبران حضور نیروهای خود در کشورهای دیگر است. حال مقام‌های امریکایی نگرانند که طرح ترامپ سبب اعتراض گسترده هم‌پیمانان واشنگتن در آسیا و اروپا شود و این موضوع تعهد دولت امریکا را در مورد آنها زیر سوال ببرد. مکنزی اگلن کارشناس سیاست دفاعی در موسسه امریکن انترپرایز، می‌گوید: «آن‌ها کاری را آغاز کرده‌اند که باید خود را برای تبعات آن آماده کنند. آنها شاهد بحث‌های سیاسی داخلی در ارتباط با این پایگاه‌های نظامی هستند.»

داگلاس لوت، سفیر امریکا در ناتو در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما اما در این باره می‌گوید: «مطرح کردن این مساله موجب می‌شود روایت غلطی مبنی ذی‌نفع بودن این کشورها از اعزام‌های امریکا در کشورشان مطرح شود.» درک شوله معاون سابق وزیر دفاع اوباما، نیز می‌گوید: «پایگاه‌های امریکا بخش اساسی محافظت از منافع امریکا در سراسر جهان هستند و درخواست از کشورهای میزبان نیروهای امریکا می‌تواند برای واشنگتن کاملاً مخرب باشد.» ایوو دادلر، یکی دیگر از سفرای سابق دوران راست جمهوری اوباما نیز معتقد است که چنین اقدامی می‌تواند ارتش امریکا را به مزدوران دوفاکتو تبدیل کند.

ایالات متحده ۲۰۱۳ در خارج از مرزهای خود حدود ۶۰۰ پایگاه داشته و طبق آمار سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰ هزار نیرو در خارج از این کشور مستقر بوده‌اند. نیروهای امریکایی از پایان جنگ جهانی دوم در آلمان، ژاپن و از آتش‌بس جنگ کره در کره‌جنوبی مستقر بوده‌اند. تایم نوشته که مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا حاضر نشده‌اند در این باره صحبت کنند. دیپلمات‌های امریکایی در قطر، ژاپن و امارات متحده عربی نیز گفته‌اند که در این باره نظری ندارند. سخنگوی سفارت آلمان نیز گفته که هیچ صحبتی در این باره نشده است. آلمان نیز در حال حاضر ۲۸ درصد از هزینه‌های اعزام نیروهای امریکایی در کشور خود را پرداخت می‌کند که حدوداً معادل یک میلیون دلار در هر سال است.

 

ارسال نظر