هشدار چین درباره مداخله خارجی در ونزوئلا

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۱:۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۴۱۱۱۵
هشدار چین درباره مداخله خارجی در ونزوئلا

گروه جهان|

وزیر خارجه چین نسبت به مداخله در امور داخلی ونزوئلا و اعمال تحریم علیه این کشور هشدار داده و با بیان اینکه درس تاریخ شفاف است، گفته: «نباید مسیر فاجعه‎آمیز گذشته را تکرار کرد.» این در حالی است که دولت امریکا خواستار تحریم تمام بانک‌هایی شده که با دولت نیکلاس مادورو همکاری می‌کنند.

به‌گزارش یورونیوز، «وانگ ای» وزیر خارجه چین جمعه در یک نشست خبری گفته: «دولت چین تاکنون بارها نسبت به مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی ونزوئلا و تحت فشار قرار دادن نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور، هشدار داده است. پکن از تداوم گفت‌وگو‌های مسالمت‌آمیز برای رسیدن به راه‌حل سیاسی میان دولت و مخالفان به منظور تضمین امنیت مردم و ثبات ونزوئلا حمایت می‌کند.» روسیه نیز پیشتر با حمایت قاطع از دولت نیکلاس مادورو اعلام کرده که از هیچ اقدامی برای دفاع از دولت قانونی ونزوئلا دریغ نخواهد کرد.

اغلب کشورهای غربی خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهوری خودخوانده دوره انتقال به رسمیت شناخته‌اند. با این حال وزیر خارجه چین در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به اینکه آیا دولت چین مادورو را به رسمیت می‌شناسد یا اینکه با مخالفان ارتباطی برقرار کرده است یا خیر، گفته: «استقلال و حاکمیت کشورهای امریکای لاتین باید محترم شناخته شود. تصمیم در مورد امور داخلی هر کشوری باید توسط مردم همان کشور اتخاذ شود. دخالت خارجی و تحریم‌ها تنها وضعیت تنش را تشدید کرده و موجب می‌شود تا قانون جنگل حاکم شود.»

پکن از جمله کشورهایی است که حمایت خود از دولت نیکلاس مادورو را دریغ نکرده است. چین در یک دهه گذشته در قالب وام در برابر قراردادهای نفتی، ۵۰ میلیارد دلار به دولت ونزوئلا وام داده است. البته چین با رویکرد انرژی مورد نیاز برای اقتصاد رو به رشد خود را تضمین کرده است. این حضور گسترده چین در امریکای لاتین موجب نگرانی امریکا شده است؛ به‌طوری که جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا، ماه گذشته خواستار همکاری با السالوادور برای مقابله با توسعه یغماگرانه چین در منطقه شده بود. السالوادور کوچک‌ترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه امریکای مرکزی است. وانگ ای وزیر خارجه چین، درباره حضور چین در امریکای لاتین گفته: «پیشرفت قابل توجه در روابط چین و کشورهای امریکای لاتین هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نداده است. روابط میان دو طرف انتخابی درست بر پایه منافع مشترک بلندمدت بوده و نباید تحت تاثیر مداخلات قرار گیرد.»

 واشنگتن همچنین برای مقابله به مثل کردن با پکن، روابط تجاری و سیاسی خود را با تایوان گسترش داده است که انتقادهای جدی چین را در پی داشته است.

    تحریم‌ بانک‌هایی که با مادورو کار می‌کنند

هشدار پکن نسبت به دخالت خارجی در ونزوئلا و تاکیدش بر حمایت از مادورو در شرایطی است که کاخ‌سفید در جدیدترین اقدام خود برای تحت فشار گذاشتن رییس‌جمهوری ونزوئلا، خواستار تحریم تمام بانک‌هایی شده که با دولت مادورو کار می‌کنند. این تحریم‌ها شامل تمام بانک‌های امریکای جنوبی می‌شود که همچنان با دولت قانونی ونزوئلا معامله می‌کنند.

دونالد ترامپ بارها گفته برای سقوط دولت مادورو باید تمام راه‌هایی درآمد آن را مسدود کرد. الیوت آبرامز نماینده دولت ترامپ در امور ونزوئلا، پنجشنبه گفته: «تحریم‌هایی شدیدی روی موسسات مالی خواهیم آورد که با دولت مادورو کار می‌کنند.» مهم‌ترین منبع درآمد دولت ونزوئلا از فروش نفت است و در صورت اعمال تحریم‌های شدید بانکی، فروش نفت نیز بسیار سخت و دشوار خواهد شد. درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از 50درصد از تولید ناخالص داخلی و تقریباً ۹۵ درصد از کل صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد. ونزوئلا پنجمین تولید‌کننده بزرگ نفت در اوپک است.

در همین حال، سراسر ونزوئلا تا اوایل جمعه در خاموشی مطلق به سر می‌برد و دولت مادورو آن را به خرابکاری در تاسیسات اصلی برق نسبت داده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این خاموشی ۲۲ ایالت از ۲۳ ایالت ونزوئلا را درگیر کرد و مادورو در واکنش به این قطعی گسترده برق با محکوم کردن امریکا در توییتر نوشته: «جنگ الکتریسیته که توسط امپریالسیم امریکایی علیه مردم ونزوئلا اعلام و رهبری شده، شکست خواهد خورد. هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم بولیوار و چاوز را شکست دهد. هم‌میهنان متحد شوید.» تاسیسات گوری در ایالت بولیوار یکی از اصلی‌ترین تاسیسات الکتریکی در امریکای لاتین است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم با رد اتهامات وارده از سوی دولت مادورو گفته این خاموشی هیچ ارتباطی با امریکا ندارد. وزیر خارجه امریکا در توئیتی دیگر نوشت: «نبود غذا، نبود دارو. حالا نبود برق و در آینده هم نبود مادورو. این قطعی برق به‌دلیل نه امریکا، نه کلمبیا، نه اکوادور، نه برزیل، نه اروپا و نه هیچ جای دیگری است. سیاست مادورو فقط تاریکی به همراه دارد.»

بحران سیاسی در ونزوئلا در ماه‌های اخیر وارد مرحله تازه‌ای شده است. ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر، از جمله متحدان اروپایی امریکا، خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون، را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا پذیرفته‌اند و خواستار برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده‌اند. در مقابل روسیه، چین، کوبا، ترکیه و ایران بر حمایت خود از مادورو تاکید می‌کنند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل جمعه به‌طور رسمی اعلام کرده که گروهی از بازرسان این دفتر هفته آینده برای دیدار با قربانیان نقض این حقوق به ونزوئلا سفر می‌کند. این گروه حقوق بشری به دعوت دولت نیکلاس مادورو به این کشور می‌رود.

 

 

ارسال نظر